Dette var skummelt å lese. (forgiftningsfare ved feil bruk av kjemikalier)

Anbefalte innlegg

Skremmende lesing det der ja.. : eek : Fort gjort.. Sant som han sier da at vi ser jo så mange warning labels at det blir en vane. Man ser dem men leser gjerne ikke det som står.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det får en si gitt! En liten oppvekker til alle! Minner meg litt om meg selv for et par måneder siden, vasket et filter i dusjhjørnet mitt med bremserens, plutselig følte jeg meg brisen. Det var skikkelig ekkelt å føle at noe ikke var som det skulle, hvordan har han karen her hatt det da? Og hvorfor gikk han ikke til legen??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fack, var ikke småtteri det her: eek :

Jeg er altfor sløv når det gjelder sånne ting, dessverre, men får prøve å skjerpe meg litt. Er jo sånn med advarsler; man ser de overalt, og tenker da ikke noe mer over det etterhvert, så sånn sett er det kanskje ikke riktig å merke alt og ingenting.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble mildt sagt overrasket, brukte masse breake cleane i gamlejobben, Brukte det til altmulig, men ikke i forbildelse med sveising heldigvis, men det var sikkert bare en tilfeldighet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man er stort sett klar over farene i jobbsammenheng og har hiddenblad tilgjengelig på alt.

Er dessverre som sikkert mange her i klubben mye slappere i garasjen og tar en boks i skapet som sikkert renser greit før sveis.

Skal helt klart bli flinkere til å sjekke dette skikkelig heretter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men hvis man lar dette tørke før man sveiser, så er det vel ikke noe fare?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nyttig, jeg har ofte brukt bremserens eller det jeg har for hånden når jeg rengjør før jeg skal bruke TIG, og bruker jo Argon såklart.

Får nok gjøre om litt på prosedyrene!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men hvis man lar dette tørke før man sveiser, så er det vel ikke noe fare?

Faren blir mindre, så det beste er å tørke bort mest mulig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man behøver ikke fancy bremserens for at ting skal bli farlig. Selv ting i kjøkkenskapet kan være helseskadelig. Er man så lur at man blander klorin og salmiakk så får man også heftige saker, den giftige gassen kloramin.

http://www.dagbladet.no/2011/04/14/tema/klikk/sykdom/helse/16187298/

heheh... salmiakk å klorin har jeg blanda engang... var en kattefaen som hadde pissa på trappa og jeg tenkte at om jeg blanda det sterkeste jeg fant måtte det vel fjærne lukta: rolleyes

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må bare spørre; kan bremserensen reagere med propangass? Hender jo det kommer litt propan ut når man starter opp propanvarmeren i garasjen om vinteren...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Shiiit.. Vasker jo alltid deler med bremserens før sveising, men så fort som bremserensen fordufter/damper bort har jeg vel aldri vært ute for å sveise i ett bad av bremserens.. Men, skjerpings nå i hvertfall..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi bruker mye bremserens på jobb, så måtte nesten ta en titt i HMS-bladet. Der står det at gasser som omstår ved oppvarming er CO og CO2, men står ingen ting om hvilke andre gasser den reagerer med. Er ganske skummelt viss det reagerer med argon, når så mange bruker det til å vaske før sveising.

HMS-hiddenblad

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra øyeåpner, kjemi har tatt livet av mange opp igjennom..

Jeg skulle fjerne litt sortkromatisering fra noen skruer på jobben, og tok litt saltsyre vi brukte for å etse indium-tinnoksyd i en kopp under avtrekk. Etter hvert ble jeg litt lei, og hadde litt for mange skruer oppi, og da begynte det å koke, og det kom en grønn røykdott opp av koppen! Jeg satte på vannet, veltet koppen, og løp ut av rommet, men var kortpustet og litt ør i hodet resten av dagen. Tenkte ikke så mye over det når jeg begynte jobben, men jeg lagde nok litt blåsyre da, gitt.. :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.