Hvor mye AC gass må forsvinne før klima ikke kjøler

Anbefalte innlegg

Noen AC experter her?

Søstra mi har en 4-5 år gammel bil som har vært til AC rep flere ganger, uten at dem har fått AC til å kjøle mer en 3-4 uker av gangen.

De finner ingen lekasjer.

Sist gang nå hevdet verksted at det kun manglet 4 gram gass??? er det så lite som skal til før det slutter å kjøle?

(bilen er forøverig en 2006 eller 2007 mod volvo S40, men tok meg allikevel frihet til å spørre her ettersom prisnippet for AC anlegg storte sett er likt uansett bilmerke)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Normalt i et AC-anlegg i bil er mellom 400 og 900 gram gass. Det kan mangle *mye* mer enn 4 gram uten at det overhodet kan merkes.. :)

Verkstedet gjør for dårlig jobb og finner ikke lekkasjen om de må fylle gass hver 4. uke..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan aldri skjønne at mangelen på fire gram gass er problemet... Må være en minimal lekkasje en plass, det setter ihvertfall jeg fingeren på. Når det først kjøler, fungerer det ordentlig da? Hvis du holder en termostat foran en av luftdysene i bilen så mener jeg det skal blåse mellom 4-8 grader kaldt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fire gram fra eller til spiller ingen rolle. Verkstedet har trolig kun mulighet til å suge vakuum i anlegget, og derfor oppdages ikke en liten lekkasje.

Anlegget må bli trykkprøvet med ca 20 bars trykk; først da kan man forsikre seg om at det virkelig er tett, og skulle det være en lekkasje vil man finne den.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar folkens!

Var vel det jeg regnet med, har vært mye rare svar fra dette verkstedet for å si det sånn..

Blandt annet ifjord sommer da søstra måtte kjøre i 8 uker midt på sommeren uten AC, grunnen var anngivelig at de trengte en del med 6-8 uker leveringstid.....?? Høres for meg ut som tull og tøys når det er snakk om orginal deler til en bil på 4 år ....

Jeg har rådet hu til å sende bil til kjøleteknikk firma å få volvo til å dekke regningen ettersom ikke de takler å reparere dette. Bilen har vel vært til rep 4-5 ganger med samme feil....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Leste på nettet for en stund siden at det kan mangle opptil 50-60% av gassen før det merkes at det ikke blåser kaldt..

Med så lite gass er det vell fare for at kompressoren tar kveld..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Såfremt anlegget ikke er fra 1975, er det lavtrykksbryter som vil sørge for at kompressoren stopper når lavtrykksbryteren slår ut.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet Volvo har hatt endel feil med styringen av klimaanlegget. Broren min hadde denne feilen på sin S60, og da kjølte det heller ikke. Men hvis hun har hatt den på Volvo verksted skulle man tro det var det første som ble sjekket.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.