Trenger hjelp ASAP! (bytting av bremser på B5)

Anbefalte innlegg

Holder på og bytte bremsene og skulle skru av gliderene...

Her er resultatet..

Så hva i huleste gjør jeg nå?

Er det linksgjenger på disse eller? : bh :: bh ::confused::confused::tilber:

 

IMAG0074.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, men det skal utrolig lite til før driten ruster fast så det holder.

 

Mitt tips må være å prøve å løsne hele kalipperen (2 umbrakoskruer som kan sitte minst like ille) slik at du får satt den i skrustikke. Så bestiller du overhalingssett til gliderne på Møller eller Mekonomen først som sist. Da får du med nye skruer og gummipakninger og glidere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er bare å bruke makt her eller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt vanskelig å se nøyaktig hva som har skjedd, men et slikt sett jeg snakker om koster ca 300kr pr side tror jeg. Så da kan du fjerne gummien så du kommer til og ser bedre. Men jobben er altså mye enklere om du tar av hele driten og setter den i skrustikka mens du "overhaler" gliderne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må disse presses inn eller noe når jeg skal ha på calipperen, prøvde og montere den og da var gliderene ca 0.5cm for langt ut..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut som glidepinnen din har fått litt juling der. Du får kjøpt rep-sett med nye glidepinner også. Koster ikke mange kronene. Disse skal gli fritt og ikke presses på noen måte nei. Lønner seg å gjøre godt rent nedi hullet der og bruke kopperpasta el.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så jeg skal bare sette dritten i skrustikke å håpe på det beste?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hørte med Sortland Auto (Sulland) og dem sa at dem hadde et repkit, men det kostet 1400kr og da fulgte den U-forma branketten med.. noen som eventuelt har et delenr til det "billig" repkittet?

 

edit:

tatt noen bilder..

 

http://s38.photobucket.com/albums/e150/slippern/?action=view&current=glider.png&newest=1#!oZZ3QQcurrentZZhttp%3A%2F%2Fs38.photobucket.com%2Falbums%2Fe150%2Fslippern%2F%3Faction%3Dview%26current%3DIMAG0002.jpg%26newest%3D1

 

bare bla fram og tilbake :)

 

forsten så var det knusktørt bak mansjetten...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjøper mine rep-kit hos Hellanor. De har fornuftig pris på slikt.

 

Sett fast glidepinnen i en skruestikke og vri frem og tilbake. Bruk WD-40/CRC 5-56/tilsvarende. Går ikke dette, så kan du prøve å banke den av. Vær forsiktig så du ikke tar flensene som mansjetten skal sitte på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du trenger jo ikke hele braketten.. Gå på mekonomen.no og søk opp regnr.. gå på reservedeler -> bremsehydralikk -> Rep caliper-glidedel+styredel bak for Lucas system (( Pris: 240.00 ))

 

Artikkelnr: 03-Q1302X

 

 

Det er alt du trenger :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du trenger jo ikke hele braketten.. Gå på mekonomen.no og søk opp regnr.. gå på reservedeler -> bremsehydralikk -> Rep caliper-glidedel+styredel bak for Lucas system (( Pris: 240.00 ))

 

Artikkelnr: 03-Q1302X

 

 

Det er alt du trenger :)

 

Bestilt! bare at jeg valgte framme og ikke bak :P

 

Får skrudd rundt glidepinnen men den går bare rundt å rundt, hvordan får jeg den ut?!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Åja, det var foran ja.. beklager. Så ikke bildene, photobucket er sperra på jobb-pcen :)

Jeg klarte å bøye ene glidepinnen bak på en bil jeg hadde engang.. den kakka jeg forsiktig tilbake, å den fungerte ypperlig i etterkant :) Faren er at bremsene henger når de ikke glir fritt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får bruke makt for og få ut jekelen da.. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her har du 2stk alternativ (som jeg ser):

 

1:

Varm opp godset rundt til (nesten) rødglødende og vri/dra glideren ut.

 

2:

Bor et hull i motsatt ende og slå glideren ut. Bruk så rutelim eller Tec-7 for eksempel til å tette hullet på andre siden før du monterer ny glider.

 

Etter at glideren er ute må du pusse hullet innv. Dette gjøres enkelt ved å teipe fast sandpapir på en passende bor og pusse ivei.

Evt. om du har en roterende liten stålbørste eller lignenede er dette også godt egnet.

 

Prøver då å vri den ut uten varme er det STOR sannsynlighet for at den knekker. da står du bare igjen med alterntiv 2

 

PS: du kan klare å rette glideren igjen om du varmer den til rødglødende først. så slipper du at bilen blir stående.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den ene gikk fint ut! :)

 

Men den andre.. :(

IMAG0003.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da må du borre hull bak, og banke den ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jepp :( hoff.. fri for bil :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette var skjedd hos meg. Gliderne hadde rusta fast og blitt bøyd. Jeg skrudde av hele branketten, og heiv dritten i vedovnen og varma det opp til den ble rød. Derreter fikk jeg banka ut bolten, retta den ut og smurt opp :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som sagt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.