#1 Skrevet Mai 4, 2011 Hei!! jeg trenger litt hjelp! Jeg har sendt litt mailer frem og tilbake til vegvesenet. Jeg skal inn å få godkjent senkesett på bilen. Nevte også i mailen at jeg hadde 19" felger. Jeg har brukt kalkulator og funnet ut at rulleomkrensen er omtrendt den samme, 1,2% mer ca. Men de sier jeg må ha med papirer som sier at det er godkjent å bruke 19" felger på en A6. Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i disse eller har det liggende? Jeg lurer også på om jeg må ha tüv papirer på felgene? har rs6 felger. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 4, 2011 Dette er vel innenfor +/-5% som er kravet er det ikke? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 4, 2011 Dette er vel innenfor +/-5% som er kravet er det ikke? Jo, men han sier at jeg må ha papirer på at det er godkjent å bruke 19" felger på min bil? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 4, 2011 Hvilke punkter er det dere går igjennom når settet skal godkjennes? Noe jeg må forberede? Kan dere sette opp en time for meg etter den 12.05.11? Hva er prisen på godkjenningen og nytt vognkort? Det blir kontrollert at merking på fjærer samsvarer med dokumentasjon, at høyde ligger innenfor hva dokumentasjonen sier og i Norge skal minste bakkeklaring være 110 mm. Videre hvilke andre forutsetninger som ligger i TUV dokumentasjonen (Hinweise und Auflagen)blir kontrollert. Når det gjelder andre dekk/felg kombinasjoner sier dokumentasjonen noe om det,ofte at det er standard dekk/felg, dvs det fabrikanten sier at bilen kan ha av dekk/felg dimensjon eller andre godkjente laboratorium ( ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TÜV Raderkatalog eller separat TÜV godkjenning). Det må medbringes dokumentasjon på at f.eks dine 19" kan brukes på bilen, med felgdimensjon, innpress på felg osv. (dette avhenger som nevnt om senkesett dokumentasjonen ikke har noe merknader om det) Videre plassforhold til dekk/felg i hjulhuset osv. Visningstimen koster 460,- kr. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 4, 2011 Sporvidden kan endre seg hvis felgene ikke har riktig innpress. Her er det vel krav om at sporvidde ikke skal endres med over 10mm eller noe i den duren. Hvis du har TÜV på felgene dine eller tilsvarende felger holder nok dette. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 4, 2011 Sporvidden kan endre seg hvis felgene ikke har riktig innpress. Her er det vel krav om at sporvidde ikke skal endres med over 10mm eller noe i den duren. Hvis du har TÜV på felgene dine eller tilsvarende felger holder nok dette. ET kan ikke endres mere enn +-7.5mm fra det som står i vognkortet. Dvs max 15 mm totalt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 4, 2011 Sporvidden kan endre seg hvis felgene ikke har riktig innpress. Her er det vel krav om at sporvidde ikke skal endres med over 10mm eller noe i den duren. Hvis du har TÜV på felgene dine eller tilsvarende felger holder nok dette. har ikke tüv og jeg får heller ikke tak i fra leverandør eller møller 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 4, 2011 ET kan ikke endres mere enn +-7.5mm fra det som står i vognkortet.Dvs max 15 mm totalt. Mine er +7 på hver side. så da slipper jeg tüv? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 4, 2011 Sålenge du ikke avviker fra orginalt innpress med mer enn 15mm totalt er det bare å henvise til STRO-boka, der det står at du kan bruke den dimensjonen på bilen din. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 4, 2011 Sålenge du ikke avviker fra orginalt innpress med mer enn 15mm totalt er det bare å henvise til STRO-boka, der det står at du kan bruke den dimensjonen på bilen din. Okei, så i den hiddenboka står det at en audi kan bruke 19" felger. og de har denne boka hos vegvesnet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 4, 2011 at høyde ligger innenfor hva dokumentasjonen sier og i Norge skal minste bakkeklaring være 110 mm. er vel ingen plass det står i noe regelverk at det skal være 11 cm bakkeklaring: klø : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 4, 2011 er vel ingen plass det står i noe regelverk at det skal være 11 cm bakkeklaring: klø : Dette er tatt rett ut av en mail til/fra vegvesenet, så, jeg vet ikke ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 4, 2011 Den boka er internasjonal og forteller hvilke dimensjoner man kan bruke istedet for orginaldim, basert på forskjell i rulleomkrets. Dersom forskjellen er så liten som du sier, står det garantert i STRO. Alle dekkforhandlere har denne boka liggende feks. Innpress derimot, må være innenfor det som er lovlig (+- 15mm) for at du skal slippe å måtte dokumentere med tüv. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mai 4, 2011 er vel ingen plass det står i noe regelverk at det skal være 11 cm bakkeklaring: klø : Nei, det er en anbefaling fra Veidirektoratet for at bilen lett skal komme seg over fartsdempere. En eller annen dust internt i Vegvesenet har tolket dette som en absolutt regel. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mai 4, 2011 Nei, det er en anbefaling fra Veidirektoratet for at bilen lett skal komme seg over fartsdempere. En eller annen dust internt i Vegvesenet har tolket dette som en absolutt regel. Og utifra den mailen jeg fikk fra vegvesenet på jessheim tror jeg at jeg skal bestille time for å vise bilen mitt ett annet sted 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mai 4, 2011 Skriv ut DETTE dokumentet og ta med deg i tilfelle de skulle være enda mer vrange;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mai 4, 2011 Jessheim?? Hold deg langt unna! Egen tråd om det her et sted.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mai 4, 2011 Skriv ut DETTE dokumentet og ta med deg i tilfelle de skulle være enda mer vrange;) Awesome!!! og dette er ett gjeldende dokument?! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mai 4, 2011 Det er ihvertfall mer gjeldende enn den synsereglen (egentlig anbefaling) de bruker nå, men garanterer ikke at det gjør det lettere for deg:) Har ikke hørt/lest noe om at det ikke er gjeldende. Uansett verdt et forsøk: ja : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Mai 4, 2011 Det er ihvertfall mer gjeldende enn den synsereglen (egentlig anbefaling) de bruker nå, men garanterer ikke at det gjør det lettere for deg:) Har ikke hørt/lest noe om at det ikke er gjeldende. Uansett verdt et forsøk: ja : Absolutt. hvis ikke får jeg sørge for å ha med bensin og brenne ned stedet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...