#1 Skrevet April 15, 2011 MEEEEEN, har fortsatt problemer med kjølevannet. Det virker som om det er veldig liten flow gjennom systemet, hvis det er noen i det hele tatt. Har prøvd å lufte og etterfylle vann de fleste steder. Vi er fortsatt veldig usikre om om termostaten åpner i det hele tatt. (Og den kan vel bare monteres en vei i blokka, med denne tuppen pekenes utifra motor?) Er merket med 87 grader. Har to temp målere, en til SM4 sitter i bakkant av blokka, samt en som går til ett analogt meter som sitter i vannfordelingsrøret under innsuget. Disse viser ca likt. Det bygger seg opp masse trykk i systemet . Tempen stabiliserer seg litt på 100 grader, men med engang gassen røres stiger temperaturen litt høyere. Det er her jeg ikke tør å prøve lengre, så jeg slår av. Termostaten skal jo uansett være opp nå ? Siden lufteskruen på radiator ikke er helt tett vet vi på dette tidspunkt at det er høyt lufttrykk i systemet? Jeg vurderer 2 ting. 1.Koke termostaten og se/ måle funksjon. Min ser ut som ny sammenligned med den andre som ligger i verkstedet 2.Bore ett lite hull i metallet i termostaten for å evt lufte bedre. Det vi ikke forstår er: 1.Hvor har det mulighet til å bygge seg opp trykk. Kan det lille gjennom lufteskruen være nok? 2. Hvorfor ingen sirkulasjon? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 15, 2011 MEEEEEN, har fortsatt problemer med kjølevannet.Det virker som om det er veldig liten flow gjennom systemet, hvis det er noen i det hele tatt. Har prøvd å lufte og etterfylle vann de fleste steder. Vi er fortsatt veldig usikre om om termostaten åpner i det hele tatt. (Og den kan vel bare monteres en vei i blokka, med denne tuppen pekenes utifra motor?) Er merket med 87 grader. Har to temp målere, en til SM4 sitter i bakkant av blokka, samt en som går til ett analogt meter som sitter i vannfordelingsrøret under innsuget. Disse viser ca likt. Det bygger seg opp masse trykk i systemet . Tempen stabiliserer seg litt på 100 grader, men med engang gassen røres stiger temperaturen litt høyere. Det er her jeg ikke tør å prøve lengre, så jeg slår av. Termostaten skal jo uansett være opp nå ? Siden lufteskruen på radiator ikke er helt tett vet vi på dette tidspunkt at det er høyt lufttrykk i systemet? Jeg vurderer 2 ting. 1.Koke termostaten og se/ måle funksjon. Min ser ut som ny sammenligned med den andre som ligger i verkstedet 2.Bore ett lite hull i metallet i termostaten for å evt lufte bedre. Det vi ikke forstår er: 1.Hvor har det mulighet til å bygge seg opp trykk. Kan det lille gjennom lufteskruen være nok? 2. Hvorfor ingen sirkulasjon? Er det noen superspesielle metoder for å få ut all luft av disse motorene? Hvis det er noen som ikke forstår sammenhengen med de første postene så er det fordi jeg bare endret tittel 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 15, 2011 Hvilken bil er det da? har du luftenippel på slangene inn til coupe`n? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 15, 2011 Hvilken bil er det da? har du luftenippel på slangene inn til coupe`n? Urquattro Ikke som jeg har sett/registrert. Jeg tror det ligger vann hele veien her da jeg blåste inn i slangen som går inn på blokka, det rant da over på den ene slange på topppen av radiatoren. Det virket som om vannet flyttet seg normal, dvs ingen blokkeringer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 16, 2011 Er du sikker på at vannpumpen din ikke er defekt, slik at det blir null sirkulasjon? Er du sikker på at toppakningen din ikke er gåen, og at det dermed blåser trykk ut i kjølesystemet? Gåen toppakning betyr ikke nødvendigvis olje i kjølevannet og kjølevann i oljen... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 17, 2011 Er du sikker på at vannpumpen din ikke er defekt, slik at det blir null sirkulasjon?Er du sikker på at toppakningen din ikke er gåen, og at det dermed blåser trykk ut i kjølesystemet? Gåen toppakning betyr ikke nødvendigvis olje i kjølevannet og kjølevann i oljen... Tok ut termostat i går, og motoren har i hvertfall fått luftet seg tilstrekkelig nå. Men temperaturen ble egentlig ganske grei, og ikke tok det så lang tid før den ble varm heller så jeg lurer på om termostaten blir ute fremover? Motor er nyoverhalt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 9, 2012 Hei jeg har 2.2 liter 5 syl, AAN motor fra S6, turbo 20 v, el pumpe på kjøling for etterkjøling av turbo. ca 1994 - 1996 mod.... første symtom var da det var kaldt, - 20 grader ute, at motoren måtte ha 3000 , 4000 omdreininger for at det skulle bli varmt inne i bilen. på tomgang var det kaldt i kupeen. motoren har så begynt å koke og det kommer ingen varme i varmepparatet. har prøvd å ta ut temostaten, da blir det lunk i varmeapparatet veldig fort og tempen på motoren stiger veldig veldig sakte. altså mer normal oppførsel på kjølesystemet uten termostat. har sjekket termostaten den er ok, åpner ved 87 grader. har allikevel kjøpt ny termostat og satt inn, samme problem fortsatt. har spylt igjennom varmeapparatradiatorern, den er åpent. har tatt ut og sjekket vannpumpa, den er av plastik og ser helt fin ut, ingen svikt på aksling eller blader. har prøvd å lufte.... noen tips ? jeg står fast....... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 9, 2012 Løsningen på dette var å bore 2 små hull i termostaten. De trenger ikke å være så store, de er kun til utluftning, slik at vannet kommer frem til termostaten og åpner denne med riktig temperatur. Tror det er minimalt lengre tid motoren bruker på å åpne, da hullene er så små. Husk å ta vekk grader etter boring, slik at det ikke blir små biter som flyter i gjennom kjølesystemet, dersom de skulle dette av med kavitasjon. Har funket problemfritt på min bil etter dette 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...