Eiring bak i hovedlykt - Passat 2002-mod

Anbefalte innlegg

Idag hadde jeg satt av noen timer til å skifte til 6k Kelvin pærer i nærlysene på Passaten. Da jeg skulle skifte på høyre side, oppdaget jeg skikkelig eiring på en "dings" inne i lykta. Jeg skriver "dings" fordi jeg ikke er SÅ bevandret i hva alle delene inne i hovedlykta er..

 

Kan noen si meg hva denne delen er, og om jeg sporenstreks bør bytte denne, evt om denne er lett å bytte selv?

 

Takker på forhånd! :)

 

"Dingsen" nede til venstre inne i nærlyshuset:

 

300420113169.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke dette til justering av lykten?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut som motorhuset til motoren som justerer høyden på lyset.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut som motorhuset til motoren som justerer høyden på lyset.

 

Ah... Ok. Får forhøre meg med noen på VW mandag om den der antagelig... Hvis det er motoren til høydejusteringen, så bør jo den være ok. Ihvertfall nå når jeg har sterkere lys enn før.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ah... Ok. Får forhøre meg med noen på VW mandag om den der antagelig... Hvis det er motoren til høydejusteringen, så bør jo den være ok. Ihvertfall nå når jeg har sterkere lys enn før.

 

...såfremt du ikke har satt i en pære av en annen wattstyrke, vil jo ikke lyset bil sterkere. Om du har gått fra 4300K evnt 5000K (hva VAG har levert originalt på denne bilen) til 6000K så er det ikke sterkere lys, faktisk får du færre lumen av å gå opp i antall Kelvin.

 

En 6000K Xenon-pære gir færre lumen enn en 4300K Xenon-pære og vil gi deg dårligere lys.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

...såfremt du ikke har satt i en pære av en annen wattstyrke, vil jo ikke lyset bil sterkere. Om du har gått fra 4300K evnt 5000K (hva VAG har levert originalt på denne bilen) til 6000K så er det ikke sterkere lys, faktisk får du færre lumen av å gå opp i antall Kelvin.

 

En 6000K Xenon-pære gir færre lumen enn en 4300K Xenon-pære og vil gi deg dårligere lys.

 

Skjønner at ordbruken min ble feil her. For å forklare; Disse gir ikke "bedre" lys, men et noe "annet" lys. Dvs "effekten" fargebildet på lysene nå har mot et bestemt underlag. Det var det jeg var ute etter nemlig. Hvorfor? Jo; det er nemlig fryktelig mørkt her oppe i lange perioder, og på våt asfalt med svært få gatelys, så er lys som "virker" viktig.

De originale pærene var jo "ferdige". De har nok stått i siden bilen var ny, og i høst/vår kunne jeg knapt se veien en mørk og våt kveld når jeg måtte blende ned for møtende biler. Det var rett og slett fryktelig ekkelt! Den ene pæren gikk for et par uker siden også. Så jeg måtte jo skifte...

Jeg var ute og testet nå nettopp etter at det omsider nå har blitt mørkt (nærmer oss midnattsoltid!). Hedigvis var det skikkelig vått også nå i kveld, så da ble forskjellen fra de gamle utbrente pærene tydelig kan man si!

Klart at de gamle nok var veldig dårlige, og at nye originale 4200k også hadde gitt meg en helt annen opplevelse, men disse pærene på 6k fant jeg svært billig, så da gikk jeg for dem. Er ihvertfall veldig fornøyd etter første prøvetur! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Idag hadde jeg satt av noen timer til å skifte til 6k Kelvin pærer i nærlysene på Passaten. Da jeg skulle skifte på høyre side, oppdaget jeg skikkelig eiring på en "dings" inne i lykta. Jeg skriver "dings" fordi jeg ikke er SÅ bevandret i hva alle delene inne i hovedlykta er..

 

Kan noen si meg hva denne delen er, og om jeg sporenstreks bør bytte denne, evt om denne er lett å bytte selv?

 

Takker på forhånd! :)

 

"Dingsen" nede til venstre inne i nærlyshuset:

 

300420113169.jpg

 

Mulig jeg er helt på bærtur nå, men jeg mistenker at du også har litt for mye fuktighet i lykta di. Elektrisitet og fuktighet fører til korrosjon. Og det er vel kopper i den høydejusteringa der. Jeg ville bytta lykta om jeg hadde hatt mulighet til det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

TJ: litt veldig off topic, du er vell tilfeldig vis ikke TJ @ BFCA? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

TJ: litt veldig off topic, du er vell tilfeldig vis ikke TJ @ BFCA? :)

 

Åjoda! ;-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig jeg er helt på bærtur nå, men jeg mistenker at du også har litt for mye fuktighet i lykta di. Elektrisitet og fuktighet fører til korrosjon. Og det er vel kopper i den høydejusteringa der. Jeg ville bytta lykta om jeg hadde hatt mulighet til det.

 

Ja tenkte litt i de baner, men går det ikke an å bare skifte den motoren til høydejusteringa? Litt merkelig det der egentlig, men det var tørt og fint inne selve lykta altså...: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ser nå ikke ut som korrosjon, er ikke korrosjon noen andre plasser inni der :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ser nå ikke ut som korrosjon, er ikke korrosjon noen andre plasser inni der :)

 

Jeg synes det ser ut som korrosjon, dvs irr fra aluminium. Dessuten kaller trådstarter det for eiring.

Mulig det kun har vært fuktig nederst fra utett bunn eller nedre del av lokket? Evt at noe har rent ovenfra og ned?

 

Det kan jo også tenkes at noe med varme eller strømføring gjør at det korroderer mest på en plass inni der.

 

Dog er det ikke sikkert at det er behov for noen tiltak.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen grunn til panikk.

Spray på litt WD40 el.

La det stå ett par minutt, og vask av med en gammel tannbørste.

Så kan du åpne igjen om et halvt år, å se om det er kommet tilbake.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

WD40 er verdt et forsøk. Men kople fra strømmen:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.