#1 Skrevet Mai 8, 2011 Er det noen som vet hvor mye det koster å bytte toppen på en Audi A8 2,5 tdi (AFB-motor)? Har skiftet kammer og har fått en vibrasjon etterpå som Møller ikke har greid å finne ut av ennå. Mulig de vet det nå, men de må skru opp toppen for å sjekke det. I verste fall må jeg bytte toppen, fikk jeg høre. Så derfor lurte jeg på om noen vet ca pris på dette hos Møller? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 9, 2011 Er det Møller som har skiftet kammene dine også? Da burde vel de stå for å få vekk vibrasjonen..? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 9, 2011 Balanseakselmodulen timet feil? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 10, 2011 Balanseakselmodulen timet feil? Er ikke helt sikker på hva en balanseakselmodul er, men bilen har vært inne hos Møller igjen etter kamskiftet for å justere timinga på dieselpumpa og kammer, hvis det er noe i "samme gate". Møller sier dieselpumpa hadde vridd seg, slik at timinga ble feil av den grunn. De hadde ikke gjort noe feil under kamskiftet, sa de. Men når det er sagt, så ble ikke bilen noe bedre allikevel etter at timinga ble gjort på nytt. Nå viser det seg at jeg må bytte toppen fordi det ble visst mere skader under kamaksel-havariet enn det de trodde først. Nå husker jeg ikke detaljert alt, men ventilene tettet vist ikke ordentlig, og noe var slått skjevt, tror jeg. Og en mulig sprekk et sted. Skal få en bedre forklaring senere. Har forresten fått pris på reparasjonen på telefon fra Møller. Kommer visstnok på 40 000 kr, men med litt rabatt havner det på ca. 35 000 kr. Da får jeg visst ny topp og kamaksler som er et bedre patent enn det som satt der ifra før. De 5 måneder gamle kammene passer visst ikke sammen med den nye toppen jeg får nå. Hadde jeg visst dette for ca. 5 måneder siden, hadde jeg byttet topp og kamaksler med en gang, istedetfor bare kamaksler. Hadde spart meg for mye penger. Men selv om dette koster meg mye penger, er jeg endelig lettet over at de har funnet problemet etter mange timer med feilsøking på verksted. Her er en link til mere lesestoff angående dette problemet for de som er interessert: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=208058 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 10, 2011 Har de tatt lekkasje-test på sylindrene? Eller bare gjetter de på årsak slik det høres ut som om de har gjort tidligere, feks da converter ble utpekt? Jeg synes det høres litt rart ut at toppen skulle være skadet, med mindre registeret var ute av stilling eller at de har turnet motor etter at register var demontert ifm skiftet. Første avsnitt i posten over her gir vel heller ikke grunn til å stole blindt på deres vurderinger? Den oppgitte prisen, er det for skifte av EN topp? Den smarteste løsningen dersom du ikke skrur selv vil vel være å gå til et verksted som har erfaring med disse motorene. Få dem til å demontere, send toppene til overhaling på et motorverksted og få verkstedet til å montere. Det er neppe så viktig å legge masse ekstra penger i rullevippe-topper, med mindre du skal kjøre bilen en halv million km til. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 11, 2011 Har de tatt lekkasje-test på sylindrene? Eller bare gjetter de på årsak slik det høres ut som om de har gjort tidligere, feks da converter ble utpekt? Jeg synes det høres litt rart ut at toppen skulle være skadet, med mindre registeret var ute av stilling eller at de har turnet motor etter at register var demontert ifm skiftet. Første avsnitt i posten over her gir vel heller ikke grunn til å stole blindt på deres vurderinger? Den oppgitte prisen, er det for skifte av EN topp? Den smarteste løsningen dersom du ikke skrur selv vil vel være å gå til et verksted som har erfaring med disse motorene. Få dem til å demontere, send toppene til overhaling på et motorverksted og få verkstedet til å montere. Det er neppe så viktig å legge masse ekstra penger i rullevippe-topper, med mindre du skal kjøre bilen en halv million km til. De sat til meg at de hadde tatt en kompresjons-test, så det er vel det samme, vil jeg tro. De hadde også kjørt noen andre tester. Jeg synes også at det virker litt rart at toppen har tatt skade (selv om jeg ikke er mekaniker), så jeg vil prøve å sjekke dette litt nærmere. Jeg vet ikke om den oppgitte prisen er for en eller to topper. Fikk bare høre at toppen måtte byttes, og at prisen var 40 000 kr, men 35 000 kr med rabatt. Det var nesten 25 000 kr i bare deler. Akkurat nå står bilen med toppen oppskrudd på Møller i påvente av deler. Så da er det ikke så lett å sette jobben til andre. Mulig de kanskje har fått deler nå, men har ikke snakket med dem på noen dager. Ettersom bilen skal selges/byttes inn, så synes jeg det var best å få bilen i orden først (og i tilfelle det var en reklamasjons-sak). Men