#1 Skrevet April 16, 2011 Jeg sliter litt med å få bilen i gir når den står og sviver. Det kom helt plutselig for noen dager siden, men idag var det værre! Hører liksom at tannhjulene tar borti hverandre, men den vil ikke i gir. Når den først kommer i gir og jeg holder clutchen inne så slurer den veldig og jeg hører noen ulyder. Turtallet ligger på det samme med brems og clucht inne. Når jeg skulle parkere i garasjen nå i kveld så måtte jeg kaste den i fri for å ikke kjøre i veggen. Hva kan være galt her ? Utølser lager ? Master/Slave sylinder? Tar Girkasse stor skade av dette? Bytte hele clutchen til en som er forsterka litt? isåfall hvilken? Setter pris på svar 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 17, 2011 hvist pedalen kjennes normal ut, så er det nok en "glassert clutch, hvist så er, så "spiser" du opp synkroniserings ringene dine når du prøver å få den i gir. ikke annbefalt å bruke, kjøpte med spec clutch stage 3+, funker meget bra, biter bra, og er meget brukervennlig ved igangsetting. betalte 4100 nok. for 2 år siden. http://www.specclutch.com/cars/Audi/S4_RS4/1992/Single 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 17, 2011 hvist pedalen kjennes normal ut, så er det nok en "glassert clutch, hvist så er, så "spiser" du opp synkroniserings ringene dine når du prøver å få den i gir. : klø : Dette må du forklare, da det høres underlig ut. Når den først kommer i gir og jeg holder clutchen inne så slurer den veldig og jeg hører noen ulyder. Hva mener du egenlig med "slurer" her? Når kassa er i gir og clutchen inne så løser den helt ut? Eller slurer den faktiske slik at bilen trekkes svakt fremover, dvs at clutchen bare halvveis løser ut? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 17, 2011 hvist pedalen kjennes normal ut, så er det nok en "glassert clutch, hvist så er, så "spiser" du opp synkroniserings ringene dine når du prøver å få den i gir. ikke annbefalt å bruke, kjøpte med spec clutch stage 3+, funker meget bra, biter bra, og er meget brukervennlig ved igangsetting.betalte 4100 nok. for 2 år siden. http://www.specclutch.com/cars/Audi/S4_RS4/1992/Single : klø : glassert clutch??? hmmm har jeg ikke vært borti før, forklar. ville sjekket utløser lageret, slavecylinder, kan jo og være dualmass svinghjulet som er ødelagt og, har skjedd før. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 17, 2011 : klø : Dette må du forklare, da det høres underlig ut. Hva mener du egenlig med "slurer" her? Når kassa er i gir og clutchen inne så løser den helt ut? Eller slurer den faktiske slik at bilen trekkes svakt fremover, dvs at clutchen bare halvveis løser ut? Kan vel hende at den trekkes svakt fremover, og clutchen bare løser halvveis ut. For det virket ikke som om den løste seg helt ut når jeg hadde fart inn i garasjen i går kveld. Hva er enkelst å begynne å sjekke? Har aldri vært borti clutchen før.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 17, 2011 Glassert clutch er når belegget har blitt så varmt at det mister friksjonen sin. Dermed slurer den veldig mykje og vil ikkje løyse ut. Vanlig fenomen på biler til litt eldre herrer og traktorer til gamle bønder som er glad i å slure. Sent from my GT-I9000 using Tapatalk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 17, 2011 Slave eller master er nok det som er defekt etter beskrivelsene dine. Du kjenner nok at clutchen ikke tar der den skal, typisk at du må tråkke pedalen langt inn før noe skjer. evt at det ikke skjer så mye. Se etter lekkasjer på slave og master. Venstre siden inn mot torpedo veggen, der sitter slavesylinderen til clutchen. Setter pengene mine på slavesylinderen ;-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 17, 2011 Glassert clutch er når belegget har blitt så varmt at det mister friksjonen sin. Dermed slurer den veldig mykje og vil ikkje løyse ut. Vanlig fenomen på biler til litt eldre herrer og traktorer til gamle bønder som er glad i å slure. Sent from my GT-I9000 using Tapatalk Om lamellplaten er glassert har da ikke noe med at clutch ikke vil løse ut da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 17, 2011 Men siden pedalen er lik som den alltid har vært når jeg trykker den inn da!? Jeg har ikke startet den idag, for vil ikke gjøre vondt værre i tilfelle det skulle skje noe mer.. Ser heller ikke noe lekasjer, altså at det har dryppa ned på gulvet. Men skal sjekke litt rundt med torpedoveggen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 17, 2011 Siden pedalen er normal er det bare å rive ned gearkasse, noe har skjedd med clutchen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 17, 2011 Du beskriver at den er vanskelig å få ut og inn av gir og i tillegg trekker litt fremover i førstegir selv når clutchen helt i bunn. Dette betyr at den ikke løser skikkelig ut, den blir altså ikke helt frikoblet men slurer litt. Støtter Johnny over her, en glassert clutch ville i motsetning til din tvert i mot gjort at den ville løst ut bedre. Påstandene om at en glasert clutch kan være årsak er dermed helt feil. De vanligste årsaker til dette er: - defekt masterpumpe - defekt slavesylinder (er en fjær inni der som kan ryke, samt at stempel kan henge seg opp og ikke gå helt tilbake, dermed blir vadringen kortere. - luft i væsken - nedslitt thrustelager i clutchen, hvor metallringen og kulene er nedsslitt og demed blitt øselagt, så den løser