Sikring ryker , men finner ingen feil.. (S6 C4)

Anbefalte innlegg

Fikk stopp på S6`n under kjøring i dag.

 

Og begynte å feilsøke litt , og fant ut at 20amp sikringen på drivstoffpumpa hadde gått.

Bytta denne , og bilen starta som normalt.

 

Men sikringen gikk igjen etter noen sekunder.

 

Så jeg har noen spm:

 

-Er det mere som går på denne sikringen? eller er de bare pumpa?

-Kan sliten pumpe være som er årsaken til at den ryker?

-Passer pumpe fra 2.2T over på 4.2?

 

-Eller er det mest sannsynlig strømbrudd en plass? :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det du kan gjøre, er å gå baki bilen og skru opp de tre skruene som holder lokket over bensintanken, nappe ut pluggen og da gå tilbake til sikringsboksen og ohme om du har noen kortslutning, selv om jeg tviler da du får startet opp. En kortslutning vil ta sikringen på sekundet og ville ikke gitt deg tid til å starte bilen.

 

En delvis gåen pumpe KAN dra mer strøm enn den er beregnet for, og det er dette som tar sikringen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Løsna akkurat nå lokket , og tok opp armaturet.

 

Lagde meg en ny slange som gikk ned i ei flaske , og tvangs kjørte pumpa.

Da gikk den fint og hadde en fin stråle , og lagde ikke spesiselle ulyder mens jeg fylte flaska.

 

Så tvangskjørte jeg med en 10Amp sikring mellom ledningen og batteriet. Og fylte opp ei ny flaske og den 10Amp sikringen holdt!

 

Skal nå prøve å montere det sammen igjen , montere slangene , og tvangskjøre pumpa med motstand og se om den holder.

 

Så skal jeg prøve forslaget ditt Chris :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ehh... : klø :

 

Kobla opp pumpa og slangene slik det er orginalt , og tvangs kjørte pumpa med 10Amp sikring på + polen.

 

Da gikk den til den ikke klarte å pumpe mer , så jeg gav meg.

Venta en stund og prøvde igjen , og samme skjedde... sikringen holdt.

 

Ergo : pumpa er god? :)

 

Prøvde å starte bilen , den starta men 20amp sikringen gikk etter en kort stund.

Samme skjedde en gang til..

 

SÅ, prøvde jeg en 15amp sikring for å se hvor lenge den holdt...

Og den gikk lenge ja..... så lenge at jeg stoppa bilen og lurte på hva som foregår.

15apm gikk IKKE : klø :

 

Så prøvde jeg en 10Amp , den holdt den også.... gikk ikke. : eek :

 

Så ble det en kort prøvetur med 20amp , på veier hvor jeg kunne trille hjem igjen.

Men bilen gikk som normalt. ingen feilslag.....

 

Tips? :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da gikk den til den ikke klarte å pumpe mer , så jeg gav meg.

 

 

 

 

Hva mener du med klarte ikke å pumpe mer? stoppa pumpa?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pumpa stoppa ikke nei , jeg stoppa den :)

 

Den hadde vel bygd opp trykket den skulle , så den gikk tyngre...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pumpen skal kunne gå og gå og gå uten at motoren går om du setter strøm på den, trykkregulatoren på motoren vil slippe tilbake drivstoff i returen kontinuerlig når normalt trykk er oppnådd, så om pumpen stoppet av seg selv slik når du tvangskjørte den er det noe rart et sted ja..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel , den stoppa ikke.... , men jeg hørte den gikk tyngre etter at trykket hadde bygd seg opp.... så da stoppa jeg. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenker litt nytt jeg :) Siden bilen nå tydeligvis er grei :)

 

Og tenker i disse baner : Ohms lov - ved konstant last (Watt) øker strømmen dersom spenningen synker

 

Har hatt litt trøbbel med dynamo i det siste , som kan finne på å lade litt dårlig.... , og derfor ryker sikringen

 

Hva tror folket? :) Takker for alle tips her :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette blir litt mer knot, men det er fire kontakt-punkter på lokket, to til pumpen og to til måleren. Du kan prøve og tvangskjøre pumpen med slangene koblet til bilen uten motoren igang og se om sikringen ryker da, og evt. hvor høyt opp på ampere du må før sikringen holder. Mao. Strømmen du kobler til skal ikke komme via pluggen i lednignnettet til bilen, men et batteri utenfor/lasket direkte ifra batteriet. Dette gjør at pumpen går så tungt som den kan få gått da ingenting går igjennom dysene og alt må via trykkregulatoren og tilbake.

