#1 Skrevet April 17, 2011 (endret) Bilen min ha tiptronic, og er sannsynligvis chippa. Fikk beskjed om det da jeg kjøpte den for 3 1/2 år siden. Har alltid hatt problemer med giringa både i tip og "manuell", både ved hard akselerering i feks 80km/t, og trekk av tyngre tilhenger. Den finner liksom ikke ut om den skal ligge i 4 eller 5 gir, hurtig jaging mellom disse girene, og dette er veldig slitsomt hvis en skal prøve å kjøre forbi noen i 2-felts vei blandt annet. Noen tips om hva dette er? Chip som gjør at kassa ikke finner ut av moment? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 17, 2011 Byttet olje i det siste? (skylt igjennon kassa?) Disse kassene klarer så vidt orginal effekt, og er ikke anbefalt å chippe. Visst ny olje ikke hjelper ville jeg prøvd å omprogrammere kassa til orginalt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 17, 2011 Bilen min ha tiptronic, og er sannsynligvis chippa. Fikk beskjed om det da jeg kjøpte den for 3 1/2 år siden.Har alltid hatt problemer med giringa både i tip og "manuell", både ved hard akselerering i feks 80km/t, og trekk av tyngre tilhenger. Den finner liksom ikke ut om den skal ligge i 4 eller 5 gir, hurtig jaging mellom disse girene, og dette er veldig slitsomt hvis en skal prøve å kjøre forbi noen i 2-felts vei blandt annet. Noen tips om hva dette er? Chip som gjør at kassa ikke finner ut av moment? Årsaken til at girkassen veksler mellom 4. og 5. gir er at den til stadighet trenger et gir som gjør at det går lettere for motoren. Er du lur låser du girkassen i 4, så er du kvitt hele problemet. Dette vil spare girkassen. Er du forøvrig sikker på at det ikke er 4. og 5. den veksler mellom, men 5. og lock-up? Dersom den veksler mellom 5. og lock-up er det vanskelig å gjøre noe med det, siden du ikke kan slå av lock-up-funksjonen uten eventuelt å kjøre veldig sakte. Når det gjelder chipping av disse bilene, så bør du ha det klart for deg at strikken et tøyd til bristepunktet allerede fra fabrikk; innstallerer du en chip er det ikke snakk om hvis det ryker men når det ryker Iflg ZF tåler 5HP19 310 nm. Alle utgaver av 5HP19 som tåler mer enn det er forsterkede utgaver ihht bilfabrikantens spesifikasjoner iflg ZF. Go figure... Oljeskift bør du forøvrig foreta senest hver 60 000 km. Trekker du mye tung henger hadde jeg redusert skifteintervallen betrakterlig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 17, 2011 Hei Dette skjer når jeg ligger i 5 gir, den går ned i 4 og opp igjen, hele tiden så lenge pådraget er der. Kan jo selvsagt låse den i 4 gir. Har sjekket alle service intervall, finner ikke noe om oljeskift eller service på kassa. Trekker nesten aldri tung last, er det ikke bare å bytte ut chippet ECU med original ECU? Kanskje problemet forsvinner da? Denne chippinga ble utført av tidligere eier, kunne godt ha blitt kvitt dette..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 17, 2011 Skift ihvertfall olje og filter på girkassen ASAP, ellers er du *garantert* havari.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 17, 2011 Men det er ingen garanti for at oljebytte hjelper på symptomene, ei heller å fjerne chippen, dessverre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 17, 2011 Nei, men oljebytte blir som å slutte å røke om man får KOLS, det kan til en viss grad hindre at problemet blir verre.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 17, 2011 Haha, godt sagt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 17, 2011 Ikke å skifte olje på en automatkasse er som å be om at det skal ryke. Dersom du derimot har 100 000 kr til overs er det jo bare å kjøre på uten oljebytte. Vi kan jo snu litt på flisa. Ville du kjørt 150-200-250k km uten å skifte olje og filter på motoren din? Legg så til at en automatkasse faktisk er avhengig av langt renere forhold enn en motor for å fungere slik den er tiltenkt. If so, go right ahead 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 17, 2011 Skjønner etterhvert at jeg må ta noen grep her ja, har snakket med autorisert Audi verksted om dette tidligere, men men..