S4 AAN: Problemer med varmstart, har målt temp sensorer ol.

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har som sagt problemer med min S4 AAN motor når den er varm.

Eneste som hjelper er å vente til den blir kald eller bruke startgass og helt åpent gasspjel.

Har målt både vanntemp sensoren i bakkant av blokk og lufttemp i innsug å sett at verdiene stemmer med de spesifisert på http://www.sjmautotechnik.com ved 20 grader C.

 

Er det noen andre ting som vil spille inn i dette tilfellet?

Har også forsøkt å rense MAF med elektrorens (I tillegg forsøkt med denne frakoblet)

 

Kan også si at jeg har byttet bensinfilter og måler bensintrykk på retur til 50 psi uten motor eller pumpe igang. Altså, fungerer vel returventilen i tanken! :-)

 

Måler også litt lave AFR verdier: 13,5-14,4 i en stund etter pådrag eller ved tomgang.

 

Tror heller ikke det er luftlekkasje da dette ikke vil påvirke noe særlig på oppstart (Har også fint turbotrykk ved pådrag, rundt 1,4-1,5kg)

 

Noen som har noen tips?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hallgiver kanskje? Får den bensin når du drar på starter?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den starter etter å ha fila litt med WOT og det lukter bensin så tror den får bensin. Har en følelse av at den kanskje drukner siden det fungere å starte den med WOT?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv å koble vekk tempsensoren til ECU'en. Mulig den gir signal om kald motor konstant.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har som sagt målt og kontrollert referanseverdier på disse og de ser ut til å være ok.

Men for ordens skyld har jeg også forsøkt med vanntemp frakoblet med samme resultat. :-/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kobler man vekk tempsensoren til ecu så drukner bilen i bensin, det skjedde på min da den ene ledningen inn på sensoren røyk.

 

Du kan jo sjekke att det ikke er brudd der, på min var det brudd inni gummikappa helt inntil kontakta. pluggene var søkk våte av bensin.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tempsensor...hadde samme problem med min 2.7biturbo...verdiene i måleren blir feil når den blir varm...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kobler man vekk tempsensoren til ecu så drukner bilen i bensin, det skjedde på min da den ene ledningen inn på sensoren røyk.

 

Du kan jo sjekke att det ikke er brudd der, på min var det brudd inni gummikappa helt inntil kontakta. pluggene var søkk våte av bensin.

 

ECU'en skal være programmert slik at den tror motoren er varm om tempsensoren er koblet ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snakker vi da om luft eller vann temp? :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ECU'en skal være programmert slik at den tror motoren er varm om tempsensoren er koblet ut.

 

Det trodde ikke min AAN værtfall :)

 

på min 034EFI hjerne som bruker samme tempsensor, så viser den -5 om tempsensor er koblet ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snakker vi da om luft eller vann temp? :-)

 

Vann.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

den blå vanntempføleren er vel synderen da...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det trodde ikke min AAN værtfall :)

 

på min 034EFI hjerne som bruker samme tempsensor, så viser den -5 om tempsensor er koblet ut.

 

034EFI er vel - når det kommer til stykket - Megasquirt i annen innpakning, så hvordan det oppfører seg skal jeg ikke uttale meg om.

 

...når det kommer til originalmotorstyringen skal den oppføre seg slik angitt over.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

den blå vanntempføleren er vel synderen da...

 

Hvit vel?

 

..når det kommer til originalmotorstyringen skal den oppføre seg slik angitt over.

 

og som jeg skrev, slik var AAN motoren min også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snodige greier.. Jeg får måle den på varm motor og se om den får feil verdier da.. Jeg målte i tilegg føleren i pluggen til ECUen for sikkerhetsskyld og var OK verdi der..

Får kjøre den god og varm og ta en måling!

Men det kan nevnes at bilen gikk uten denne føleren tidligere da den ble forglemt etter motorbytte.. Og da fungerte den helt ok da også... :-/

 

Men: er det noen som vet om det er nok med K-linja ut fra diagnose (OBD2) eller om man må ha L-linja i tilegg på AAN? :-)

Får bare "No response from controller" i VagCom når jeg forsøker å lese feilkoder... Den finner Interfacet da men :-S

 

 

034EFI er forresten bygget på Electromotiv :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Løsning: HAL sensor

 

Den sluttet å fungere når den var varm.. Hater halvledere når de først tar kveld.....

Kjølte den ned med kjølespray og da startet bilen med en gang.

 

Effekttapet mitt skal visst også komme av at hjernen trekker tilbake tenningen med 6grader når denne feiler...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvor sitter denne?

 

Min er tregstartet når varm, den starter, men må gi gass. har byttet det meste og har vel egentlig gitt opp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Står bak kamhjulet på fremsiden av toppen :)

Er litt jobb å bytte og delen koster litt :) Men den er ofte et problem ser jeg...

Forsøk en dæsj kjølespray på den når bilen er tregstartet og se om det hjelper.

 

Prøv å ikke treff noe annet enn sensoren med sprayen, da kulde + herdet stål (Kamhjul osv...) ikke er noe kassasuksess... :-)

Sensoren ser du mellom åpningene i hjulet som en liten aluminiums duppeditt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å, hadde en mistanke om at det var hallgiver, du hadde bare forkortet det litt :)

Men den er helt ny ja da bilen min ikke ville starte plutselig varm som kald.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.