Anbefalte innlegg

Hei

 

Bremsecaliptere ble plutselig sånn.. Bilen er vasket minst 1 gang i uken. På dekk og felg bruker jeg Prickbort, P21S Power Gel, Iron X og Surfex HD.

Og det er en 2009 model A4, reg i april 2009, gått 60000km.

Hva er det som gjør at de plutselig ikke ser ut? SALT?

Caliptere må sikkert syrevaskes(?), slipes(?) nå og lakkeres, hvis jeg ønsker å få de fine igjen? :(

Bilder:

370a8bd16896647b.jpg

b6d4c3cd1ff3d155.jpg

dc55f8931c157999.jpg

2aa673505ca3599d.jpg

 

: gråter :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De har nok blitt sånn fordi du skriver calipter istedenfor kaliper. ;)

 

Neida, men dette er ikke unormalt. Er ikke sikkert at det tar lenger tid før de begynner å ruste når du bruker mye kjemikaler på dem heller, kanskje heller tvert i mot!

 

Hvis du ønsker at de skal se pene ut "permanent", er det enkleste å bruke en stålbørste til å gjøre de rene med, for så å pensle på lakk fra f.eks. Hammerite. Da kan du også velge farge selv. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

og håpe på at alle saltgruver går opp i røyk/ d gjør æ

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

og håpe på at alle saltgruver går opp i røyk/ d gjør æ

 

Med så mye salting som det er i Norge så må jo saltgruvene snart være tomme! :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med så mye salting som det er i Norge så må jo saltgruvene snart være tomme! :P

 

Da importerer vi: haha :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men On topic... De kalipperene er nok ikke lakkert med mere enn 1 lag fra frabrikk:( Og med hyppig vask, salt+++ så tærer det fort! Enten demontere og lakke, eller pensle på med hamerite som foreslått over: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå brukte ikke jeg A4en min på vinterstid. Men likevell tok jeg og pusset de litt ned og lakkerte de med sort Hammerite :) Blir en del glattere da, så er ikke noe problem og vaske de etterpå :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om kaliprene først pensles med Hammerrite og lar det tørke, kan man da velge en annen lakk å male/lakke over etterpå for å få den fargen man vil ha?

 

Jeg spør fordi jeg vet ikke og skulle gjerne ha gjort noe liknende med mine egne

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om kaliprene først pensles med Hammerrite og lar det tørke, kan man da velge en annen lakk å male/lakke over etterpå for å få den fargen man vil ha?

 

Jeg spør fordi jeg vet ikke og skulle gjerne ha gjort noe liknende med mine egne

 

Spørs om man skulle brukt noe annet en Hammerrite da. Den inneholder vel silikon, som gjør at det blir verre og male over med annen lakk. Får jo Hammerrite i de vanligste fargene da (Rød, sort, sølv, blå, grønn osv )

Men finnes da mye fin lakk for og lakkere bremser med.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aha, jeg trodde Hammerrite var en form for grunning. Fargen skal vi så fall bli svart. Så nøytralt som mulig, er ingen porsche jeg kjører selv om kaliperen blir lakket rød :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke hva man skal kalle det, men det er på en måte grunning og lakk i ett.

 

Sånn ble mine med to eller tre strøk. Blanke og fine! Får den også i matt finish mener jeg å huske... (og mange farger)

 

DSC00433.sized.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tåler hammerrite varmen? Bremser kan jo blir sinnsykt varme hvis de brukes godt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tåler hammerrite varmen? Bremser kan jo blir sinnsykt varme hvis de brukes godt..

 

Hammerite tåler opptil ca 120 grader, men så er det slutt - iflg produsenten selv, om jeg ikke husker feil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Caliperne blir vel ikke så varme i seg selv, hvis man ikke kjører på bane kanskje..? Har selv kjøpt inn Hammerite, pensel og et fint slipepapir for å matte litt. Ser ikke særlig pent ut med fine felger og brune calipere nei :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjørte på bane med mine. Like fine etterpå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjørte på bane med mine. Like fine etterpå.

 

Jamen, så bremser ikke du da Marius... : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hammeriten jeg hadde på G40'n kokte etter banekjøring

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da tåler de det også. Altså banekjøring uten bremsing :)

 

PS: Noen med erfaring med Hammerite som vet hvor lenge man må vente før neste strøk? (Jada, står sikkert på boksen, men har litt dårlig tid i kveld og må planlegge i forveien..)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Står fire timer på boksen min ved +20C

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, så det da jeg kom hjem, så det ble ikke to strøk og foreløpig kun fremme for min del. Tenkte jeg skulle vente litt og se hvordan det blir før jeg tar bak + et strøk til. Mine så omtrent ut som dine, Kristoffer. Min er reg. mai -05 og gått 82'. Blir nok rimelig fort som dette, men holder nok bedre med noen strøk lakk vil jeg tro. Hadde en -01 Seat Ibiza Cupra med originalt rødlakkerte calipere, de holdt seg i alle fall fine :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.