#1 Skrevet Mai 1, 2011 Bytta dieselfilter på en Passat 3B 1.9Tdi i går, men pga. flatt batteri så får jeg ikke startet den før på mandag. Mitt spørsmål er hvor lang tid det tar før systemet får fylt opp filteret igjen så motoren starter ? Tor 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 2, 2011 Fyll filteret med diesel før oppstart så skal det greie å lufte seg selv. Er det pumpedyse eller rotasjonspumpe motor du har? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 2, 2011 Tror nok ikke det er en pumpedyse. Motorkoden er AFN om det skulle si deg noe :-) Har akuratt prøvd å starte den, men ingen tenning. Er det slik at jeg må lufte systemet med lufteskruen under før det blir noe start ? Om jeg har fått luft i systemet, blir det da problem å starte denne ? (samme som om du går tomt for diesel) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 2, 2011 (endret) Tror nok ikke det er en pumpedyse. Motorkoden er AFN om det skulle si deg noe :-)Har akuratt prøvd å starte den, men ingen tenning. Er det slik at jeg må lufte systemet med lufteskruen under før det blir noe start ? Om jeg har fått luft i systemet, blir det da problem å starte denne ? (samme som om du går tomt for diesel) AFN sier meg det jeg trenger å vite ja Knekk løs to av dyserørene oppå dysa (kvart omdreining) og kinn til det spruter ut diesel der. Stram dem til og start opp, så lufter motoren selv de to andre. Skruen på bunn er for å blø av vann som er skilt ut. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 2, 2011 Takk for det, da skal jeg prøve det etter jobben :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 2, 2011 Hei Petter Takk for all hjelp så langt, men bilen starter fortsatt ikke. Jeg gjorde først som du sa med to dyser, og etter det så virker det som motoren starter nesten. Det tar mye kinning til før man hører motoren får tenning, men akuratt når motoren normalt har fått i gang riktig start (og jeg stopper starteren) så dør den med en gang. Om jeg i stedet fortsetter med starteren litt lenger så virker det som den kvæler seg selv, og hele syklusen må startes på nytt. Det med å åpne dynsene har likevel gjort at jeg har kommet et steg nærmere å få start, men det virker som det fortsett er et eller annet som henger igjen. Noen ide om hva jeg bør prøve ut nå ? Kan nevne at tre av glødepluggene ble skifta i november 2010, så det bør være i orden. Tips mottas med takk :-) Tor 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 2, 2011 Kom det diesel ut på toppen av dysestammene, der hvor du løsna dyserørene? Prøvd å skru de til og løsne de to andre etterpå? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 2, 2011 Ja, jeg gjorde dette på alle fire, og det kom diesel ut av alle. Skrudde de skikkelig til igjen etterpå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 2, 2011 Men da er det jo kommt diesel helt frem, skal jo fyre da Glødelampa lyser og slukker etter en stund? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 2, 2011 Ja, glødelampa lyser og slukker som vanlig. Dette er gamle bilen som jeg prøver å få start på, og hovedgrunnen til at jeg måtte kjøpte en 2007 passat i Oktober i fjor, er at den lenge hadde hatt startproblemer. Brukte veldig lang tid på å starte, og mange ganger så gikk motoren i ca. 5 sekunder før den stoppet, og da tok det lang tid før den kom igjen (særlig om jeg ga litt gass med en gang den starta). Må nevnes at siden jeg kjøpte denne bilen i 2005 (brukt fram til Okt. 2010) så ble dieselfiltere aldri bytta. (er nå bytta), så det kan kanskje være årsak til dårlig start, men det burde vel være bra med nytt filter. Bilen har stått ute i hele vinter. Under starting så virker det som motoren rister/vibrerer mye mer enn den har gjort før. Ikke lett å bli klok på :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 2, 2011 du har ikke kinna for mye sånn at du får for feit blanding, altså mye diesel iforhold til luft. hadde samme problemet som du beskriver og da hjalp det med startgass + jeg ga litt gass så kom motoren tilslutt og alt virket =) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 2, 2011 (endret) Eg kjenner igjen problemet med å få start på AFN-motoren. Eg fylte opp dieselfilteret og lufta på dysekoplingane, og kinna og kinna. Eg gav opp etter ei stund. Sette meg ned og finlas i Haynes-maualen. Det stod det at ein skulle suge diesel frå returslangen på dieselpumpa med ei vakumpumpe. Slikt utstyr har ikkje eg, men eg brukte ei 50 ml sprøyte. Tok sikkert ut 5 dl diesel før eg var heilt sikker på at det ikkje var luft igjen i systemet. Etter dette forsøkte eg å starta igjen. Så var det 4-5 forsøk med startaren, og motoren hosta seg i gang. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 2, 2011 Kan jo prøve det. Husker du hvilke side i haynes boka dette sto ? (har den selv). Er ikke helt sikker på hvor dieselpumpa er hen i motorrommet, så takk om noen har en forklaring, tegning eller bildet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mai 3, 2011 (endret) Ta av plastdekselet på motoren, og du ser pumpa. Her er eit bilde som viser returslangen frå pumpa. I mi svenske Haynes er lufting beskrive under kapittel 4B Brenselsystem-diesel s 7. Det er ein enkel, men tung jobb. Det er nemleg stor motstand når du trekker ut diesel. http://forum.vwaudi-club.no/attachment.php?attachmentid=131899&stc=1&d=1253046496 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mai 3, 2011 Takk for bilde. Bilde er vel ikke fra AFN ? Synes det ser litt annerledes ut på min, men skal ta en titt i morgen. Noen ide om hvor man kan kjøpe en slik sprøyte ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mai 3, 2011 (endret) Jo, dette er ein AFN, ein 2000 model med rotasjonspumpe (ikkje pumpediesel). Eg ser at du registrert med ein 1.9 TDI 2007 model. Hvis det er denne du jobbar med, så er det ein pumpediesel. I så fall ser nok din motor annleis ut. 50 ml sprøyte får du kjøpt på apoteket. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...