Trøbbel etter turbobytte Passat 1.9 TDI AVF tregt ladetrykk

Anbefalte innlegg

Oppdaterer første post siden turboen er byttet og bilen endelig er oppe å går igjen...

 

Etter montering av helt ny turbo lader bilen fremdeles svært treigt. Kan trø gassen HELT i bunn og det skjer ingenting før den passerer 2000-2100 omdr, da smeller den virkelig til! Er jo meget irriterende når man ligger på langkjøring i 6 gir på 1800-1900 omdr så har ikke bilen det "gode skyvet" som den hadde før...

 

Har gått over så godt jeg kan alle vakuum slanger til/fra VNT klokken, monterte ny N75 til ingen nytte....

 

Kan jo si turboen ble byttet av meg første gang, men den var defekt. Byttet da i samme slengen N75 og LMM. Den lada svært treigt på den defekte turboen. Nå har jeg samme problemene på den nye turboen så jeg tror nesten jeg kan utelukke noe kødd med VNT mekanismen.

 

Mekanikern som bytta den fabrikknye turboen for meg sa at "den var helt normalt" at den oppførte seg slik. Ehh.... tviler på det!!

 

Noen som har noen tips å komme med? Noe jeg har oversett?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan virke som ladetrykkslekkasje,men turbo ifra en 2.0 TDI skriver du ? : klø : Den er vel hakket større mener jeg på uten at jeg skal si det altfor sikkert. Mulig det blir litt feil forhold pga det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan virke som ladetrykkslekkasje,men turbo ifra en 2.0 TDI skriver du ? : klø : Den er vel hakket større mener jeg på uten at jeg skal si det altfor sikkert. Mulig det blir litt feil forhold pga det.

 

GARRETT 038145702G GT1749VA

 

Er samme turbo i 1.9 TDI og 2.0 TDI. Passer rett på. Noen med stalltips til hvor jeg kan starte feilsøking evt. om jeg har gjort noe feil?!

 

Lurer også på om det ikke skal være en pakning mellom turbo og eksosmanifoild? Når jeg tenker meg om kan jeg ikke erindre at det var en pakning der når jeg tok den av og det var ihvertfall ingen der når jeg monterte den "nye"....

 

Kan heller ikke se i ETKA at det skal være en pakning der... noen som vet? Eneste pakningen jeg monterte i det området var til eksosiden av turbo....

 

EDIT: Ser jo eksempelvis her at det ikke selges noe annet enn downpipe pakning (montert) og ny innsugsman. pakning (montert)

 

http://www.idparts.com/catalog/product_info.php?products_id=1544&osCsid=cclltpg0bn4gql3vjd6l8a1fu3

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen TDI Turbo experter som har noen tips til meg? Skulle så gjerne ha fått bilen up and running så fort som mulig....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg kan hvertfall fortelle deg at det ikke er pakning mellom turbo å eksosmanifold, resten kan jeg ikke hjelpe med :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg kan hvertfall fortelle deg at det ikke er pakning mellom turbo å eksosmanifold, resten kan jeg ikke hjelpe med :(

 

Ja da er vi 2 som har kommet fram til det :) Merker disse problemene irriterer meg grasalat altså!!! Skulle gjerne ha hatt utstyr til å få tatt en trykktest av systemet men det har jeg desverre ikke liggende i garasjen akkurat... :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig at det er samme turbo på disse to, men er wastegatene like?

Prøv å film dette fenomenet og legg det ut på YouTube, så får vi høre ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du vaska intercooler og slanger innvendig for å få vekk olja? Hvis ikke så blåser du den olja som ligger der inn i motoren.

 

Sjekk alt på trykksiden at det ikke er lekkasjepunkter, og sjekk også fra luftfilter til turbo at det ikke er noe som kollapser pga. vakuum.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig at det er samme turbo på disse to, men er wastegatene like?

Prøv å film dette fenomenet og legg det ut på YouTube, så får vi høre ;)

 

Disse turboen har ikke wategate ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk Petter! Skal undersøke dette. Men VNT mekanismen er den samme ja?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk Petter! Skal undersøke dette. Men VNT mekanismen er den samme ja?

 

Er den samme ja :) Har du vag-com for å logge ladetrykket?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har bare sånn jalla utgave av vag-com desverre :( Hvis jeg ikke finner ut noe ved å fysisk gå over alle slanger og rør tror jeg at jeg må få satt den på verksted for trykktesting...

 

Men er uansett en helt sinnsyk lyd når jeg drar på over 3000 omdr.. (når den først lader og slutter å lage hårføner lyd) skikkelig piskeslag. Er ikke før da jeg får opp Emissions Workshop og lmm spyr feilkode!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er staget mellom vacum klokka og vnt mekanismen riktig jusert?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er staget mellom vacum klokka og vnt mekanismen riktig jusert?

