#1 Skrevet April 27, 2011 starter en egen tråd her for ikke og ødlegge en annen sin tråd:-) det som er er at min rs4 b5 har komplett eksos og skal"vistnok" være chippet fra tidligere eiere men den lader kun 1,08 bar(målt med vag com) som er noe mindre en org som er 1,2bar. det er ingen lekasjer på trykksiden av turbone og jeg tror ikke det er noe galt med turbone heller for det er ingen ulyder i dem og ingen oljeforbruk heller. demonterte hjernen i bilen og fant dette klistremerket som var delt så åpnet jeg den og fant dette vet ikke om noen av dem er selve chippen men var det eneste som var der og på den ene sto det så utydlig at jeg ikke klarte og tyde hva som sto der. kjørte en test med vag com i 2gir og den viste 2080mbar noe jeg tror er 1,08bar noen som har noen meninger og synspunkt her? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 27, 2011 bør du ikke bruke høyere gir for å få sjekket ladetrykket? regner med du får høyere ladetrykk i tredje gir da du får høyere belastning. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 27, 2011 har prøvd høyere gir også men det er omtrent samme der. men er kun denne i 2 gir jeg logga 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 27, 2011 Hadde kontakta de som leverte abt programmet,og hørt med dei ka trykk du ska ha:).Er det ikkje norsk bildelsenter som leverer det programmet blant annet?.Høres veldig lite ut det der ja,så det er noe som ikkje stemmer her.Prøv og se ka grunntrykk du har på turboene,men da bør du kanskje vite kor høgt det ska være først da.Da får du hvertfall en grei peike pinne om alt er som det ska være med tanke på turbo/wastegate og trykk rør osv.Du sier du ikkje har trykk lekkasjer,ka då med resirk ventilene og n75 ventilen? Har du standard resirk ventiler forresten? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 27, 2011 kjører org resirk ja men dem er hele selv om det ikke er optimalt så bør dem kanskje byttes til forge feks. grunnen til at jeg skrev at det ikke er noen lekasje er at jeg har trykktestet annleget. er ikke sikker på om norskbildelsenter chipper i det hele tatt lenger men vet dem hadde skn chipp før 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 28, 2011 Hvis turboene på denne er byttet ut med større, så kan det vel faktisk stemme at du har mindre trykk en orginalt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 28, 2011 står at han har 420 chip,så tror nok det er orginal turboer.Men vis turboene hadde vært større,så kunne nok trykket vært lavere ja:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 28, 2011 vet ikke om det er 420hk chip men etter forige eier og merket på styre enheten så er det en abt chip og dem har kun en 420hk chip til rs4. hadde det vært litt lettere og komme til disse turbone så hadde det ikke vært noe problem og sett men det er ikke bare bare:-) hvorfor sette inn større turbor for og kjøre med 420hk chip? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 28, 2011 Nei ser ikkje helt logikken i det eg heller.Vist det ikkje er 420 hjul hk chip med større turboer:p.Forbanna dumt at alt ska ligga så trangt til på denna bilen.Turbo bytte på denna bilen er vel ikkje akkurat noe du gleder deg til med tanke på alt arbeidet osv..Men du må nå finna ut koffor den lader så lite da:) vet ikke om det er 420hk chip men etter forige eier og merket på styre enheten så er det en abt chip og dem har kun en 420hk chip til rs4. hadde det vært litt lettere og komme til disse turbone så hadde det ikke vært noe problem og sett men det er ikke bare bare:-) hvorfor sette inn større turbor for og kjøre med 420hk chip? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 28, 2011 skal se på det til helgen om det er noe som kan være deffekt eller noe. skal logge ett par turer til også og se om det er likt i alle girene. ett eller annet må være galt vist det ikke bare sitter org chip der da. er litt rart det sitter abt merke der og om det da skal være org chip 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 28, 2011 Går bilen forøvrig normalt da,går den som en 420 hk rs4 føler du?Vist du har kjørt en helt orginal rs4 før,så bør du merke god forskjell.kan jo være at bilen er programert slik at trykket ska være litt lavere på de 2 første girene eller noe for og spare girkassen litt kanskje.Hadde eg hadt vagcom,så kunne eg sett ka trykk eg har på min.Men har 480 hk oppsett på min,så det er nok en del høyere uansett. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 28, 2011 vet ikke om den går som en 420hk eller som en org en men har en kompis med eksos og vistnok chip men den går likt som min og lader også 1,1bar ca så derfor er det vanskelig og sammenligne når jeg og kompisen ikke vet hva som er gjort med den heller. eneste jeg kan sammenligne med er den forje rs2`n jeg hadde som bremset 386hk men den har jo ett helt annet drag på høye turtall men der skjedde det ingenting på lave turtall så vanskelig og si. hva har du gjort med din med tanke på 480hk og hvor mye lader bilen din? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 28, 2011 Har ikkje vagcom,så eg har ikkje fått målt. Har dalback/mtm programm , 3" miltek eksos med downpipes med 100cells catter, flow preppa orginal luftfilter box ,flow preppa intercoolere og forhøyet bensintrykk til programmet.Står en 4 bars bensintrykk regulator på den nå ser eg,er ikkje det orginalt?Detta er info eg fekk av de som trimmet bilen (ts racing i bergen).Er bremset hos polly motorsport,ska se om får tak papirene fra dei.Står vel ka ladetrykk den har og der:) vet ikke om den går som en 420hk eller som en org en men har en kompis med eksos og vistnok chip men den går likt som min og lader også 1,1bar ca så derfor er det vanskelig og sammenligne når jeg og kompisen ikke vet hva som er gjort med den heller. eneste jeg kan sammenligne med er den forje rs2`n jeg hadde som bremset 386hk men den har jo ett helt annet drag på høye turtall men der skjedde det ingenting på lave turtall så vanskelig og si. hva har du gjort med din med tanke på 480hk og hvor mye lader bilen din? