Hvordan få ut knekt bolt fra blokka

Anbefalte innlegg

Hva er enkleste måte å få en knekt bolt ut av blokka?

En av boltene som fester toppen til blokka knakk rett av (med NY momentnøkkel som i ettertid viste seg å være defekt : bråk : og førte til at vi bare dro til det knakk : mad : ).

Det er ca 1.5 cm av bolten som sitter igjen, så da er det vel ikke nok gjenger igjen i blokka til at det er trygt å skru inn en ny bolt med høyere strekkfasthet?

 

Finnes det et verktøy til dette, så noe som heter skrueekstraktor men vet ikke hvordan det fungerer.

 

PS. Det er ikke audien det gjelder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Risky business, men lett om det virker er grisepikk. Bor et hull i bolten og skru den ut med grisepikk. Hvis du akkurat har satt i bolten, og den ikke er skrudd til bunns i hullet er det en viss sjanse for at dette kan virke. Det du ikke må gjøre er å ta i så hardt at grisepikken knekker. En bit med herdet metall er det siste du vil ha igjen inni der.

 

Evt kan du bore ut bolten, begynn med bor som er tynnere enn bolten og jobb deg utover med større og større bor, ta det siste med en bungjengetapp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville gått for en ekstrator.

Har selv brukt forskjellige grisepikker uten hell, og så fått det til med ekstrator.

De fleste jernvarer/bildelebutikker har dette.

 

Settet består som regel av en bor, ekstraktor og mutter.

 

-Du borer et sentrisk hull i den knekte bolten (pass på å få dette så bent og nøye som mulig, og så dypt som mulig).

 

-Hamre så den medfølgende ekstrator-pinnen ned i det borrede hullet.

(Ekstratoren er en rund stang med 4 tynne spor i seg)

 

-Mutteren som følger med har tilsvarende 4 spor i seg og trees ned på ekstratoren.

*et lite tips kan være å sette på mutteren FØR du begynner å hamre ned ekstratoren, da sporene kan bli litt ødelagt på enden, og mutteren vanskelig å tre på.

 

Så er det bare å dra rundt mutteren reversert, og forhåpentligvis løsner denne:)

 

Koster ca. 100-150 kroner for settet.

 

____

Mvh

Dag

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

med litt flaks så får du lagd et lite kjørne hull i bolten og pirket denne ut, får hvis bolten ikke er skrud i bunn så vill du på en enkel måte få pirka ut bolten, men sitter den fast i bunn vill je gbare si lykke til i alle fall.

 

en ting som funker om den sitter skikelig fast er og borre et hull i midten og kanske stor 5 eller 6mm så bruker du en torx eller en 12, og banker nedi hulet da løsner denne helt sikkert, Gjord dette mange ganger med hel selv.

 

PS LYKKE TILL

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og du....hvis du vurderer GRIs-Pikk (som det så søtt kalles)....vær JÆVLI forsiktig så den ikke knekker....

 

Eller: vær så snill; ikke bruk dêt...

 

Det skjedde for meg her om dagen når jeg skulle skru av "huset" hvor vann-temp føler sitter.... : bh :

 

Bolt knakk og pikk brakk.. : gråter :

 

Måtte "flytte" hullet fordi det var jo umulig å borre ut restene av den føkkings grisekukken.... : bh :

 

Genge opp osv var et h....te..

 

Men. men...det ble jo tett... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bolten er nok skrudd i bånn ja. Ingen av oss 2 som skrudde er veldig kjent med NM, så vi visste ikke helt hvor mye 40 NM kjentes ut som, derfor dro vi til det knakk, regner iallefall med at bolten er i bånn da??

 

Men da skaffer jeg en ekstraktor, og en grisepikk (kan jeg si det til butikkfolkene?? :D ) og prøver de før jeg eventuelt borer gradvis ut hele bolten.

 

Takker for svar!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og du....hvis du vurderer GRIs-Pikk (som det så søtt kalles)....vær JÆVLI forsiktig så den ikke knekker....

 

Eller: vær så snill; ikke bruk dêt...

 

Det skjedde for meg her om dagen når jeg skulle skru av "huset" hvor vann-temp føler sitter.... : bh :

 

Bolt knakk og pikk brakk.. : gråter :

 

Måtte "flytte" hullet fordi det var jo umulig å borre ut restene av den føkkings grisekukken.... : bh :

 

Genge opp osv var et h....te..

 

Men. men...det ble jo tett... :)

 

Ok, da dropper jeg den. : ja :

 

Litt fint egentlig, så slipper jeg å rødme når jeg spør etter en grisepikk : flau :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis alt skulle skjære seg, kan du borre opp et større hull og sette inn løsgjenger. Finnes i alle størrelser.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis alt skulle skjære seg, kan du borre opp et større hull og sette inn løsgjenger. Finnes i alle størrelser.

 

Er vell ikke til å anbefale men har hørt/vert vitne til at det går.. men det ville vertfall jeg kalt aller siste nød løsning..

 

Med litt tolmodighet skal du nokk klare å få bolten ut på en av de andre nevnte metodene...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En siste metode, som jeg selv innrømmer er "på kanten" og litt farlig for gjengenes del, er å borre ut så mye som mulig av den knekte bolten, evt frese ut det siste med en Dremel, så tett opp til gjengene i blokka som mulig, og deretter bruke en gjengetapp i riktig dimensjon og skjære ut de siste restene av den knekte bolten med gjengetappen. Jeg har gjort det med hell tidligere, bla. på termostathuset til en 2.1 liter wasserbokser, men det krever tålmodighet og nøyaktighet. Termostathuset på denne VW-motoren er av aluminium, bolten (en M6) var av stål, så det var ikke den enkleste jobben akkurat.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En siste metode, som jeg selv innrømmer er "på kanten" og litt farlig for gjengenes del, er å borre ut så mye som mulig av den knekte bolten, evt frese ut det siste med en Dremel, så tett opp til gjengene i blokka som mulig, og deretter bruke en gjengetapp i riktig dimensjon og skjære ut de siste restene av den knekte bolten med gjengetappen. Jeg har gjort det med hell tidligere, bla. på termostathuset til en 2.1 liter wasserbokser, men det krever tålmodighet og nøyaktighet. Termostathuset på denne VW-motoren er av aluminium, bolten (en M6) var av stål, så det var ikke den enkleste jobben akkurat.

 

Har selv gjort noe det samme.. men det jeg fant ut at det vigtigste du gjør er å treffe senter av bolter når du slår inn kjørne merke.. så borre deg opp feks 8mm bolt så borrer du deg opp til 7,5..

da klarte jeg faktisk å klemme resten av bolten sammen med et litt kraftig skrujern..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.