Hyppigere oljeskift på ny Longlife-bil

Anbefalte innlegg

Mine foreldre har en 2010-modell Golf 6 1.6TDI som nå har rullet 44000 km. Den var på service ved 30000 km, men da var bilen bare 9 måneder gammel, da første eier (firma) kjørte ekstremt mye. Foreldrene mine kjører 8-10000 km i året, så det vil trolig være service annethvert år fordi tiden brukes opp før oljen er "utslitt" eller kilometerbegrensingen er aktuell.

Oljeskift annethvert år med kaldstart og småkjøring høres ut som en utrolig dårlig idé, så å skifte noe oftere (les: en gang i året) kommer nok til å gjøres. Hva skjer med serviceindikatoren i bilen da? Må den nullstilles eller lignende etter oljeskift, eller går den bare sin gang uansett?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville kodet om serviceindikator til tid/km intervall 1år/15 000KM... Da bytter du olje en gang i året, og service hvert andre år;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal også sies at denne har jo en "inteligent indikator" som regner ut når olja er sliten, så den kan jo varsle allerede etter 10 000km ved ugunstig kjøremønster for eks ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, den skal være intelligent, men jeg har en liten mistanke om at den strekker strikken litt i lengste laget. Greit at nye oljer er bedre enn i gamle dager og at nye motorer ikke tilfører så mye avfallsstoffer til oljen, men allikevel mistenker jeg at den sensoren trolig er programmert til å gjøre intervallene lange..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spørs det... Om motoren havarerer etter 4-5år pga. for gammel olje så er det jo VW sitt problem sålenge servicer er fulgt, så jeg tror den heller vil skifte oftere?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klok av skade på VW og Møllers behandling av reklamasjonssaker så skifter jeg olje hver 15000km selv om det er 30000km intervaller på T5'n.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om motoren havarerer innenfor reklamasjonstiden er det forsåvidt greit nok, men hva hvis den havarerer etter 6-7-8 år? Det er ihvertfall ikke aktuelt om det kan unngås så enkelt som ved å skifte olje en gang innimellom de "normale" skiftene.. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ha to relativt nye vw biler på tunet. Begge er kodet om til faste 15t service intervaller.Koster mere men den utgiften tar jeg glatt. Motorhavari etter 5 år pga olje blir dyrt. Har ikke tro på Møller da gitt;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

er det et bestemt sted man kan kode med i vagcom for å sette den til 15.000km? Må det gjøres rett etter service? (blir den satt i null?)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

er det et bestemt sted man kan kode med i vagcom for å sette den til 15.000km? Må det gjøres rett etter service? (blir den satt i null?)

Du koder om ja. Så får du beskjed om når neste service næmer seg. Mener det er 500 eller 1000km før: klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du tilgang på vagcom fikser du jo det selv.. Har gjort det på alt av VAG i familien vi :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du koder om ja. Så får du beskjed om når neste service næmer seg. Mener det er 500 eller 1000km før: klø :

tenkte mer på om det er en meny i vagcom eller om det er en kode man må inn og endre, fra 0 til 1 fks.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det kun pga av denne varslingen man koder om?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

tenkte mer på om det er en meny i vagcom eller om det er en kode man må inn og endre, fra 0 til 1 fks.

Er en meny der, også kan du velge mellom 10/15 og 30 000.. Er vel forskjeller, men er noen få å velge mellom.. Kan godt hende du kan skrive inn antall km selv også, men det har jeg ikke fått med meg :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det kun pga av denne varslingen man koder om?

Ja. Du kan sikkert hoppe over dette også vil jeg tro. Kostet ikke noe ekstra når jeg hadde bilen på service;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.