#1 Skrevet Mai 8, 2011 Hei folkens! Har store problemer med min Touran og håper det er noen som kan ha noen gode råd her inne! Bilen er en 05`mod VW Touran, km.stand 132.000, 2.0TDI 140hk, DSG Kort histrorikk: Kjøpte bilen i fjor høst. I vinter begynte den så vidt å gå i nødmodus ved gasspådrag, oppoverbakke, forbikjøring, men også når den nådde ca 100km/t. Måtte slå av tenning og starte igjen for at turboen skulle lade igjen. Etterhvert begynte den å ryke litt innimellom. Sporadisk. Røyken var grå/blå. Byttet olje. Kort tid etter røyk turboslangen av. Byttet slangen. Senere så begynte den å ryke mer og mer. Ofte hvis jeg kjørte i byen osv, men også mer og mer i høye hastigheter. For noen få uker siden ble det værre og blårøyken var et faktum. Fikk tak i en brukt turbo fra en brukt motor (lik motor, BKD), byttet turbo, men da røyk den mer enn noengang. Det viste seg at turboen hadde spyttet olje inn i intercooleren og olje bak i eksosanlegg. Vi snakker om total tåkelegging. Fikk levert bilen på Albjerk for en feilsøkingstime. De ga beskjed om at turboen var ødelagt og måtte byttes. Fikk ny, orginal turbo på GIK Turbo. I tillegg til bytte av turbo, ble det byttet eksospakningsett, oljetilførselsrør, oljefilter, olje, luftfilter, eksosanlegg rengjort, alt av slanger og rør renset, intercooler renset også. Mekanikeren fulgte anvisningen fra GIK Turbo til punkt og prikke. I dag var alt montert og lot den gå på tomgang noen minutter. Var en svaak røyk bak bilen, mer gråaktig enn blå. Luktet litt diesel. Tok senere en forsiktig kjøretur, men da var blårøyken et faktum igjen. Ved litt gasspådrag kommer det litt, men kommer mer når jeg "henger" på gassen, kjører forsiktig eller skal rygge. Bilen blir løftet opp på bukk igjen og under ser vi at turboen har presset olje ut i eksosen igjen og det er oljesøl rundt. Er helt rådvill, noen som aner hva det kan være?? Hjelp og gode råd blir satt pris på! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 8, 2011 Sjekka om motoren spyttet olje ut gjennom eksosen? Da vil jo denne olja gå gjennom turboen. Tenker da på et evt. motorhavari... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 8, 2011 Sjekka om motoren spyttet olje ut gjennom eksosen? Da vil jo denne olja gå gjennom turboen. Tenker da på et evt. motorhavari... Mekanikeren sa det ikke var tegn til olje i noen av de "fire hullene" før han satte på den nye turboen. Hvis det evt hadde vært motorhavari, da ville vel kanskje ikke motoren gått som vanlig? Den går helt fint og er drag i den, den virket fin å kjøre, men jeg kjørte den jo forsiktig.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 8, 2011 Kan ikke ellers forstå hvordan den forstatt kan spytte ut olje gjennom eksosen. Eneste logiske siden du har byttet to turboer er enten olje gjennom eksos fra motor, eller at turboen får for mye olje, slik at tetningene blir ødelagt. Dette kan komme av for høyt oljetrykk til turbo, eller at oljetilførselen ikke blir strupet nok på olje-tur. Kan også tenkes at det er noe i veien med olje-retur. Klarer ikke turboen å kvitte seg med olja, vil også tetningene få hetta. Er alt dette sjekket? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 8, 2011 Kan ikke ellers forstå hvordan den forstatt kan spytte ut olje gjennom eksosen.Eneste logiske siden du har byttet to turboer er enten olje gjennom eksos fra motor, eller at turboen får for mye olje, slik at tetningene blir ødelagt. Dette kan komme av for høyt oljetrykk til turbo, eller at oljetilførselen ikke blir strupet nok på olje-tur. Kan også tenkes at det er noe i veien med olje-retur. Klarer ikke turboen å kvitte seg med olja, vil også tetningene få hetta. Er alt dette sjekket? Det meste er vel sjekket, nytt tilførselsrør, retur-rør er rent, veivhusventilasjon er rent.. Hva kan det komme av at turboen får for høyt trykk? Gasspjeldregulatoren er også byttet. Kan vel tyde på at turboen ikke klarer å kvitte seg med olja, men returrøret var ikke tett.. hm 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 8, 2011 Hva mener du med at turboen får for høyt trykk? Alt eksostrykk som blir levert til turboen blir jo levert videre til bilen, bortsett fra det som wastegaten sender utenom turboen. Det er klart du kan koble opp en turbotrykksmåler for å se hvor mye den leverer, men om turboen overlader, vil