A4 B8 med forstillingsproblem etter et år på trønderske veier

Anbefalte innlegg

Da var det min tur da..

Min 2010 A4 B8 Avant har nå rullet 30 000 km og ca et år på trønderske veier..

noe som i de siste par ukene har resultert i til dels kraftige vibrasjoner når man passerer 120km/t.

Jeg trodde kanskje det var vinterfelgene som hadde fått seg en smell, mistet et blylodd eller denslags , men etter å ha lagt om til sommerhjul i dag, så viser det seg at vibrasjonene er der fortsatt, men nå kommer de rundt 100km/t . Selvfølgelig "er ikke dette et hverdagsproblem, da det ikke er lov å kjøre over 90km/t i trøndelagsregionen", men jeg vil likevel prøve å finne ut hva som kan ha skjedd her, og fikse problemet.

Årsaket til at problemet inntreffer ved 100km/t på sommerhjul kan skyldes at disse er i en større dimensjon enn vinterhjulene.

Det viste seg også at høyre framdekk hadde betydelig slitasje på innsiden og på midten av dekket, noe som tyder på at noe er slått skeivt.

 

Noen som har noen tips her ? Er det rett å slett verksted og hjulstillingskontroll som gjelder ?

Vil en skjevhet i forstillingen manifestere seg med kraftige vibrasjoner ?

 

Nå skal bilen på serivce 5.mai, men før det skal jeg på påskeferie.. Utover dekkslitasje, vil det gjøre vondt værre å kjøre med bilen ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ubalanse i felg/dekk er vel nermest sannheten, har selv div slakke i øvre,nedre og

alskens multilink etter en vinter og vår i trøndelagen, men ingen risting ved

høy fart:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uoriginale felger?

 

Fikk problemet når jeg la om til vinterdekk, viste seg å være feil diameter på hjul forhold til nav, en senterring fikset problemet. B8 har visstnok navdiameter på 66,6mm ift 57,1 på B6/B7.

 

Mine tanker iallefall, håper det løser seg... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja.. hadde jo håpet på ubalanse i felg/dekk, men sommerfelgene skal være perfekte de.. og det var ikke noe vibrering i høst.

Vibreringen har kommet te to siste ukene på vinterhjul.. og forsvant ikke når jeg i dag satte på sommerhjul.. så jeg tenker i andre baner enn felg/dekk.

Kjørte med riktig senterring både i høst, uten vibrering , og nå i dag med vibrering.

Men kan skjeiv forstilling resultere i vibrering ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vibrasjoner er vanligvis relatert til som nevnt dekk/felg, slakke i lager, og kuler kan også være problemet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Viser seg at spissinga er helt ute å kjøre..

Venstre framhjul er omtrent 1cm lengre ut i fremkant enn hva høyre hjul er når det er rett.

Får ikke tatt optisk og gjort noen utbedring på verksted før 5.mai .

Er det noe jeg kan gjøre selv i mellomtiden ? Forventer ikke at det blir 100% .. men om det blir 20% bedre enn hva det er nå, så er det i praksis 20% mindre dekkslitasje fram til jeg kommer meg på verksted.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo justere med øyemål :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nesten så det frister... men det er vel ikke så enkelt som at 1 cm på staget tilsvarer den centimeteren med avvik på hjulet.

Er det i heletatt sånn at man bare justerer på et stag nowadays ? og kommer man i det heletatt til ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.