a6 2.5tdi v6. puffer i motor. hjelp!

Anbefalte innlegg

har en 2000 modell 2,5 tdi v6 180hk. stoppet den etter en kjøretur, og når jeg startet den igjen så begynte det og puffe i motor. høres ut som puffinga kommer fra luftfilterboks.

Denne har gått snart 400.000 km :S Har IKKE byttet kammer eller vippearmer:O derfor funderer jeg på om det er en vippearm som har tatt kvelden.

motoren går og halter litt, men ikke sånn at den stopper. men puffer noe helt jævelig!

kanskje best med motorbytte, helst fra nyere modell? hørt de er litt bedre.

noen som har mer erfaring om dette???? help me!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

At den slår tilbake i luftfilteret er klassisk tegn på utslitt kam/ventilløftere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Manuell dette siden den har gått så langt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er masse info i samletråden om den motoren: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=141194

Foruten kammene så er det mekaniske inni disse motorene relativt slitesterkt og robust.

Jeg ville ikke tatt kostnaden og jobben med å skifte hele motoren, kun tatt kammene.

Dog, dersom den lekker olje utvendig som en sil så er det grunn til å vurdere å ta ut hele motoren fremfor å stri med begge bunnpannepakningene med motoren i bilen.

Start med å se i oljepåfyllinga om du finner slitasje på de to kamtoppene du ser i hullet. Bruk skrutrekker til å føle om det er grader da det kan være vanskelig å se. Finner du ikke antydning til slitasje så må toppdekslene av for å sjekke om det er slitasje på resten av kammene, disse kan bli svært ujevnt slitt.

Eller så selger du den som den står. Kammer og register koster jo noen kroner, og det er en stor jobb.

Lav markedsverdi på disse bilene gjør at en utgift til rullevippearmer ikke kan forsvares økonomisk med mindre du har tenkt å kjøre 400 til med bilen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg husker når jeg byttet ene dysen på min, da hørtes den ut som et lokomotiv. Da var ikke dysen 100% på plass, men det er vel gjerne ikke noe som skjer?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde nylig inne en A8 med tilsvarende puffing. Der var ene kammen knukket, 1 stempel hadde sprukket etter kollisjon med ventil.

skaffet kam sett via danmark, ble rundt 8500,- mener jeg.

Men det er en relativt stor jobb og bytte, og må en til med noen ventiler og stempel i tilleg. Så begynner det nok og spøke..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

takk for alle tips: ) er 99% sikker på at det er kammer eller vippearmer, men er spent på om det har dratt med seg noe mer ødeleggelser :S Det er automat faktisk, er helt utrolig at den funker bra enda : ) hehe

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det viser seg jo at det som regel går bra med resten av motoren selv om det slenger med løse deler i toppen på disse.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.