Defekt N75-ventil - symptomer

Anbefalte innlegg

Hva er symptomene på en defekt N75-ventil....?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som regel for lavt ladetrykk periodisk eller permanent

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med for høyt ladetrykk periodisk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da må det være en innvendig feil i ventilen som gjør at det ikke kommer noe trykk ut på slangen til WG klokka.

Det vil med andre ord si en innv lekkasje som gjør at det ikke oppnås mer en atmosfærisk trykk til WG og da vil den heller ikke åpne WG-spjeldet. = ubegrenset turbotrykk.

Dette er selvfølgelig en feil som kan oppstå, men svært skjeldent.

 

Som oftest er det feil på el.delen i ventilen. Noe som kan medføre ubegrenset gjennomstrømming i ventilen, da oppnår du kun det ladetrykket som WG er innstilt på. Det vil si (på en 1.8T 150hk) ca.0.3bar om ingen har justert grunntrykket til noe annet. (fysisk justert på staget til WG)

 

Samme symptom som om du kobler av stikket på -N75

 

PS: Hvilken motor dreier det som egentlig? Det er litt forkjell på hvordan ting fungerer om det er en Wastergate eller om det er Variabel turbo geometri (VNT) f.eks TDI PD motor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samt ustabilt ladetrykk, been there done that

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grunnen til at jeg lurer på dette, er at jeg har samme symptomene som Simen Grasto i

denne tråden.

 

Motoren er en MC2-motor, og alt er skiftet, foruten N75-ventil og wastegatemembran.

Bilen har chip fra Ben Swann og Slauchupdate fra Audi100-online (i praksis turbotrykkstyring som 20v)

 

Bilen får feilkode 2224 som tilsier overboost.

Den oppfører seg som følger:

Setter jeg i 5.-gir på 1800 rpm og gir bånn gass, får jeg fuelcut på ca 2800. Bilen kutter brått i ca et halvt sekund før den kommer tilbake, da turbotrykket er mye lavere.

På høyere turtall (ca 3500-4000 og høyere) kjenner jeg at bilen går og småfusker og holder igjen,

og selv om chipen skal gi 0,9 bars trykk, lader den ikke mer enn 0,8.

 

Jeg har skiftet plugger, coil, pluggledninger, rotor og fordelerlokk, innsugstempsensor, alle sensorer på motoren, alle mulige slanger og rør, lambdasensor, kjøpt nye innsprøytningsdyser, you name it...

 

Kan det være N75-ventilen eller WG-membranet som får bilen til å oppføre seg slik?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv en MBC (manuell boost controller) og se om trykket er stabilt og bilen går som den skal

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv en MBC (manuell boost controller) og se om trykket er stabilt og bilen går som den skal

 

...men da kan jeg vel like godt kjøpe en ny N75 pga prisen av MBC'en?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så du kjenner ingen som du kunne fått lånt og prøvd med? ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så du kjenner ingen som du kunne fått lånt og prøvd med? ;)

 

Faktisk ikke : bh :

Spørsmålet mitt er jo om en defekt N75 kan forårsake problemene jeg har...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ustabilt/varierende turbotrykk, for lite turbotrykk og for mye turbotrykk.

 

Statistisk sett så streiker N75-ventilen oftere enn WG-membranen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja. Det kan den. Hadde samme problem selv når ene "armen" på N75 ventilen var knekt, noe som gjorde at den overboosta og jeg fikk fuelcut. Hvis den ikke er skiftet på en god stund er det snakk om ~700 kroner for en ny en. WG membranen skal jeg ikke uttale meg om, men da vil den nok også overbooste kan jeg se for meg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har koblet fra begge (bilen min har to) N75-ventilene på bilen min, og bilen oppfører seg like snålt under en kjøretur, så jeg vil vel tro at N75-ventilene kan friskmeldes...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg hadde noen lignende symptomer da kilen på regreimdrevet på veiva røyk på min AAN motor...sjekket kamdrev ov veivdrevet at kilene er hele og sitter der de skal?..

 

Øyvind...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg hadde noen lignende symptomer da kilen på regreimdrevet på veiva røyk på min AAN motor...sjekket kamdrev ov veivdrevet at kilene er hele og sitter der de skal?..

 

Øyvind...

 

Nå er ikke dette et problem på 10v-motorene... Bilen fungerte 100% før den ble chippet, så det er vel derfor jeg tror det kanskje ligger et annet sted enn i motoren selv :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er ikke dette et problem på 10v-motorene...

 

Ehhh, jo det er det : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ehhh, jo det er det : rolleyes

 

Ok...? Jeg har alltid hørt at det kan skje, men at det ikke er noe problem slik som på 20v :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jo akkurat samme reimhjul på veiv så da er de nødvendigvis like utsatt for feilmontering (uten låseverktøy mellom svingningsdemper og karosseri)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det later til at jeg har funnet ut av dette problemet.

Bilen min har følgende oppsett:

Ben Swann-chip

0,8 wg-fjær

Slangeoppdateringssett fra Audi 100-online (gir 10v en N75 på underkammeret, og beholder den gamle N75'en på overkammeret. Den gamle gir deg da mulighet for overboost via overkammeret).

Resirkventil

60 mm rør mellom turbo og IC, istedet for 50 mm-slangen som er originalt.

 

Har nå satt på analog trykkmåler, og like før bilen kutter helt på 2800 rpm, måler den analoge trykkmåleren 1,3 bar. Fuel cut skal jo være på 0,95 bar, men hjernen er vel litt treg, til sammenligning viser kjørecomputeren 0,8 bars (1,8) turbotrykk da den analoge viser 1,3 (2,3)

Kobler jeg vekk overboost-muligeten går bilen helt fint, kjørecomputeren viser fremdeles 0,8 (1,8), men det er jo litt dårligere "trøkk", for å si det sånn... men 0,4 bars lavere turbotrykk vil vel kanskje gi noe mindre moment og noen færre hk : haha :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.