Problem med setebeltet bak, Golf 4.

Anbefalte innlegg

Hei,

Setebeltet i midten bak på min 00 Golf stv har kilt seg slik at det nå står i spenn.

Noen tips til hvordan jeg skal løse dette?

Prøvde å legge ned seteryggen så jeg skulle få slakket litt på det, men da ble det så stramt at det var bare så vidt jeg fikk opp ryggen igjen :P

Selve rullen sitter jo inn i seteryggen her, hvordan i allverden skal jeg løse dette?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får vel sprayet på litt sånn?:

crc_5_56.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får vel sprayet på litt sånn?:

crc_5_56.jpg

Hvor da? selve strammeren altså, sitter ikke fast i mottakeren.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

bøy ned seteryggen litt. så hekter du av festeløkka under sittedelen . fest så seteryggen i lås igejn. da får du dratt ut igjen selen som regel.er nok ett låseklips som har falt av på selve selen . så den ruller for langt inn i strammerullen..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akkurat dette skjedde meg også for litt tid tilbake. Tilfeldig at du la ut dette idag, jeg bytta dette beltet istad på min egen bil :P

Det er ikke noe håp for beltet regner jeg med, mitt var ihvertfall ødelagt. Det er visst "vanlig feil" på en del av disse bilene, spesielt om man har seteryggen mye opp og ned. Har vært borti akkurat det samme på et par andre biler også.

Beltet-rullen sitter inni den øvre del av ryggen. jeg tok av hele seteryggen, åpnet den i bunn og kom til beltet opp i seteryggen derfra. Det er litt tricky og få løsna stoffet nederst, og generelt ganske knotete å komme til alt...

Man må løsne bolten som holder festespenna til det høyre bak-beltet, der sitter midte beltet festa nederst.

Så må man fjerne plasten som sitter oppå toppen av seteryggenfor der beltet går inn i ryggen, og løsne den metall-braketten som sitter rett under denne plasten, ellers får man ikke tredd gjennom beltespenna som sitter fast i beltet. Denne er festet med fire unbraco-skruer. Denne er det et lite helvete å komme til skruene på :)

Selve belte-rullen sitter tredd innpå en bolt og er festa med en 17mm mutter.

Du får si fra om du lurer på noe mer spesifikt. Ble en lang og rotete forklaring dette her :P

Men det er ihvertfall mulig å bytte selv. Kjøpte nytt belte på møller. Med klubb-rabatt ble det litt over 1100 kroner et sted.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor da? selve strammeren altså, sitter ikke fast i mottakeren.

Jan Erik kom med et tips over her som kanskje er mer aktuelt på denne bilen, men på setebelter som ikke går inn igjen av seg selv/ikke vil gå ut i det hele tatt, pleier jeg å spraye litt 5-56 eller WD40 rett inn i "snella"/strammeren. Par rikelige dusjer, og litt lettere røsking i beltet, så løsner det og fungerer igjen:) Dette skjer gjerne på setebelter som ikke blir brukt noe særlig, og da er litt smøring tingen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

bøy ned seteryggen litt. så hekter du av festeløkka under sittedelen . fest så seteryggen i lås igejn. da får du dratt ut igjen selen som regel.er nok ett låseklips som har falt av på selve selen . så den ruller for langt inn i strammerullen..

Ja dette kan selvfølgelig også fungere, om beltet-rullen ikke er ødelagt. Jeg var ikke så heldig på min bil... :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akkurat dette skjedde meg også for litt tid tilbake. Tilfeldig at du la ut dette idag, jeg bytta dette beltet istad på min egen bil :P

Det er ikke noe håp for beltet regner jeg med, mitt var ihvertfall ødelagt. Det er visst "vanlig feil" på en del av disse bilene, spesielt om man har seteryggen mye opp og ned. Har vært borti akkurat det samme på et par andre biler også.

Beltet-rullen sitter inni den øvre del av ryggen. jeg tok av hele seteryggen, åpnet den i bunn og kom til beltet opp i seteryggen derfra. Det er litt tricky og få løsna stoffet nederst, og generelt ganske knotete å komme til alt...

Man må løsne bolten som holder festespenna til det høyre bak-beltet, der sitter midte beltet festa nederst.

Så må man fjerne plasten som sitter oppå toppen av seteryggenfor der beltet går inn i ryggen, og løsne den metall-braketten som sitter rett under denne plasten, ellers får man ikke tredd gjennom beltespenna som sitter fast i beltet. Denne er festet med fire unbraco-skruer. Denne er det et lite helvete å komme til skruene på :)

Selve belte-rullen sitter tredd innpå en bolt og er festa med en 17mm mutter.

Du får si fra om du lurer på noe mer spesifikt. Ble en lang og rotete forklaring dette her :P

Men det er ihvertfall mulig å bytte selv. Kjøpte nytt belte på møller. Med klubb-rabatt ble det litt over 1100 kroner et sted.

Crap, noen som har en brukt Highline seterygg :P

Takker for tips begge 2, prøver det enkleste først :P

Skal se på det en dag, så skriver jeg her når det blir problemer :P

Jan Erik kom med et tips over her som kanskje er mer aktuelt på denne bilen, men på setebelter som ikke går inn igjen av seg selv/ikke vil gå ut i det hele tatt, pleier jeg å spraye litt 5-56 eller WD40 rett inn i "snella"/strammeren. Par rikelige dusjer, og litt lettere røsking i beltet, så løsner det og fungerer igjen:) Dette skjer gjerne på setebelter som ikke blir brukt noe særlig, og da er litt smøring tingen.

Kan være nyttig å ta med til en senere anleding dette også :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette funket knallbra, så satser på at det er i orden nå :) pfhu:o

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har byttet hele selen med rulle nå, men er jo akkurat samme problem på den nye? WTF??? Hvordan gjør man dette da?

Skrudde ut den gamle med en 17mm skrue som beskrevet over her, slapp å løsne noen torx skruer da jeg klarte å smette beltespennen igjennom hullet på toppen av setet, men den nye sitter også fast!! Det skal da ikke være mulig å feilmontere noe som sitter med 1 skrue. Prøvde å dra litt i rullen før jeg monterte den, satt blegg da og, men trodde det var grunnet vinkel eller noe....

EDIT:

Etter noen hissige gloser samt litt rykking i selen så funker det topp :) skuppet selen helt inn og så dro helt ut igjen, og da slapp den taket :)

Tok noen bilder under prosessen så kan legge inn en mini "how to" senere. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du måtte krype til korset og bytte den ja :P Det må som regel til etterhvert uansett, når den først har begynt å låse seg..

Bra det løste seg da ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.