 

Det stemmer at amperen øker ved mindre volt, så du kan koble et multimeter til på batteriet og lese av volten rett etter at motoren har startet.. Noen biler bruker faktisk flere sekunder, før ladingen kobles inn. Men jeg må fortsatt si jeg tviler på at spenningen er så lav.

 

(Hvis du har et vanlig multimeter så kan du koble det i SERIE til pumpen og se hvor mye ampere som går til pumpen, problemet med dette er at de fleste tåler bare 10 ampere. tangamperemeter hadde vært best)

 

Mystiske saker..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette blir litt mer knot, men det er fire kontakt-punkter på lokket, to til pumpen og to til måleren. Du kan prøve og tvangskjøre pumpen med slangene koblet til bilen uten motoren igang og se om sikringen ryker da, og evt. hvor høyt opp på ampere du må før sikringen holder. Mao. Strømmen du kobler til skal ikke komme via pluggen i lednignnettet til bilen, men et batteri utenfor/lasket direkte ifra batteriet. Dette gjør at pumpen går så tungt som den kan få gått da ingenting går igjennom dysene og alt må via trykkregulatoren og tilbake.

 

Det stemmer at amperen øker ved mindre volt, så du kan koble et multimeter til på batteriet og lese av volten rett etter at motoren har startet.. Noen biler bruker faktisk flere sekunder, før ladingen kobles inn. Men jeg må fortsatt si jeg tviler på at spenningen er så lav.

 

(Hvis du har et vanlig multimeter så kan du koble det i SERIE til pumpen og se hvor mye ampere som går til pumpen, problemet med dette er at de fleste tåler bare 10 ampere. tangamperemeter hadde vært best)

 

Mystiske saker..

 

Mulig jeg formulerte meg dårlig litt lenger opp her :) Men det var akkurat dette jeg gjorde :)

Og når jeg tvangskjørte pumpa direkte fra ett annet batteri , så hadde jeg en 10Ampere sikring imellom på plussen... :) og det holdt!! : klø :

 

Nå går bilen også , uten at jeg har gjort noen ting egentlig :o

 

Takk for tipsene Chris :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ahh, skjønner..

 

Men som et siste ord her, så tenker jeg du hadde en ganske tykk kabel eksternt, kontra den tynne som du ser går inn i pluggen. Har mye spenningsfall der tenker jeg

 

Sjekk ut batterispenning og se når bilen begynner å lade

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenker litt nytt jeg :) Siden bilen nå tydeligvis er grei :)

 

Og tenker i disse baner : Ohms lov - ved konstant last (Watt) øker strømmen dersom spenningen synker

 

Har hatt litt trøbbel med dynamo i det siste , som kan finne på å lade litt dårlig.... , og derfor ryker sikringen

 

Hva tror folket? :) Takker for alle tips her :)

 

Funker ikke helt sånn ;)

 

Watt = Spenning * Strøm. Så wattstyrken går ned når spenningen går ned... Bra at bilen går da, men tror nok du har noe snusk i det elektriske.. kortslutninger pleier skjelden å løse seg på egenhånd :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fint at den går , men det er med en bismak... :(

Hadde foretrukket å finne en feil.

 

Har fortsatt tro på bensinpumpa er feilen , begynner vel å bli sliten :)

Som Chris sa lenger opp , hvis det er kortsluttning i karroseriet , så ville jo sikringen gått med engang.

Og ikke venta i 10sek , mens bilen går liksom..

 

 

Bilen fungerte fint i flere mil i kveld , ikke noe tull...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fint at den går , men det er med en bismak... :(

Hadde foretrukket å finne en feil.

 

Har fortsatt tro på bensinpumpa er feilen , begynner vel å bli sliten :)

Som Chris sa lenger opp , hvis det er kortsluttning i karroseriet , så ville jo sikringen gått med engang.

Og ikke venta i 10sek , mens bilen går liksom..

 

 

Bilen fungerte fint i flere mil i kveld , ikke noe tull...

Kommer du en tur i morgen eller? Kan hjelpe deg å feilsøke :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.