Verktøy for å presse inn stemplet til bak bremser- audi a6 (c4)

Anbefalte innlegg

Går fint uten verktøy, har gjort det flere ganger. Trykk inn mens du skrur stempelet, med klokken mener jeg å huske.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

her om dagen sku jeg skifte ut klossene på bilen, gikk helt fint.. helt til jeg sku skifte bak.

presse inn stempelet bak trenger man et type spesialverktøy ser jeg.

lurer da på om dette verktøyet her passer:

http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Verktoy-og-verkstedutstyr/Bremser/Bremsestempelverktoy1/

noen tips ?

mvh vegard

Det verktøyet der passer ihvertfall på B4 og B6, så det vil nok funke fint på C4 og.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Biltema verktøyet passer fint på c4 :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg bygde om ei skru tvinne. fungerte fjell med meg! sveiset fast den skiven som snurer rundt på gjenge delen. sveiste på to tapper som passer inn i sporet på stempelet.. skal se om jeg finner ett bilde ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okei.

ja tusen takk for svar :) er ikke så dyre verktøyet, så er vel ikke noe vits å lage noe pattent for å skru inn stempelet da :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Funker fint med det verktøyet. Du må dog file litt langs kanten på den delen som blir liggende mot stempelet. Du ser med en gang hva du må gjøre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrutvinge og vannpumpetang funker fint...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg måtte fikse verktøyet pgr at jeg holdt på ei helg og alt var stengt.. fungerte bra nok til at jeg ikke ser vitsen i og kjøpe det nytt ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det aller smarteste er å gjøre følgende:

• før calipper løsnes, sjekk at bremseslangen lar seg løsne fra calipper
  • av med calipper, la den henge etter slangen med et kar under
  • pump pedal til stempel kommer ut evt det begynner å renne bremsevæske
  • av med slangen og ta med calipper inn i skrustikka
  • ta av og rengjør stempel fullstendig (fint sandpapir for å fjerne avleiringer)
  • rengjør ytre gummileppe
  • ta ut og rengjør selve stempelpakningen
  • rengjør skikkelig i sporene til pakningene
  • monter indre pakning igjen
  • smør pakningen, stempelet og innsiden av de to endene på ytre pakning med calipperfett
  • smør gjengene inni calipper og på stanga fra brekk-mekanismen
  • tre ytre pakning over stempelet og inn i calipper
  • monter stemepl ved å vri MED klokka, press med hånd og skru med vannpumpetang

Evt kan du også bruke nye pakninger om du vil eller hvis du klarer å skade de gamle.

Til slutt må du også lufte.

Poenget er at stemplene ofte får en del avleiringer og glir tregt mot pakning. Det medfører for det første en dårligere funksjon men også at det blir vanskeligere å skru den inn igjen uten å ha overhalt calipperen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Funker fint med det verktøyet. Du må dog file litt langs kanten på den delen som blir liggende mot stempelet. Du ser med en gang hva du må gjøre.

Jeg måtte også lettere modifisere verktøyet før jeg fikk brukt det på min brors Touran, og det var ikke bare filing som måtte til:p Der måtte man voldta med vinkelsliperen både på den kanten som ligger mot bremsestemplet på "skrutvinga", samt på den løse "skiva" før jeg fikk brukt det uten noen problemer.

Det er sikkert bare filing på C4, ja, tviler ikke på det - men på Touranen måtte det voldtas litt, sånn til info for andre som måtte lure på dette verktøyet til andre biler.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for nyttig info alle sammen :) finner vel ut av det da ja.. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.