AAN - Merklig oppførsel på turbo

Anbefalte innlegg

Har merket meg i siste at motoren ikke lader mer enn 1 bar og turboen lager merklige lyder når jeg har fullt trykk. Spesielt ved lunken motor. Ingen feilkoder fra vag-com. Skal peile olje i morgen for å se om det har minsket noe, samt kjenne etter slakk på aksling.

Bilen er for øvrig en Audi S6 c4 - 2.2 20vt med "280"-oppsett.

Begynner turboen å takke for seg? Eller kan det være en bitteliten lekasje? : klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjørt 300 mil nå siden oljeskift og ikke flyttet seg noe på peilepinnen. Er litt slakk i turboen, men ikke noe ut over det normale som jeg har kjent på andre tilsvarende turboer. Ikke lagt no mer merke til de lydene som kom fra turboen.

Lader maks 2.1 i display (1.1 bar). Virker som noe begrenser den for å øke trykket. Den kommer relativt kjapt opp i trykk, men så stagnerer den der. Skal få prøvd å bytte N75 ventilen og se om det blir bedre da.

Lukter for øvrig katalysator lang vei etter jeg har gitt full gass, så får tydeligvis nok fuel.

Innspill?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan kun forslå dette med å prøve å bytte N75-ventil, siden du har null feilkoder

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan kun forslå dette med å prøve å bytte N75-ventil, siden du har null feilkoder

Eller prøve med en manuell ventil.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, såklart. Det også :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva lydene er vet jeg ikke, men de vanligste 280 chippene lader 1.1 - 1.2 bar, så vil si du ligger innenfor det som er normalt. Når jeg kjørte med H type N75 så ladet den 1.2 bar, når jeg kjørte med J type ladet den 1.1. Men ytelsen var lik, så vil ikke si det var noe å henge seg opp i. Du kan jo også sjekke N75 ventilen din om den henger (ta den av og se gjennom den), for hvis den er ødelagt skal den ikke lade mer enn grunntrykket som er 0.9 bar hvis du har den vanlige fjæra i wastegaten, noe som merkes godt på ytelsen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har jo pleid å ladet 1.5. Merker at bilen går dårligere nå. Får prøve med en ny N75 til helga, samt MBC hvis det ikke skulle funke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så mye på en original N75, da kan du vel ikke ha original WG fjær. Men men, funker sikkert det og :P Da regner jeg med det er N75en din som er dau, og at du da har 1.1 -> 1.2 i grunntrykk på WG. Ligger vel på grensa til å hoppe i nødmodus når du lader 1.5 også da :P hehe..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min S4 med MTM 265 oppsett lader 2.1 i display, så det får jeg ikke helt til å stemme. Er orginal WG-fjær og er ikke tuklet med skruen på den. Er helt sikker på at den har ladet mer før. Hadde peak opp mot 2.7 i display på en god dag, uten å gå i nødmodus.

Skal ta en titt på N-75 ventilen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Liten update: MBC og 1.5 bar wg fjær ble utprøvd, men gav ikke noe forskjell. I dag gikk jeg lei og plukka av katalysatorene. Ved første øyekast så de fine ut, men det var bakifra siden de snor seg i forkant. Brukte snake-cam i front og da så jeg at alle kanalene var tilstoppet. Skal få montert tomme katalysatorer i morgen og får testet det da. Satser på at det blir greit. Kommer med oppdatering! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men nei.. Lader fremdeles 1.1 bar. Kan tomme katalysatorer føre til såpass turbulens at en vil få økt baktrykk? Kan teste strammere wg fjær nå som det er åpen passasje i eksosen, men ellers er jeg rimelig tom for idéer. Innspill?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kansje du har en defekt turbo eller en defekt tetning i wastegate slik at den ikke stenger ordentlig?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.