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 28, 2011 Nederste bilde er selve Eprom som om-programmeres , ser ut som denne er omloddet så burde sitter sw i den. Har selv sett mange forskjellige program opp igjennom tiden. Mange leverandører programmerer utifra gir, så ikke sikkert du trenger å lade så mye på 1-2 gir , men 3-4-5-6 skall du se markant forskjell mot orginal ellers så har de reflasha tilbake org i den fra en eller annen oppdatering ifra teks Møller ?? får du en eller annen til og lese ut sw fra den så kan jeg være behjelpelig og fortelle deg om den er programmert el ikke. tar meg 2 min og åpne den fila i bilen din og sammenlikne mot orginal. Vi kjører peak opp til 1.45 på disse motorene og pusher mellom 1.25-1.3 stabilt da er det liv i denne motor I tillegg når du kjører det eksos oppsettet så er det en knall fordel med tanke på baktrykket disse k04ene lager med orginal eksos. Håper du får snurr i den . H Johan 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet April 28, 2011 hvordan eller hvor kan jeg få lest ut sw? er dette noe jeg kan lese av i vag com? skal sjekke hva den lader i morgen i 3 og 4 gir og se om det er noe forskjeller da. hvor mange hk tar dere ut av disse motorene med chip ca? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet April 28, 2011 'Samme som ABT 420-30 med det oppsettet du har , over det så er du på tynn is vil jeg mene . VAGCOM kan du ikke lese ut motorstyrings softwaren med , ECU identitet etc går greit, men lite til hjelp i dette tilfelle. Hvor bor du ? har du noen tunere i nærheten ? di kan ev lese ut dette program og svare på samme vis di har kunnskap om software da Ellers er du velkommen og sende meg ECU så skall jeg hjelpe deg jeg , GRATIS LOL.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet April 28, 2011 holder du til i lørenskog som det står i profilen din? bor i sylling(drammen) så er ikke lange turen da. skal sjekke hva den lader i morgen så får jeg se om jeg kanskje må få sjekket ut ecu vist den lader for lite 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet April 29, 2011 Rs4 B5 har vel ikke noe sensor som ser hvilket gir bilen står i, så det er vel vanskelig å lage en chip til disse bilene som begrenser noe som helst ut ifra hvilket gir man har? Uansett så er det jo 2. gir man gjerne vil ha litt trøkk og da Men motstanden blir mer optimalt for turboene i høyere gir, så 4.gir gir den høyeste boost målingen. Uansett så lurer jeg på om når vi målte min så hadde den bortimot samme trykk i 2. og 4.gir... p.g.a kjapp spool-up på de to små k04 turboene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet April 29, 2011 var ute og tok en test i 3 gir nå og der lader den 1,42 bar på 4000omd tok også og kjørte i 4 gir og testet nm og den var på maks 488nm på 3880omd og faller etter det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet April 29, 2011 her er tydlig noe galt,trykket med dreiemomentet er langt oppi registeret på 4000 omdr.Dreiemomentet var og altfor lavt.Er det loggen av 4 giret du viser her?Viste vel det samma på 3 giret og da.Ser ut som trykket (1.42 bar) er høyt nok,men det daler vel ner etter 4000 omdr i 3 giret?.Lukter litt def n75 ventil her,får ikkje håpe det er slappe wastegater som gjør at turbo trykket ditt synker pga eksos trykket.De går vel ikkje ann og skifte uten og ta av turboene vel?Føler eg har max trykk og dreiemoment på ca 3000 omdr.Sko nesten tro du hadde større turboer,men uansett så ska ikkje nm synke etter 4000 omdr.Du bør nå merke at den drar dårligt oppover heila registeret vel? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet April 29, 2011 ja er ett eller annet rart her. her ser dere nm kurven fra 3880omd og opp og der ser man at nm synker hele veien fra 3880omd.dette er i 4è gir(c er omd og e er nm) her ser dere turbotrykk fra 3840omd og det detter også hele veien. dette er i 3è gir(c er omd og e er trykk) får trykkteste i helgen for og se om det er noe der og sjekke n75 ventilen og dumpventilene og alt annet som har med trykket og gjøre 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet April 29, 2011 Momentet skal dale fra ca 4000omdr... Med moment topp litt før. Høres ut som bilen din er ganske frisk spør du meg Min målte 495nm på maks ved ca 3900omdr og gikk nedover derfra. Men effekten skal jo være jevnt stigende hele veien til rødgrensa. Hvis Espen Wethe ser dette så kan han sikkert forklare til den minste detalj hvordan dette henger sammen og burde være 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet April 29, 2011 Vet ikke helt hvordan det er på rs4 men på rs2en jeg hadde lada den bare mere og mere jo høyere turtal den hadde mens rs4en detter lengre og lengre ned fra ca4000omd.Rart trykket skal øke og nm gå nedover eller? De fleste chip leverandørene lover 520-540nm ser jeg så jeg mangler noen vist dem ikke skryter på seg litt da:-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet April 29, 2011 nm ska de ikkje dale ner på 4000 omdr når du har max nm på 3000 omdr på en frisk motor.En orginal rs4 har 440 nm helt til 6000 omdr.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet April 29, 2011 syns det er merkelig hvorfor det er montert chip og ikke omprog. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...