ut på plasten. Dette vil også gi helt annen lyd enn normalt. Hjelper den noe å pumpe raskt på clutchen noen ganger, for deretter å tråkke inn? Tror jeg ville startet med å lufte nedre pumpe, for å fjerne luft og gammelt grums som kan hindre nedre pumpe i å returnere helt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 18, 2011 Du beskriver at den er vanskelig å få ut og inn av gir og i tillegg trekker litt fremover i førstegir selv når clutchen helt i bunn. Dette betyr at den ikke løser skikkelig ut, den blir altså ikke helt frikoblet men slurer litt. Støtter Johnny over her, en glassert clutch ville i motsetning til din tvert i mot gjort at den ville løst ut bedre. Påstandene om at en glasert clutch kan være årsak er dermed helt feil. De vanligste årsaker til dette er: - defekt masterpumpe - defekt slavesylinder (er en fjær inni der som kan ryke, samt at stempel kan henge seg opp og ikke gå helt tilbake, dermed blir vadringen kortere. - luft i væsken - nedslitt thrustelager i clutchen, hvor metallringen og kulene er nedsslitt og demed blitt øselagt, så den løser ut på plasten. Dette vil også gi helt annen lyd enn normalt. Hjelper den noe å pumpe raskt på clutchen noen ganger, for deretter å tråkke inn? Tror jeg ville startet med å lufte nedre pumpe, for å fjerne luft og gammelt grums som kan hindre nedre pumpe i å returnere helt. Så lenge pedalen er normal kan en norrmalt utelukke: luft, hoved og slavesylinde. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 18, 2011 Jeg hadde samme problemet på RS2'n, der var det trykkplaten som var gåen. http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=61816 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 18, 2011 Om en clutch blir skikkelig varm så mister man forspennet i trykkplata, og da mister man og muligheten til å få løst ut skikkelig og. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet April 18, 2011 Tror nok jeg må ha ny clutch her ja! Her er ett klipp jeg tok nettopp : Nå har bilen stått i over ett døgn, og her tar jeg inn og ut pedalen. Bilen står også i nøytral. Kan noen av dere høre her at det er trykkplata som er ødelagt? Jeg har ikke vært borti dette før så jeg er litt grønn akuratt her.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet April 18, 2011 tipper knust utløserlager/trykkplate 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet April 18, 2011 Så lenge pedalen er normal kan en norrmalt utelukke: luft, hoved og slavesylinde. Det har du jo rett i. Men det er ikke sikkert at man i praksis merker om motstanden kommer et par cm lengre inn. Enig med Christian over her. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet April 19, 2011 Fåes trykkplate og utløserlager på andre plasser enn møller? Tenkte å oppgradere clutch nå siden det skal ut alikevell.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet April 21, 2011 Hvis jeg kjøper ett Clutch kit, inneholder den pakka da utløserlager og trykkplate også? Eller må dette kjøpes i tillegg? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet April 21, 2011 hadde lik lyd på min, eller litt mer "skrangling" kansje, da var thrustlageret gåent. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet April 21, 2011 Hvis jeg kjøper ett Clutch kit, inneholder den pakka da utløserlager og trykkplate også? Ja det gjør det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet April 22, 2011 Fåes trykkplate og utløserlager på andre plasser enn møller?Tenkte å oppgradere clutch nå siden det skal ut alikevell.. Oppgraderinger finnes vel i en mengde varianter, men om du går for originalt sett ville jeg kjøpt det hos mekonomen eller lignende. Da jeg skifta på RS2'n var settet jeg fikk fra mekonomen identisk med den originale når en ser på dele nummer, med unntak av de fire audi ringene i slutten av nummeret, samt at det var ca halve prisen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Juni 4, 2011 Fikk kjøpt meg clutch kit fra KRB Trading! Demonterte girkasse igår, og tok ut clutch.. Fant ingenting galt med uløserlager eller clutch. Etter litt grubbling så jeg at thrust lageret i svinghjulet var i biter! Dette var noe mindre enn det som fulgte med i det kit'et jeg kjøpte, så da må det bestilles orginalt.. Det var en liten nedtur, siden jeg hadde gledet meg til å kjøre S bil igjen Burde jeg dreie av litt på svinghjulet ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Juni 4, 2011 Er nok mere enn bare nålelageret som er gåent utifra det som du beskriver, så spørs om du kommer så mye lenger ved å bare bytte dette og montere sammen igjen... Ta en grundig sjekk på utløserlager og trykkplate. Plukk av slavesylinder og sjekk o-ring på denne, kan jo være den lekker forbi, da vil du kunne trykke inn clutchen, men så vil den sakte sige tilbake og du mister pedaltrykket og trykkplaten begynner så smått å ta... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Juni 4, 2011 Nå blir utløserlager, trykkplate og lamell byttet uansett! Så ikke noe lekkasje ved slavesylinder, men kan sjekke nærmere.. Det var forøvrig en lekasje ved simringen bak svinghjulet mot veiva. Hvordan er denne å bytte? Så ut til å være enkel sak.. Noen som har delenr. på denne? Pedalen mister ikke trykk, jeg hører bare litt skrangle lyd når jeg presser pedalen inn. Noe jeg kanskje tror dette nålelager har gjort!? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...