Turbo kutter i forbikjøringer og opp bratte bakker

Anbefalte innlegg

Da var det påtide å fikse probemet jeg har hatt siden i fjor, siden jeg skal på biltur til Croatia i sommer.

Bil: 1995 Audi A4 B5 1,9 TDI. (90hesteren)

 

Problemet med bilen er at det er akuratt som om turboen slutter å lade. da må jeg enten slippe gassen i et par sekund eller skifte gir.

Det skjer oftest når jeg gir gass på 3 og 4 gir i bratte bakker eller under forbikjøringer.

Når jeg kjørte til Stavanger med full bil en helg klarte jeg ikke mer enn 80 i de bratte tunellene.

 

Bilen er chipet (KCR). Turboen kutter også uten chip.

 

Legger ut et par bilder så det er lettere å forklare meg hvor feilen kan liggge. (har ikke skrudd så mye på audier før):audi1g.jpg

audi3z.jpg

audi1g.jpg

 

Noen som har noen råd og komme med?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekket feilkoder?

 

Regner med den overlader og derfor kutter.

 

Sjekket alt av slanger om det kan være noe lekkasjer? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regner med at det er turbo med "variable skovler" innv, de har en tendens til og sette seg fast i sot..

da vil turboen lade for mye..

Er noen som demonterer turboen og åpner den, deretter rense den. men det mest varige vil nok være og skifte den..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så du trenger ikke starte bilen på nytt for at turboen skal begynne å lade igjen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er bare til å slippe gassen litt eller skifte gir så kommer den igjenn, men i bratte bakker så kutter den da videre på 4 og 5 gir etter hvert.

Den går altså ikke i safemode..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akkurat det samme gjør Golfen min også.. Jævlig irriterende :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

90 hestern fra 95 har ikke vnt. Vedder en femtilapp på at det er n75-ladestyringsventilen din som er dårlig og ikke greier å regulere trykket slik den skal.

 

Den er plassert foran til venstre på motoren, med 2 eller 3 slanger og en elektrisk kontakt. Du kan følge den ene slangen til innsuget og den andre til wastegaten om jeg ikke husker feil. Koster ca 700kr på møller og enkel å bytte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk Knut Arne! på mandag er det rett ut å kjøpe vakumslanger å bytte de. og koble regulatoren rett på batteriet for å sjekke om den virker. (om jeg hører et klikk osv..) den sitter ganske utsatt på a4en min og den såg rusten og slitt ut.. Regner med jeg må skifte den.. skader i værtfall ikke å prøve..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

n75en va gåen.. etter å ha byttet den og skiftet alle vakumslanger fungerte bilen 100% :D

Takk for hjelpen Knut Arne! :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare hyggelig, flott det løste seg. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.