Koplingsskjema - hva er 30, 15, 31, x, og a?

Anbefalte innlegg

Topic sier vel alt, legger ved et bilde for å vise hva jeg mener:

30 15 x 31 a.png

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

31 = - (jord)

30 = +

15 = Ignition switch - ignition ON

x og a vet jeg ikke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

31 = - (jord)

30 = +

15 = Ignition switch - ignition ON

x og a vet jeg ikke.

okei, har fått vite fra en annen at 31 = "strøm fra annen kilde enn batteri", uten noe mere utdyping.

hvem har rett?

...og bruker ikke "jord" å være nederst, for seg selv i koplingsskjema?

kan godt legge ut hele siden jeg har klippet fra, så det gir litt mere helhet.

For eksempel dette:

utklipp.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tallene referer til klemmebetegnelser i DIN standard. Linken er til en liste over slike.

http://www.hellanor.no/filestore/PDF_filer/Teknisk_informasjon/Hella/Elektrisk/klemmebetegnelser.pdf

Har lett i sikkert etpar timer etter en slik oversikt i dag, uten hell, så tusen takk! :)

Men i denne lista fantes ikke a,d,n,p,o, eller x. Hvorfor?

Fant forsåvidt heller ikke 87 (tilfeldigvis, som forøvrig forekommer på vanlige ekstralysrelè, om jeg ikke tar feil).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

DIN 72552 er standarden, google den så kommer det opp mer fulstendige lister.

X er batteri pluss etter relè. De andre er jeg ikke sikker på men ved å følge streken å se hvor den går får du en pekepinn på hva det er. Jord er ganske riktig nederst i sjemaet ditt, øverst er sikringsboks eller fordelingsboks hvor det også er jord.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

okei, har fått vite fra en annen at 31 = "strøm fra annen kilde enn batteri", uten noe mere utdyping.

hvem har rett?

...og bruker ikke "jord" å være nederst, for seg selv i koplingsskjema?

kan godt legge ut hele siden jeg har klippet fra, så det gir litt mere helhet.

For eksempel dette:

Hvis du følger linken i signaturen min ang pdf filer, og laster ned et tilfeldig koblingsskjema, så vil du se at 15 + 30 + 31 er oppført slik som jeg skrev (15/tenningslås, tenning på, 30/batteri + og til slutt 31/batteri -)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

X er kretsen som bærer strøm til hovedlys, vindusviskere, kupevifte, varmetråder etc, ting som er koblet opp via tenningen, men som kuttes når tenningsbryteren vries til "start" (klemme 50) slik at det ikke trekker unødvendig strøm når startmotoren betjenes. X er forøvrig den kretsen som oftest ryker i tenningslåsens bakstykke, mest fordi VAG ikke begynte å montere rele på kretsen før utpå 90-tallet (X ble innført på alle VW i 1971)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.