Anbefalte innlegg

Fant ikke noe på forumet i farten, noen som vet hva reglene er ift. dekkdimensjon når bilen skal på EU-kontroll? Et annet medlem har fått beskjed fra Møller at 245/40-19 ikke vil bli godkjent på en A6 4F som min med 3,0 TDI Quattro, men nå er det ikke alltid Møller har rett.. Jeg vet at normal dim. er 245/35-19 eller 255/35-19, men jeg ville ha litt mer gummi for komfortens del. Ift. rulleomkrets og innpress er det innenfor og denne dim. leveres Allroad'en med originalt om man velger 19".

 

I vognkortet står det 225/50-17.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant ikke noe på forumet i farten, noen som vet hva reglene er ift. dekkdimensjon når bilen skal på EU-kontroll? Et annet medlem har fått beskjed fra Møller at 245/40-19 ikke vil bli godkjent på en A6 4F som min med 3,0 TDI Quattro, men nå er det ikke alltid Møller har rett.. Jeg vet at normal dim. er 245/35-19 eller 255/35-19, men jeg ville ha litt mer gummi for komfortens del. Ift. rulleomkrets og innpress er det innenfor og denne dim. leveres Allroad'en med originalt om man velger 19".

 

I vognkortet står det 225/50-17.

 

Innenfor pluss/minus 5% på hjulomkrets/hjuldiameter og under 15mm endring av offset pr aksel skal jo være godkjent også uten TUV sålenge dekkmønstret ikke stikker utenfor og hjulet ikke subber. 245/40 19 er 3,32% større enn 225/50 17 og burde derfor kunne godkjennes. Men hva man gjør hvis Tilsynet ber Møller godkjenne og de ikke vil, vet ikke jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det var det dekkforhandleren også sa, ingen som kjenner til noen andre regler enn rulleomkrets og aksel/innpress.. Jaja, regner med det ikke er noe problem da, i motsatt fall får Møller forklare hvorfor det ikke skulle være godkjent.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan referere til at det i STRO-boken står at du kan bruke denne dimensjonen.

Uvitenhet er skadelig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk! Sier meg ingenting, men regner med det sier de på Møller noe :) Blir vel snart skifte av skiver og klosser bak og tenkte å ta EU-kontrollen på Møller samtidig. (Møller var forresten også billigst på skift av skiver og klosser, sammenlignet med to uavheninge verksteder).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for nyttig info :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men hvodan er det med større felger og dekk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Følgende gjelder ved bruk av andre dekkdimensjoner enn den/de som er oppført i vognkortet:

 

* Rulleomkrets innenfor 5% fra den som står i vognkortet

* Innpress max 15 mm pr. aksel endret (max 7,5 mm pr. felg)

* Skal ikke subbe noe sted ved fullt rattutslag og/eller full utfjæring

* Hverken felg eller dekk skal stikke utenfor skjermene

* Loadindex og hastighetskode på dekk må være tilsvarende eller høyere enn originalt.

* Samsvar mellom felgbredde og dekkdimensjon iht. STRO-boken.

* Samme dekkdimensjon foran og bak

 

Er dette oppfylt skal det gå greit uten noen videre seremoni, om man endrer noe av dette (det med å ikke subbe og ikke stikke utenfor er ufravikelig) må man ha TÜV-dokument eller tilsvarende og vise bilen for å få det inn i vognkortet. Bruker man spacere for å endre innpress (og evt. boltsirkel) må dette også godkjennes og føres i vognkort, altså må spacerne ha egne TÜV-dokumenter for å kunne godkjennes.

 

En del EU-kontrollerende verksteder har såpass nidkjære kontrollører at de underkjenner biler som har noe annet enn det som står i vognkortet uten unntak, men det er rett og slett direkte feil etter norsk regelverk dersom punktene nevnt over er oppfylt.

 

Siden *alle* endringer fra original dekkdimensjon er godkjenningspliktige i Tyskland foreligger det ganske mye dokumentasjon på alternative felg/dekkdimensjoner, så det er normalt ikke noe stort problem å oppdrive.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

* Hverken felg eller dekk skal stikke utenfor skjermene

Dette punktet har jeg alltid vært usikker på. Jeg trodde det var slik at felg kan stikke utenfor, men at det er greit så lenge dekkbanen/mønster på dekket er innenfor skjermen. Jeg vet som sagt ikke, så det hadde vært fint å vite hvor dette står dette beskrevet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.