Kjølevæske forsvinner A4 B5 1.8T AEB. Problemet fortsetter..

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

For 25 mil siden begynte lampa for kjølevæska å blinke. Det var da veldig lite kjølevæske igjen.

 

Fylte derfor på 1 liter (50/50) og nullstilte triptelleren for å se hvor lenge det gikk til neste gang.

 

Og i dag skjedde det igjen.

 

Det jeg ser er at det er nesten tomt i selve beholderen. Når jeg åpner beholderen gjør jo da vakumet eller trykket(?) at mye av væska kommer tilbake i beholderen.

 

Når alt er kommet tilbake så ser jeg at den er akkurat der den skal være. Men så begynner det å renne tilbake i systemet.

 

Merknader: Kjølevæska er brun men olja har normal farge. Antar det er rust i systemet som gjør at kjølevæska blir litt brun?

 

Er det da kun en lekkasje det er snakk om her?

 

Takker på forhånd for den hjelpen jeg måtte få :)

 

Mvh.

 

Simen Grasto

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er kjølevæsketemperaturen din?

Kan være at du ikke får noe særlig sirkulasjon pga fks en defekt vannpumpe, så alt vannet blir trukket inn i systemet og blir liggende der : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er kjølevæsketemperaturen din?

Kan være at du ikke får noe særlig sirkulasjon pga fks en defekt vannpumpe, så alt vannet blir trukket inn i systemet og blir liggende der : klø :

 

Temperatur ligger på 90. Der den alltid ligger :)

 

Samme tanken har slått meg. Men da skal den jo ikke forsvinne?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er kjølevæsketemperaturen din?

Kan være at du ikke får noe særlig sirkulasjon pga fks en defekt vannpumpe, så alt vannet blir trukket inn i systemet og blir liggende der : klø :

 

Kjølevæskesystemet er jo ikke bunnløst, så dette kan nok utelukkes. Dersom vannpumpen hadde vært defekt hadde bilen bare begynt å koke og bilen hadde kastet av seg vannet. Når vann får høyere temperatur ekspanderer det, og det vil til slutt komme ut av ekspansjonstanken.

 

Du har sannsynligvis lekkasje eller defekt toppakning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men mtp. på at olja fortsatt har normal farge så kan vel toppakning utelukkes?

 

Spør for sikkerhets skyld da jeg selvfølgelig helst ønsker at det ikke er toppakning ;p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være toppakning selv om du ikke har olje i kjølevæska eller mottsatt, alle omtrent har det printa i hue at noe må være misfarget eller at det har blandet seg for at det skal være toppakning, FEIL.

 

Du kan ha defekt toppakning grunnet at vattn ditt går rett i kompresjonsen og da får den sure oppstøt og kaster av seg vann under kjølevæske tanken, er det bløtt/antydning at det har kommet noe ut her? Pleier og se det da at frostvæska har missfarget travers og litt på torpedoveggen.

 

Om det er en lekkasje et sted bør du nesten se det på bakken.

 

Som Dag sier så er det nok ikke vannpumpa di som ikke gjør jobben sin, den kan ha utvendig lekkasje men da burde du sett det. Om skovel hjulet spinner på akselen skulle den kokt spesielt i en lang motbakke uten noe særlig fartsvind.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sjekk radiator på venstre siden spes på innsiden av radiatoren. har og vært borti oljekjøler lekker vann

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okei, takker for svar:)

 

Har nå sjekket alle slanger som det går ann å sjekke fra toppen og torpedoveggen og kjølevæsketanken. Og klarer ikke å finne noe som tyder på lekkasje der.

 

Har ikke noe utstyr her jeg bor nå for å få løfta den til å sjekket grundigere. Så spørs om jeg bare får møller til å påvise skaden. Tror de tar 200,- for dette ellerno? Sure 200, men ingen annet måte å gjøre det på nå :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merknader: Kjølevæska er brun men olja har normal farge. Antar det er rust i systemet som gjør at kjølevæska blir litt brun?

 

Mvh.

 

Simen Grasto

 

det har ikke blitt blandet forskjellige kjølevesker?

Om du blander annen veske inn i G12 kjølevesken som er på din bil så blir vesken brun av det vet jeg.:o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det har ikke blitt blandet forskjellige kjølevesker?

Om du blander annen veske inn i G12 kjølevesken som er på din bil så blir vesken brun av det vet jeg.:o

 

Det skal det ikke ha gjort nei :) Skiftet den for 1 år siden og har kun etterfylt med G12 :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da setter jeg tråden som løst uten at dette er 100% sikkert før jeg har gjort noe.

 

Ser det er fuktig under toppakningen pluss at det var en som kommenterte at det lukta frostvæske av eksosen min i dag.

 

Så da blir det skifting av toppakning. Noen som vet ca. pris på dette hos et verksted?

 

Takker de som har vært med å hjelpe meg i denne tråden :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei igjen folkens. Nå har bilen fått bytta toppakning, toppdekselpakning og reg.reim. De to siste har liten betydning for selve problemet vel og merke.

 

Han som har gjort dette sa at han ikke fant noen betydelige sprekker eller skjevheter i toppen. Og han nevnte at når han starta bilen så kom det en del røyk fra den. Og etterhvert blir slangene til kjølevæska ordentlig hard. Tyder da på alt for høyt trykk i systemet.

 

Han mener da at det må være en sprekk en annen plass i blokka.

 

Kan det være noe annet som har skjedd? Og hvordan løse dette på billigst mulig måte?

 

Mvh.

 

Simen Grasto

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sprekk i blokken er vel uaktuelt såfremt den ikke har frosset.

 

Ble toppen planslipt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sprekk i blokken er vel uaktuelt såfremt den ikke har frosset.

 

Ble toppen planslipt?

 

Unnskyld, mente en annen plass i toppen.

 

Nei, den ble ikke planslipt siden han mente den så bra ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Unnskyld, mente en annen plass i toppen.

 

Nei, den ble ikke planslipt siden han mente den så bra ut.

 

"Han mente den så bra ut" :confused:

Man kan jo ikke se dette. Dette må måles med korrekt verktøy,

og har man ikke det tilgjengelig må man planslipe. Enkelt og greit.

 

I ditt tilfelle ville jeg spurt vedkommende mer inngående hva som var gjort, om toppen hadde blitt sjekket for skjevhet med korrekt verktøy, ikke bare "befølt med feelingen", for å sette det på spissen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den ble målt med rettholt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slangene blir hardere når kjølevesken blir for varm. Blir alle slanger og radiator varme? Sjekket om du har sirkulasjon og om termostat åpner? Starter kjøleviften når bilen blir varm?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slangene blir harde før det blir varmt.. sirkulasjon er det Den holdt seg stabilt på 90 Grader og kjøleviften går..

 

Men når den står en stund (med trykk i slangene og motor av) og blir startet igjen så er det tegn på at det kommer vann inn i sylinderen, da den rykker og fjusker ekstra ved oppstart og gir seg etter litt kjøring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du har tilgang på en co måler kan du måle co i ekspansjonstank. Om du har utslag der har du sprukket topp. Kan vell skru ut en tennplugg og se om det kommer inn kjøleveske og? Men mye tyder vell på sprekke i toppen ja:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var eksos i kjøletanken før toppakning bytte og nå har den samme feilen så jeg heller mest mot sprekt topp i hvertfall..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.