Anbefalte innlegg

Da har muligens det store skjedd!

 

Var ute å kjørte på søndag da bilens batterilampe plutselig lyste opp. Jeg skulle svinge inn på busstoppet 200m lenger framme og oppdaget at servoen også var borte.

Hoppet ut av bilen og sjekket oppi motorrommet. Der hørte jeg 'rasle/ringle-lyder.'

Skrur av motoren og begynner å sjekke visuelt. Ser at multireima er kilt og AC-reima ligger og slenger rundt.

Ringer Viking siden jeg ikke klarer å få løs reima, og restene av reima mest sannsynlig vil slenge rundt og kanskje ødelegge enda mer.

 

SnapDrive ringer meg i dag og sier på bakgrunn av det de har sett (de har ikke demonter noe) at multireima sannsynligvis har slått istykker plasten inn til registerreima og kilt seg der også. Eventuelt fått reima til å hoppe over et par tannhjul.

Han hadde og prøvd å snurre på 'motoren' manuelt, men den sto fast. (Høres dyrt ut!)

 

Mekaniker fortalte videre at de på SnapDrive ikke driver med motoroverhaling og syntes det var dumt å demontere noe som likevel ikke kunne reparere hos de, noe jeg er enig i.

 

Så spørsmålet er vel hva dere syns jeg skal gjøre?

 

Han anbefalt meg å ta bilen til Auto 23 Sylinderservice i Bergen, de har visstnok stålkontroll på motorer.

Men nå er det jo ikke 100% sikkert at noe har blitt ødelagt inni motoren(?)

 

Alternativet er å levere den inn til Møller og se om de kan konstantere noe. Dette blir vel uansett en dyr affære uavhengig av hvor den blir levert, for de må vel av med hele fronten?

Bilen har iflg. selvangivelsen en listepris på 45.000,-

Det blir jo derfor uaktuelt å fikse bilen opp igjen for titusenvis av kroner.

 

Noen forslag til verksteder som er gode på dette og som kanskje ikke tar like som Møller, her i Bergen?

Noen beroligende ord?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her bør en demontere og tørne motor uten deksler og gammle reim deler.

Virker alt normalt(ingen ulyder og normal funksjon) så skifter en reg.reim og starter opp.

 

Du stoppa motoren? eller stoppa den av seg selv?

Om du stoppa den selv er det mer sannsynlig at det har gått bra.

 

PS: det er ikke nødvendigvis sånn at Møller er så mye dyrere... Bruker de f.eks 3timer på dette så kan et mindre seriøst verksted bruke 10timer. da sier det seg selv hva som er billigst til slutt.

 

Du har vell allerede brukt litt penger på Snap-drive siden du ikke gikk til møller først?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg stoppa motoren ja, så totalt havari kan jeg nok utelukke(?)

Har brukt 1500,- på at SnapDrive har sjekket opp. Jeg var jo sikker på at det bare var multireimen og de bare kunne bytte den.

 

Å gå på Møller er kanskje smart i dette tilfellet, de kan jo tross alt relativt mye om bilene sine.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg stoppa motoren ja, så totalt havari kan jeg nok utelukke(?)

Har brukt 1500,- på at SnapDrive har sjekket opp. Jeg var jo sikker på at det bare var multireimen og de bare kunne bytte den.

 

Å gå på Møller er kanskje smart i dette tilfellet, de kan jo tross alt relativt mye om bilene sine.

 

Det er iallfall veldig sannsynlig at det har gått fint. Dette vil en kunne se om en sjekker reg.reim innstillinger etter at en har "rydda opp" nedi der:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var dommen kommet fra Møller.

De har nå fjernet fronten og toppen. Der var det dessverre skader på løftere og ventiler, samt ventilsetene i toppen.

28000,- koster det å fikse kun dette, pluss 6000,- for demontering av front/sjekk av regiseter.

 

34000,- i reparasjoner for en bil som har listepris på 45000,- er ikke akkurat det jeg syns er kult!

 

Så nå står jeg i villrede med tanke på videre avgjørelser. Har sendt PM til en bruker her inne som skulle selge toppen. Det kan da fort bli litt billigere enn med ny.

Går ikke det i boks, tror jeg faktisk jeg bare må selge det som er igjen av bilen.

 

Noen tanker om hvor jeg kan kjøpe slikt brukt, eventuelt nytt billigere?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var dommen kommet fra Møller.

De har nå fjernet fronten og toppen. Der var det dessverre skader på løftere og ventiler, samt ventilsetene i toppen.

28000,- koster det å fikse kun dette, pluss 6000,- for demontering av front/sjekk av regiseter.

 

34000,- i reparasjoner for en bil som har listepris på 45000,- er ikke akkurat det jeg syns er kult!

 

Så nå står jeg i villrede med tanke på videre avgjørelser. Har sendt PM til en bruker her inne som skulle selge toppen. Det kan da fort bli litt billigere enn med ny.

Går ikke det i boks, tror jeg faktisk jeg bare må selge det som er igjen av bilen.

 

Noen tanker om hvor jeg kan kjøpe slikt brukt, eventuelt nytt billigere?

 

Kjøp en brukt motor fra en høgger, sett bilen på et annet verksted som er billigere slik at du får den montert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Støttes. Brukt motor, evt. en brukt topp. Husk ny registerrem og slikt i tilfelle brukt motor. Forresten, listeprisene i selvangivelsen er bare en prosentutregning og ofte langt fra sannheten selv om det nok er rimelig riktig mtp. denne bilen.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Støttes X2. Enkelte bilopphøggere tar GODT betalt for en motor, kanskje sjekke på Finn.no eller på forumet her. En brukt 1,9 TDI burde gå å få kjøpt til en grei pris. Mener jeg så en for et par mnd. siden på finn som var komplett til 6-7 lapper mener jeg det var. (det var en 110 hk tdi..)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen tanker om hvor jeg kan kjøpe slikt brukt, eventuelt nytt billigere?

 

Huggere i Norge, huggere i Sverige, Finn.no eller noen som selger motordeler, feks Ecconor. Vil anta at en ny komplett topp fra sistnevnte koster 8-10 lapper. En bra brukt bør du få tak i for rundt 3, men da må du koste på den nye løftere og simringer og gjerne slipe ventiler og nye ventilpakninger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.