synes selvfølgelig at det er synd å bruke så mye penger på en bil jeg skal kvitte meg med. Jeg får sikkert ikke noe mer for bilen enn en tilsvarende bil som er i orden om jeg reparerer dette, men da er det i orden ihvertfall. Men en annen ting jeg lurte på er om det er noen ide å be om å få de 5 måneder gamle kammene og eventuelle andre deler som hører kammene til? De kan jo ikke være mye slitt på 5 måneder (oljeskift på motoren ble også gjort). Kan man selge disse billig? Litt for jævlig å tenke på at det var 33 000 kr rett ut av vinduet for 5 måneder siden. Hva med andre deler fra toppen? Kan det være lurt? Så jeg ser skaden selv? Jeg har ikke så god peiling på motorer, så dere får unnskylde eventuelle dårlige ideer fra meg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 12, 2011 Ikke akkurat samme motor, men jeg fikk pris på 18.000,- for en 1.9TDI AFN topp. 12.000,- i topp og deler, 6000,- i arbeid. Dette var også på Møller. Jeg satser nå hardt på at jeg klarer å skaffe en brukt topp iom. at bilen min likevel er såpass gammel og lite verd. Håper virkelig det ordner seg for deg Jon! Ser du har brukt mye penger på bilen allerede. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 12, 2011 (endret) Jeg har forresten vært ute i garasjen og funnet igjen de kammene som ble skiftet for 5 måneder siden. Spurte om å få de for å se slitasjen selv. Jeg kunne ikke se noen slitasje som er verdt å nevne. Men på 2 av kammene var det borte tenner på tannhjulet. 3 tenner på den ene, og 5 tenner på den andre kammen. Møller mente jo at dette har sammenheng med den skaden jeg har nå, som medfører bytte av topp nå. De sa at de ikke kunne se de andre skadene dengang de skiftet kammene. Men er det vanlig at tannhjulet mister noen tenner på disse kammen? Jeg trodde at det bare var slitasje etter der hvor vippearmer eller ventil-løftere går innpå kammen som var et vanlig problem på disse kammene, og ikke at man mister tenner på tannhjulet? Jeg har ikke peiling på navnet på disse delene, men håper dere skjønner hva jeg mener. Skal prøve å få lagt ut bilder av de 5 år og 3 måneder gamle tannløse kammene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 12, 2011 Hvilke skader kan det være som spiser tenner? Jeg har liten tro på at lagrene til kammene er så slitt at kammene kommer så mye i ulage at det kan påvirke tennene. Kunne være MEGET interessant å sett bilder av toppen og fått en skikkelig og detaljert forklaring på hva de mener at årsaken er. Jeg vil tro at forholdet bør kunne reklameres på, enten dårlig håndverk eller dårlige deler fra forrige rep. Mulige årsaker jeg kan tenke meg: - feil montering, trukket til lagerbukkene svært ujevnt slik at tennene har kommet i spenn - løse gjenstander en plass slik at det blir bråstopp på en av kammene eller at gjenstandene kommer i fysisk konflikt med tennene - feilproduksjon av kammene 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 12, 2011 (endret) Hvilke skader kan det være som spiser tenner?Jeg har liten tro på at lagrene til kammene er så slitt at kammene kommer så mye i ulage at det kan påvirke tennene. Kunne være MEGET interessant å sett bilder av toppen og fått en skikkelig og detaljert forklaring på hva de mener at årsaken er. Jeg vil tro at forholdet bør kunne reklameres på, enten dårlig håndverk eller dårlige deler fra forrige rep. Mulige årsaker jeg kan tenke meg: - feil montering, trukket til lagerbukkene svært ujevnt slik at tennene har kommet i spenn - løse gjenstander en plass slik at det blir bråstopp på en av kammene eller at gjenstandene kommer i fysisk konflikt med tennene - feilproduksjon av kammene Skal snakke med Møller igjen i morgen siden jeg ikke fikk tak i han jeg skulle snakke med idag. Da kan jeg få en bedre forklaring på skadene. Men her er ihvertfall bilder av kammene som ble skiftet for 5 måneder siden. Disse er 5 år og 3 måneder gamle. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 12, 2011 (endret) Skal snakke med Møller igjen i morgen siden jeg ikke fikk tak i han jeg skulle snakke med idag. Da kan jeg få en bedre forklaring på skadene. Men her er ihvertfall bilder av kammene som ble skiftet for 5 måneder siden. Det var visst maks 3 filer om gangen skjønte jeg, så her kommer flere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 12, 2011 Her kommer det siste bildet. Jeg prøvde å finne det stedet hvor kammene var mest slitt, og dette stedet på bildet var mest, men når jeg dro tuppen på neglen min over stedet, merket jeg nesten ikke noe idet hele tatt. Men det er selvsagt skikkelig skade på to tannhjul. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 12, 2011 Siden de har rapet av så mange tenner etterhverandre så kunne man fristes til å tro at lagerleiene var alvorlig slitt. Men det tror jeg ikke før jeg får se det. Så mange tenner etterhverandre blir neppe borte ved feilmontering hvis kammene har stått i spenn. Teorien om løse gjenstander har jeg ikke så mye tro på, da ville det vel også vært færre tenner som hadde gått. Ser det ut som om selve kamlobene også er slitt? Det er lite interessant om de er slitt 0,09 eller 1 mm, så lenge de er godt tilripet så har det skjedd noe unormalt. såfall kan mulig årsak være manglende smøring slik at tennene har gått varme? Er det farge på dem? Har det blitt ventilsalat nå da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mai 13, 2011 Ser det ut som om selve kamlobene også er slitt? Det er lite interessant om de er slitt 0,09 eller 1 mm, så lenge de er godt tilripet så har det skjedd noe unormalt. såfall kan mulig årsak være manglende smøring slik at tennene har gått varme? Er det farge på dem? Har det blitt ventilsalat nå da? Jeg synes ikke kamlobene ser noe særlig slitt ut, men nå er jo jeg ikke noen mekaniker. Kamloben på bildet der, er det som var mest merkbart, og det var bare såvidt jeg kunne kjenne en overgang mellom der det var "slitt" og der det ikke var "slitt". Var bare litt glattere liksom. Men husker de kammene som ble skiftet første gangen for over 5 år siden, de var fryktelig slitt på kamlobene, men ingen skade på tannhjul den gangen. Men tror det var en vippearm (er det det det heter?) som hadde røket tvers av. Glemte helt å ta bilde av kammene før jeg kastet dem i fjor sommer. Jeg skal sjekke om det er noe farge på tannhjulene, men kan ikke huske at jeg så noe unormal farge der. Vet ikke om det var noe ventilsalat da, når disse kammene for 5 måneder siden ble skiftet, men mulig det. Det som jeg er spent på, er hvordan skadene ser ut på diverse deler denne gangen. Håper de ikke alt har fått skiftet delene, og har kastet dem alt. Fikk ikke tak i han jeg skulle prate med på Møller igår. Prøver igjen idag. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mai 13, 2011 Ikke akkurat samme motor, men jeg fikk pris på 18.000,- for en 1.9TDI AFN topp.12.000,- i topp og deler, 6000,- i arbeid. Dette var også på Møller. Jeg satser nå hardt på at jeg klarer å skaffe en brukt topp iom. at bilen min likevel er såpass gammel og lite verd. Håper virkelig det ordner seg for deg Jon! Ser du har brukt mye penger på bilen allerede. Ja, det er jo ikke akkurat billig det heller, ser jeg. Min bil er jo ikke akkurat ny lenger, den heller, så jeg har heller ikke lyst til å bruke så store summer på den lengre. Men synes at jeg må det ettersom jeg skal selge eller bytte inn bilen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mai 13, 2011 Beklager, her har jeg surret litt. Jeg trodde bildene du la ut var av de 5 måneder gamle kammene som nå skal være defekte, men forstod nå at det var kammene som ble skiftet ut for 5 måneder siden og som dermed er rundt 5 år gamle. I såfall: De gamle kammene som er brukt noen år, tannhjul kan være skadd pga løse deler som har flydd rundt. Eller var det ingen løse vippearmer? Hva har i såfall skadet de gamle tannhjulene? Men hvordan ser de"nye" 5 måneder gamle kammene ut, og hva er i såfall skadet med dem? Hva er i såfall skadet i toppene? Er i såfall skadene i toppene noe som OGSÅ var der sist? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mai 13, 2011 Beklager, her har jeg surret litt. Jeg trodde bildene du la ut var av de 5 måneder gamle kammene som nå skal være defekte, men forstod nå at det var kammene som ble skiftet ut for 5 måneder siden og som dermed er rundt 5 år gamle. I såfall: De gamle kammene som er brukt noen år, tannhjul kan være skadd pga løse deler som har flydd rundt. Eller var det ingen løse vippearmer? Hva har i såfall skadet de gamle tannhjulene? Men hvordan ser de"nye" 5 måneder gamle kammene ut, og hva er i såfall skadet med dem? Hva er i såfall skadet i toppene? Er i såfall skadene i toppene noe som OGSÅ var der sist? Ja, det er jo lett å ta feil, ettersom jeg først skrev feil alder på kammene også. Jeg skal spørre hva de tror kan ha skadet tannhjulene på mandag. De kammene som sitter i nå, er vel ikke skadet, vil jeg tro. Skaden som de har reparert er vel lengre nedi etter det jeg skjønner, uten at jeg som før sagt, er noen mekaniker. Men er spent på hvordan de 5 måneder gamle kammene ser ut allikevel. Jeg har snakket med Møller nå i dag, og bilen er visst snart ferdig. De trodde at de skulle komme så langt som å kunne få startet den i dag, men ville gjerne ha bilen til mandag, for sikkerhetsskyld. Jeg skulle få se de ødelagte delene når jeg kom. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mai 19, 2011 Løsningen på mitt problem med denne bilen finner dere her i denne tråden, hvis noen er interessert: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=208058 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...