det jo i så fall bety at du har sprengt denne også. Men som sagt, skal en god del til for å sprenge en turbo pga overlading, da ryker gjerne motoren først for å si det sånn. Men altså, du forklarer at en peise ny turbo også sender olje i eksosen. Turboen kan bare få olje fra to plasser. Eksosmanifold på bilen, noe som tyder på at motoren er sykemeldt. Den andre er selvfølgelig oljetilførselen på turboen. Egentlig veldig begrenset hva som kan forårsake dette. Edit: ser nå at du spør HVORFOR den kan få høyt trykk, beklager, så ikke dette. Det kan komme av at oljetilførselen ikke blir strupet. Det bruker som regel å være en restriktor på oljetilførselen, fordi oljetrykket til bilen gjennom 10mm åpning er for mye olje. Som regel er hullet til oljetilførselen 2-3mm stort. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 8, 2011 Hva mener du med at turboen får for høyt trykk?Alt eksostrykk som blir levert til turboen blir jo levert videre til bilen, bortsett fra det som wastegaten sender utenom turboen. Det er klart du kan koble opp en turbotrykksmåler for å se hvor mye den leverer, men om turboen overlader, vil det jo i så fall bety at du har sprengt denne også. Men som sagt, skal en god del til for å sprenge en turbo pga overlading, da ryker gjerne motoren først for å si det sånn. Men altså, du forklarer at en peise ny turbo også sender olje i eksosen. Turboen kan bare få olje fra to plasser. Eksosmanifold på bilen, noe som tyder på at motoren er sykemeldt. Den andre er selvfølgelig oljetilførselen på turboen. Egentlig veldig begrenset hva som kan forårsake dette. Mente oljetrykket Må jo sjekke i ettertid om den får olje fra eksosen, men den fikk ikke det før den nye turboen ble satt inn. Den får nok olje fra oljetilførselen, men kan det være at den ikke klarer å bli kvitt olja igjen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 8, 2011 Les editen på min forrige post 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 8, 2011 Hva mener du med at turboen får for høyt trykk?Alt eksostrykk som blir levert til turboen blir jo levert videre til bilen, bortsett fra det som wastegaten sender utenom turboen. Det er klart du kan koble opp en turbotrykksmåler for å se hvor mye den leverer, men om turboen overlader, vil det jo i så fall bety at du har sprengt denne også. Men som sagt, skal en god del til for å sprenge en turbo pga overlading, da ryker gjerne motoren først for å si det sånn. Men altså, du forklarer at en peise ny turbo også sender olje i eksosen. Turboen kan bare få olje fra to plasser. Eksosmanifold på bilen, noe som tyder på at motoren er sykemeldt. Den andre er selvfølgelig oljetilførselen på turboen. Egentlig veldig begrenset hva som kan forårsake dette. Edit: ser nå at du spør HVORFOR den kan få høyt trykk, beklager, så ikke dette. Det kan komme av at oljetilførselen ikke blir strupet. Det bruker som regel å være en restriktor på oljetilførselen, fordi oljetrykket til bilen gjennom 10mm åpning er for mye olje. Som regel er hullet til oljetilførselen 2-3mm stort. Aha.. kanskje jeg skal be dem sjekke restriktoren på oljetilførselen.. sitter den ved selve røret? sitter en slags plugg der med hull i som må skrus inn, ser ut som en føler, er kanskje ikke den.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 8, 2011 Er ikke helt sikker på hvordan det er på din turbo, men restriksjonen skal skje rett før olja går inn i turboen. Kan godt hende at dette er noe som er originalt på oljeslangen din, det vet ikke jeg. Har selv sprengt tetningene på en turbo ved at den får alt for mye olje. Det skjer relativt kjapt. Jeg bare startet bilen, og vips så var tetningene sprengt. Fikk da olje gjennom skovlene både på trykk og eksossiden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 8, 2011 Er ikke helt sikker på hvordan det er på din turbo, men restriksjonen skal skje rett før olja går inn i turboen.Kan godt hende at dette er noe som er originalt på oljeslangen din, det vet ikke jeg. Har selv sprengt tetningene på en turbo ved at den får alt for mye olje. Det skjer relativt kjapt. Jeg bare startet bilen, og vips så var tetningene sprengt. Fikk da olje gjennom skovlene både på trykk og eksossiden. Med min flaks så er vel tetningene sprengt... siden oljen har gått igjennom... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...