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 17, 2011 Jeg kan også legge til følgende... Etter hvert som oljen blir skitten vil det sette seg skitt i filteret, og gjennomstrømmingen i filteret blir dårligere og dårligere. Dette gjør at oljepumpen må arbeide hardere, noe den absolutt ikke er beregnet for, da den mildest talt ikke er overdimensjonert i utgangspunktet. Resultatet blir at oljetrykket oljepumpen leverer bilr for lavt, oljetrykket på clutchene blir for lavt og girkassen slurer, noe som betyr havari. Olje- og filterskift neste? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 17, 2011 Blir nok det ja, takker for info. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 17, 2011 Jeg har en 2001 mod allroad. a6. Det hadde aldri vært skiftet olje på kassen da jeg kjøpte den. da va den gått 190000km. Skiftet filter og olje. allefall all den olja som jeg fikk ut av den. Kassen ble mye bedre, mye mykere giring. osv. Har tenkt å skifte nå i mai igjen. da har den rulet 20000km siden forrige giroljeskift. da får jeg skiftet ut mer av olja... olje å filter til kassen koster minimalt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 18, 2011 Da var sevice på gearkasse bestilt, oljebytte og filter ++ kr.5900,- 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet April 18, 2011 Da var sevice på gearkasse bestilt, oljebytte og filter ++ kr.5900,- Det er det absolutt verdt. Det kan være lurt å skifte bunnpannepakningen i samme slengen, om de ikke gjør det. Siden du sikkert har kjørt 150-160-170k km på samme olje, kan det være lurt å kjøre 15-20k km for så å skifte olje og filter igjen. Da er kassen ren og fin innvendig 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet April 18, 2011 Har kjørt 228000 på samme olja: mad : Fant ut dette av historikken på bilen..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet April 18, 2011 Da var sevice på gearkasse bestilt, oljebytte og filter ++ kr.5900,- Fy for en pris ! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet April 27, 2011 Det er det absolutt verdt. Det kan være lurt å skifte bunnpannepakningen i samme slengen, om de ikke gjør det. Siden du sikkert har kjørt 150-160-170k km på samme olje, kan det være lurt å kjøre 15-20k km for så å skifte olje og filter igjen. Da er kassen ren og fin innvendig Det var som å få en helt ny bil girmessig, holder på girene å skifter som en drøm etter olje og filterbytte. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet April 27, 2011 Det er bra! Da er det bare å nyte det, gjør også som Bøsterud nevner lengre opp her og ta et nytt giroljeskift om ca. 20kkm, da man ved et oljeskift på en slik kasse bare får ut rundt halvparten av all oljen som er på kassen, alt er umulig å få ut uten å ta girkassen ut av bilen.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Mars 24, 2012 Det var som å få en helt ny bil girmessig, holder på girene å skifter som en drøm etter olje og filterbytte. Det varte ikke lenge, girkassa er helt lik igjen om ikke verre, kan årsaken være tuning av motor og ikke girkasse?? Kan noen eventuelt sjekke om det er slik det er? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Mars 24, 2012 Girkassen er jo ikke direkte overdimensjonert. Girkassen tåler trolig 10-30 nm mer enn hva motoren har av moment originalt, og om du øker ytelsen på motoren går det galt. Legg så til et tvilsomt forhold til olje- og filterskift og du har oppskriften på havari. Du kan prøve å få verkstedet til å kjøre en adapsjon på girkassen - om det går på disse - om ikke bør du få et girkasseverksted til å se på den. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Mars 24, 2012 Da var sevice på gearkasse bestilt, oljebytte og filter ++ kr.5900,- Du bør kanskje sjekke, om dem som skifter oljen, også spyler igjennom kassen... Kjøpe meg en make bil, for 2mnd siden, og der va kassen bytta i 2006. Leverte bilen inn, og fikk spylt igjennom, og bytta til ny olje. For å sitere verkstedet, så var det bare drit som kom ut, og det lukta ikke godt heller. De brukte 16 liter, før dem var fornøyd. Det kom på litt over 4000 i bergen. Eneste eg "angrer" på, var at eg ikke ba om at de tok en skvett av den gamle oljen, på en flaske, så man kunne fått sett koss det så ut...... Skiftet ikke filter da, da dem skulle ha nærmere 3000 bar for den jobben.... Så det skal eg ta selv, når eg e heme til sommern igjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...