 

Tja... godt spm! Hvordan vet jeg om den er det eller ikke?! hehe.... Petter.... I need your help again!

 

fra 2.0 tdi til 1.9 tdi, er det forskjeller i justeringen på de to?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja... godt spm! Hvordan vet jeg om den er det eller ikke?! hehe.... Petter.... I need your help again!

 

fra 2.0 tdi til 1.9 tdi, er det forskjeller i justeringen på de to?

 

Justering av vnt aktuators lengde og stoppskrue er likt og så lenge dette ikke er rørt og turboen kommer rett fra en bil skal dette være satt opp rett. En logg av engine->measuring blocks->group 011 (etterspurt vs. faktisk ladetrykk) i 3. eller 4. gir fra 1500rpm-4000rpm gir mye informasjon om tingenes tilstand.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Liten update her....

 

Bilen går nå mildt sagt som en bøtte dass! Ryker grå/blått og tidvis hvitt. Den går heller ikke stort over 20 km/t nykker, turboen puster og peser. Verkstedmannen sa det kunne være så mangt... treghet i egr, problemer med vakuum systemet eller turbo...

 

LMM er ny og N75 er ny....

 

Fredag blir det satt inn ny turbo så får vi se om det blir liv i purka igjen....: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da lever kjærra.... men sliter med fremdeles med treigt ladetrykk som jeg gjorde på den defekte turboen.... Første post i tråden er oppdatert.... trenger tips til hva som kan være galt!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har allerede fått tips til hvordan du skal innhente informasjon som er nødvendig for å hjelpe deg videre i diagnose og feilsøking for å finne feilen...

 

En logg av engine->measuring blocks->group 011 (etterspurt vs. faktisk ladetrykk) i 3. eller 4. gir fra 1500rpm-4000rpm gir mye informasjon om tingenes tilstand.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du montert original LMM, ala bosch, eller har du handla kina kopi hos Norskbildelsenter?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kina turbo? Spurte om du hadde vaska intercooler og slager innvendig etter turbohavariet, blir ofte MYE olje der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du montert original LMM, ala bosch, eller har du handla kina kopi hos Norskbildelsenter?

 

Det er orginal Bosch LMM som er montert ja, kjøpt hos Sulland.

 

Kina turbo? Spurte om du hadde vaska intercooler og slager innvendig etter turbohavariet, blir ofte MYE olje der.

 

Kjøpte turbo hos NBS. Intercooler'n vaska jeg ikke men tømte den for olje. Det rant ikke mye ut, men litt var det. Rensa EGR og innsug ganske nøye.

 

Forresten også ny MAP (bosch)

 

N75 kjøpt hos NBS med delenr 7.02184.01.0

 

Passer til følgende biler

1,9 TDi 100hk AVB motor

1,9 TDi 130hk AVF+AWX motor

 

Så går ut ifra at N75 er korrekt. Mener å huske at N75 var av merke Pierburg. Forsøkte å være nøye når jeg monterte den nye N75 og tok av en og en slange og satt på den nye ventilen for å ikke stokke de om hverandre. Hadde kanskje ikke lada i det hele tatt om jeg hadde krølla det skikkelig til der?!

 

Programvare fra OCT så den går jo jækla godt når den først kommer seg i siget...

 

Om det ikke var nok bytta jeg dieselfilter idag og.. ingen forskjell. Men må vel få lest ut de verdiene du snakker om Petter og ta det derfra. Selvsagt klikka laptopen men får ta den til vw verkstatten så får de se hva de finner ut, kjenner jeg blir gal av den bilen!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpte turbo hos NBS.

 

Så med andre ord så har du kjøpt Kina turbo : rolleyes

 

Finnes desverre ingen tryllekunst for å fikse dette, ta diagnose og logg ladetrykksresponsen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så med andre ord så har du kjøpt Kina turbo : rolleyes

 

Ja kan virke som det, men har 2 års garanti nå som den er montert av fagfolk så da bekymrer jeg meg ikke.

 

Kan og fortelle at bilen funker 100% nå. Hadde en bekjent innom med likens bil og vi bytta LMM. Bilen var ikke til å kjenne igjen. Så det var nok defekt NY Bosch LMM. Så det var den som kødda med meg hele tida...

 

Nå begynner jeg å like bilen min igjen : rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt det ordna seg :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den GT1749 turboen du tok av,er den gåen ? Jeg er på jakt etter en GT1749 turbo til min Golf III ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.