Anbefalte innlegg

Hei

 

Nå må jeg bare spør her, før jeg gjør noe gærnt :)

 

For å løsne caliper passasjer side, løsner jeg ved å skrue mot høyre? (bare så det er ok)

Blir det likt på begge sider da?

 

Hvilken måte kan jeg få det løsnet på? Har prøvd med rustløser og går snart over på muttertrekkeren..

 

Frode

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

mot høyre blir vel feil vei, løsne mot venstre

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uansett side så løsner du mot venstre. :)

Er ikke links-gjenger på ene siden av bilen og vanlige på andre.

 

 

Disse sitter normalt som fy, dynke i rustløser og sørge for å rengjøre inni slik at umbrakoen får godt tak. Jeg bruker helst kvalitets-bit fra Hazet eller tilsvarende, ikke jallamerker som er myke i stålet. Runder du umbrakoen er det kjappest å kappe av hodet og bore ut restene. Tynn bor så du ikke skader gjengene.

 

Når du så skal ha nye bolter kjøper du rustfrie med 6-kanthode, så slipper du samme problemet neste gang.

 

Lykke til!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

 

Det jeg NÅ lurer på er, jeg har fått av klossene nå, ser jeg har formulert meg litt feil tidligere, skal jo ikke bytte caliper, kun klosser og skive. MEN hvordan få av skiven? Må hele caliperen likevel av?

 

Det er ikke umbrako der, bolter som holder caliperen, iallefall det jeg kan se. Dette er da foran på en caddy.

 

Frode

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er stort sett brukt umbrakobolter orginalt på alle vag jeg har skrudd på, uavhengig av modell.

 

For å få av skiven må kalipperen av. Men skal du bytte klosser, holder det å løsne på gliderne og dermed ta av selve kalipperen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok, det skal jeg ta en titt på Knut, men det er iallefall bolter her :) kan prøve å ta bilde av dem

 

Frode

kaliper.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jøss, er jo bedre det da. :)

Umbrako er no drit gitt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe men det sitter som fa*n sjøl :)

 

Da var svoger'n innom.. det var mot HØYRE! samme vei som om du skulle festet på hjulet igjen... så

 

Frode

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Err.. Istedet for høyre og venstre: når du ser på bildet ditt skal bolten skrus mot klokken for å løsne, med klokken for å stramme. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er bilde fra baksiden iallefall.. anyway, den er av nå :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror det var litt basic misforståelse her mellom han som lurer og han som svarer som riktig er:-) Mot venstre, ellers blir det links.

Men ser man fra utsiden og skal skru av en bolt på innsiden slik dette var tilfellet, blir det fort misforståelser på hva som er høyre og venstre. Igjen, høyregjenger på alle boltene på bilen din; altså mot VENSTRE:-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok ok :)

 

Men iallefall, som nevnt før, den er endelig av, har sjelden opplevd noe som sitter/satt så fast som de to boltene der

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Derfor jeg erstatter de med rustfrie bolter, setter de inn med chesterton eller kobberpasta, og rensker gjengene i kalipperen med gjengetapp før jeg setter alt sammen igjen. :) Og strammer med moment.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trenger boltene både locktite+kobberpasta?

 

Frode

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Locktite er det ikke behov for. De setter seg som regel helt fast om du skrur fast med moment.

Kopperpasta er for å unngå at de ruster fast, noe som er mer regel enn unntak.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dag 2.. hvordan i heite få bremse klossene på plass og caliper over? Er det noe ninja triks for å få til det? mangler bittelitt for å caliper over klossene. Begynner nesten å lure på om jeg har fått feil klosser. På pakken fra bilxtra så står det vw caddy range 95-96 og min caddy er 2001 mod, ikke vet jeg om det har noe å si men

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du klemt stempelet på kalipperen helt inn?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrutvinge funker fint, og stemplet skal lenger inn enn folk flest tror. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klossen som er på framsiden av skiva kan du sette på plass i glidesporet sitt. Klossen på baksiden er det vel sånne "fjærer" som passer inni stempelet hvis ikke jeg husker feil. hvis det ikke er festet noen "fjærer" på klossen så setter du den i glidesporet sitt. det er lurt å ha på litt kopperpasta på baksiden av klossene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare vær forsiktig med mansjetten på kalipperen når du klemmer inn stempelet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har klemt den inn så langt det går, det mangler ørlite for att klossene går på plass. Det er en slags fjær på kort siden av klossen, ut mot kaliperen, altså framover (kjøreretningen) jeg må iallefall ringe bilxtra for å sjekke 110% att det er rett klosser jeg har fått.

 

MDB/1571 eks. slitasjevarsler , med bremsecaliperskrue , høyde (mm) 69 , bredde (mm) 118,9 , tykkelse (mm) 19,6 , WVA nummer 20168 , Bremsesystem Lucas

Mont. framaksel , til understellsnummer 9K-T-514500 , for PR nummer 1LL

 

Den er det jeg har fått fra bilxtra, noen som kan si om den er rett?

 

Ser att det er to andre sett som har 16,2 mm og 16,3 mm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

 

Dag 3 eller noe sånt :) Da har jeg vært å bytta klosser hos bilxtra Stavanger, som skal ha skryt for kjempeservice og alt ! Alt er montert og caddy'n ruller på veien igjen :)

 

Frode

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.