#1 Skrevet Mai 16, 2011 har plagdes en del med at bilen går varm når den står stille på tomgang, men nå så koker bilen nesten med en gang jeg starter og kjøre, blåser også bare kaldtluft i fra klimaanlegget. vifta har vært ubestemt en god stund, og nå går den ikke i det heletatt, bare lager mye lyd .. ligger på 130-140'C etter noen km kjøring. noen som har opplevd det samme? eller har noen tips? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 16, 2011 har plagdes en del med at bilen går varm når den står stille på tomgang,men nå så koker bilen nesten med en gang jeg starter og kjøre, blåser også bare kaldtluft i fra klimaanlegget. vifta har vært ubestemt en god stund, og nå går den ikke i det heletatt, bare lager mye lyd .. ligger på 130-140'C etter noen km kjøring. noen som har opplevd det samme? eller har noen tips? Gåen toppakning: gråter : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 16, 2011 Muligens vannpumpa di som er gåen. Samme skjedde med meg. Det er plast skovl på pumpa. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 16, 2011 håpet virkelig at det skulle komme et annet svar var det jeg fryktet, men er det normalt at bilen går som vanlig fordi om topppakning er gåen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 16, 2011 Muligens vannpumpa di som er gåen. Samme skjedde med meg. Det er plast skovl på pumpa. noen enkel måte og teste den på? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 16, 2011 Kan vel skru ut å se på impeelleren? Er den ødelagt blir det ikke sirkulasjon. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 17, 2011 Er mest sannsynlig vannpumpa. For da sirkulerer ikke vannet, og derfor heller ingen varme i varmeapparatet. Er ikke allverden vanskelig å bytte, men litt avhengig av motor må kanskje registerreima også av. I tilfelle det er de greitt å bytte den i samme slengen. På APU så er det egen vannpumpereim. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 17, 2011 Er mest sannsynlig vannpumpa. For da sirkulerer ikke vannet, og derfor heller ingen varme i varmeapparatet.Er ikke allverden vanskelig å bytte, men litt avhengig av motor må kanskje registerreima også av. I tilfelle det er de greitt å bytte den i samme slengen. På APU så er det egen vannpumpereim. Den motoren dette gjelder motorkode AEB. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 17, 2011 blir radiatoren varm?..er slangene varme?.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 17, 2011 ...har motoren blitt 130-140 grader tror jeg nok toppakningen har fått seg en smell samt at toppen må planes uansett... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 17, 2011 Jeg ville uansett ha skiftet vannpumpen først og ta toppen etterpå (om nødvendig). Vannpumpen er ikke drevet av registerreima på AEB-motoren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 17, 2011 om topppakningen har gått så vil den vel bruke opp vannet?? slik at vannet skal forsvinne ganske fort fra tanken? jeg har mest tru på vannpumpe som er defekt. Er som Hermann skriver ikke noen vits å skifte topppakning osv før en har skiftet vannpumpe for så å se om det blir bra. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 17, 2011 Meget enkelt å teste om pumpa er gåen. Ved batteriet i motorrommet går det 2 stk slanger inn på varmeapparatet. (tur-retur tror jeg). Det er disse du lufter kjølesystemet med hvist du har behov for dette. Klem av slangeklemma og dra den ene slangen helt av, Så starter du bilen Hvis pumpa er iorden skal det fosse ut vann derfra. Hvist ikke er den gåen På min røyk pumpa i ei forbikjøring, fikk temp på 120-130 grader. Bytt termostaten samtidig som du bytter pumpa. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mai 17, 2011 hvis radiatoren er tett sirkulerer ikke vannet,dermed høy temp!.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...