Anbefalte innlegg

Gjelder '97 A3 1,8T med AGU motor.

Har begynt å gå dårlig i det siste. Har en vagcom-kabel type billig som jeg ikke finner riktig software til, så har ikke sjekket feilkoder. Bilen er chippet, gått bortimot 250.

Har vært borti samme feil på en A6 tidligere, da var det gasspjeld som måtte justeres, ble da gjort med vagcom. Kan dette gjøres på noen annet måte evt?

Bilen har også en slik teit dump/resirk-greie. (vet ikke forskjellen! :o) Kan det være denne som lager trøbbel? Den har "alltid" vært der. Det er originalt luftfilter på den. Lager lyd når man går av gassen.

ventil.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Synes også det er antydning til rakling fra motoren, kan det være kamkjede som lager lyd? Er det noe kritisk greie?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den gir forresten ladetrykk, siden dump'en fortsatt lager lyd. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dumpventil slipper ut luften som er til overs fra ladetrykket og resirkventilen sender luften tilbake igjen.

Dumpventilen burde du fjerne da disse bilene kommer originalt med resirkuleringsventil. Slik som det skal være.

Om det er den som gjør at bilen går dårligere vet jeg desverre ikke. Hva mener du med dårlig?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med dårlig mener jeg en endel slappere enn den normalt hadde gått uten chip. Merker ikke noe særlig moment/effektøkning med full gass.

Kan du bekrefte at ventilen du ser på bildet er en dump og ikke en resirkventil? Er det evt mye styr å bytte den til en resirkuleringsventil?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel et horn på den ventilen som skimtes i underkant der? Isåfall er det en dump, og kan således erstattes med alu-ventil fra feks Biltema, TS, ES, Dahlback osv.

Mye jobb er det ikke, men når man monterer dumpventil må man plugge en slange, så du må finne igjen den slangen og ta ut pluggen. Tviler på at det er denne som gjør det, derfor bør du få lest av feilkoder snarest.

AGU har ikke elektronisk gass-spjeld, så der har du ikke denne elektroniske justeringen du tenker på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forrige motoren jeg var borti samme problem på var en AEB - har denne elektronisk justering av gasspjeld?

Det ligger en plugget slange der ja. Det er et horn du ser i underkant på ventilen. Det går en tykk slange inn på den, samt en tynn i underkant som forsvinner et annet sted..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

AEB tror jeg heller ikke har det, men det er iaffal vanlig wire-spjeld på AGU.

Feilkoder er et stikkord.

Da er det bare å kjøpe en resirkulerende aluventil, og bytte ut dumpen, så er du iaffal et skritt på veien.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den blir borte når du har original luftfilterbok på plass. :)

Men du blir lei lyden etter en sommer med MYE "psh'ing"

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ER original luftfilterboks der :) Og psssht-lyd :(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forrige motoren jeg var borti samme problem på var en AEB - har denne elektronisk justering av gasspjeld?

Det ligger en plugget slange der ja. Det er et horn du ser i underkant på ventilen. Det går en tykk slange inn på den, samt en tynn i underkant som forsvinner et annet sted..

AEB har elektronisk justering av gasspjeld :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Thanks! Er det f.eks en slik du tenker på? http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Biltilbehor/Tuning/Dumpventil-resirkulerende/

Vil "psssht"-lyden bli borte med denne?

Jess, den funker fint den der. Bare ha litt ekstra fett rundt o-ringen på den så den ikke lekker. Der har biltema vært litt sparsommelige.

Lyden blir annerledes enn med åpen dump, men min erfaring er at du får lyd sålenge du lader nok trykk. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok :)

Dvs at spjeldet ikke uten videre "feiljusterer" seg på AGU? Kan det være LMM som er problemet mitt kanskje?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Få lest av feilkoder nå først, så kan vi diskutere mulige årsaker. Du begynner i feil ende. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ER original luftfilterboks der :) Og psssht-lyd :(

Kanskje ikke så rart når du har åpen dump da vettu ;)

Det en resirk-ventil gjør, er å sende ladetrykket som er til overs (det som går i friluft nå, og lager lyd) tilbake til turboen. Den sender selvsagt lufta tilbake FØR lmm, slik at lmm får registrert denne lufta :)

Derfor vil lyden bli noe mindre hvis du monterer en resirk, men du kan allikevel få en blaffrelyd ved å sette på et åpent filter, da vil "dumplyden" komme ut av luftfilteret.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

gamlere AEB har wire

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Få lest av feilkoder nå først, så kan vi diskutere mulige årsaker. Du begynner i feil ende. :)

Leste av feilkoder, og slettet dem før jeg egentlig rakk å lese dem :o

Noe med air/fuel ratio... Vel, slettet dem og kjørte en tur, bilen gikk plutselig som en kule igjen. Feilkodene kom ikke tilbake.

Får ikke tilgang til alle Measuring blocks siden jeg har uregistrert versjon, men her er noe:

group 002

mass flow 3,19g/s

group 004

TB Angle 4,3gr

mass flow -0,38g/s

0,00 g/s

group 005

lambda -3,9%

Alt målt på tomgang. Flere varianter av Mass Flow med forskjellge verdier rundt omkring.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

gamlere AEB har wire

Gamlere enn hva??

99 mod har det

96 mod har det;)

før 95 da eller:p

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mass flow group 002 viser hvertfal god verdi, idielt skal den ligge på mellom 2-4 gr/s :) Lambda er eg litt mer usikker på, er den død viser det 0,00% og den bruker mye mer drivstoff. Merker du noe nykking ved pådrag etter du slettet feilkodene? :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

A/F en vil jo bli feil oppfattet ettersom det er åpen dump på bilen da den registrere mere luft gjennom lmm enn motoren får pga det overskytende slippes ut i friluft..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du sletta kodene og nå går den som den skal? Da er det bare å kjøre til den går dårlig igjen, og så lese av kodene, fikse feilen, og leve godt resten av livet. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mass flow group 002 viser hvertfal god verdi, idielt skal den ligge på mellom 2-4 gr/s :) Lambda er eg litt mer usikker på, er den død viser det 0,00% og den bruker mye mer drivstoff. Merker du noe nykking ved pådrag etter du slettet feilkodene? :P

nope, trekker helt jevnt :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gamlere enn hva??

99 mod har det

96 mod har det;)

før 95 da eller:p

wire til gasspjeldet ja?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekket om du har lekkasje på trykkslangene mellom turbo og innsug?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har den begynt å gå dårlig igjen, og har lest av feilkoder nå. Noen som kan forklare hva dette kan bety i praksis? :)

VAG-COM Version: Release 409.1-S

Control Module Part Number: 06A 906 018 D

Component and/or Version: 1.8L R4/5VT MOTR HS D02

Software Coding: 04000

Work Shop Code: WSC 00000

2 Faults Found:

17967 - Throttle Valve Control part (J338): Fault in basic settings

P1559 - 35-10 - - - Intermittent

17967 - Shareware Version. To Decode all DTCs

P1559 - 35-10 - Please Register/Activate - Intermittent

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.