Problemer med bytting av skiver og klosser

Anbefalte innlegg

Byttet bremseskivene og klossene bake..

Var selvfølelig to problemer som dukket opp..

 

1: ABS-ringen sprakk når jeg skulle ha den på, får dette noe betydning for ABS'en?

 

2: Fikk ikke klemt inn bremsestemplet helt, så fikk heller ikke på klossene...

Noen tips? Har bremsestempelverktøyet fra biltema...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du stempelverktøyet som skrur stempelet tilbake? Prøvd å spenne calipperen skikkelig fast mens du skrur? Dersom du bare holder med hendene kan det kjennes ut som om stempelet er i bunn, selv om du kan skru litt til. Ta av lokket til bremsebeholderen mens du skrur, kan hjelpe det også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har det stempelverktøyer som skrur stemplet tilbake ja :)

prøvde og spenne calipperen skikkelig fast..

 

Kom også på nå at jeg glemte å skru igjen lokket!!! ligger vell langs veien nå en plass :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvor mye er det om å gjøre før du får på klossene da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så mye ja, da tror jeg faktisk at du ikke har skrudd langt nok. Hvis det går ann, skru fast calipperen med ene bolten, i tillegg stikker du et STORT skrujern gjennom calipperen for å holde i mot. Så tar du en fastnøkkel eller et rør, og bruker det som forlenger på håndtaket på stempelverktøyet.

 

Men kan jo hende at du har feil klosser eller noe da, at de er for tykke..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk å presse inn stempelet, mens du skrur.

Hvis ikke, står det helt på samme plass.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg pleier å skru med en vanlig fastnøkkel, funger gull det.

ABS-ringen sprakk hvordan? Det er vanlig å kverke disse, jeg har en ny en i garasjen, men du får nye på mekonomen for ca 75kr.

Men altså, den må jo være der, ellers fugnerer ikke ABSen, for da vet ikke ABS ECUen hvor raskt hjulet går rundt. Om den er hel, og ingen av tennene (eller forhøyningene) er ødelagt er den nok helt fin.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemplet gikk inn et stykke, ganske lett, helt til det bare satt bomfast :(

 

http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Verktoy-og-verkstedutstyr/Bremser/Bremsestempelverktoy1/

 

Har dette verktøye fra Biltema, og det presser jo ned stemplet når du skrur...

 

Ang ABS ringen så var det sprekk imellom en av tennene, så tror det går bra, har iallefall ingen feil meldinger på absen :)

 

Åpne lufteskruen, så skal du se at stemplet fyker inn :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Åpne lufteskruen, så skal du se at stemplet fyker inn :)

 

Får prøve det i morgen da :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

løft på masjetten med et lite skrujern for å se om det er rust på stempelet. Kan være grunnen til at det ikke går inn...

 

ABS ringen bør du bytte om den er sprekkt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

løft på masjetten med et lite skrujern for å se om det er rust på stempelet. Kan være grunnen til at det ikke går inn...

 

ABS ringen bør du bytte om den er sprekkt.

 

 

Visst det er rust på stemplet, hva gjør jeg da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Visst det er rust på stemplet, hva gjør jeg da?

 

Da bør den helst skiftes om rusten har laget porer i stempelet.

Kan pusses reint og brukes igjen, men det er en fare for at det kan bli lekkasje om tettning mellom stempel og o-ring ikke er tilstrekkelig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okey..

 

Skulle bytte på andre siden idag.. men dæsken, men runda den umbrako bolten, så den er ubrukelig nå og den løsnet heller ikke... :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ABS ringen varmer du opp før du banker den på :) Hiv den på steikpanna ;)

Hvist det er rust på stemplet, noe det garantert er. Kan du presse det ut ved å bremse. Eneste er at det er vanskelig å få det til å entre gjengene rett samtidig som du får støvmanskjetten riktig.

Du kan få sveist noe på umbrakobolten slik at du får bedre tak.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bedre å bare kappe hodet og bore ut resten. Går greit å komme til med kappskive etter at du har tatt av gliderne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bedre å bare kappe hodet og bore ut resten. Går greit å komme til med kappskive etter at du har tatt av gliderne.

 

 

Helv.... er jo ikke dette jeg skal gjøre i påska!!!

 

Like før jeg kjører den forbanna bilen på havet!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, om du er heldig får du nok tak på restene med ei rørtang og slipper å bore. Det er normalt momentet som gjør at de sitter, samt rust mellom hodet og kalipper.

Det tar litt tid når du får motgang, dessverre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får ikke banka inn et litt for stort torx-bit? Har redda meg selv med det maaange ganger på runde umraco-hoder ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, om du er heldig får du nok tak på restene med ei rørtang og slipper å bore. Det er normalt momentet som gjør at de sitter, samt rust mellom hodet og kalipper.

Det tar litt tid når du får motgang, dessverre.

 

Får prøve det :)

 

Får ikke banka inn et litt for stort torx-bit? Har redda meg selv med det maaange ganger på runde umraco-hoder ;)

 

Nja kansje, men mistenker at jeg ikke har en torx-bit som er stor nok:(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvde idag med rørtang å få løs den umbrakoen, men den sitter som fy! :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du prøvde med tang på hodet? Det er ingen vits. Kapp av hodet, skru så restene ut med tanga. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ehh? kapp hode? da må jo resten borre ut i omed at det ikke stikker noe gjenger ut..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kapper du hodet forsvinner momentet og friksjonen som mest trolig er grunnen til at du ikke får løsnet bolten.

Etter at hodet er av kan du ta av kalipperen og sette den i skrustikka. Du har da ca 1.5-2cm med bolt å klemme rørtanga på og skru.

Større sjanse for at det løsner da enn slik du holder på nå, og mye kjappere.

 

I værste værste fall må du bore den ut, men bruk en tynn bor så skader du ikke gjengene.

 

Jeg gjorde denne jobben sjæl på golfen for etpar uker siden, så jeg vet hva jeg snakker om. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.