Viberasjon ved lavt gasspådrag. Passat 3C 1.9TDI

Anbefalte innlegg

Hei,

har i det siste oppdaget at det oppstår en slags risting i bilen når jeg ligger på lavt turtall og gir lite gass.

Virker som problemet kommer og går litt. Merkes best når jeg kjører 80, og kun gir litt gass for å vedlikeholde farten. Virker som viberasjonene gir seg om jeg gir mer gass og øker farten, men kommer tilbake når jeg da slipper opp gassen..

 

Noen som har vært borti dette før?

Har skjekket alt av foringer og slikt i forstillingen, samt avbalansert hjul..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan muligens komme av at du har vibrasjon i svinghjulet. Byttet nettopp clutch og svinghjul på en slik bil som tidligere hadde vibrasjon ved lett pådrag. Etter byttet ble dette borte...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan muligens komme av at du har vibrasjon i svinghjulet. Byttet nettopp clutch og svinghjul på en slik bil som tidligere hadde vibrasjon ved lett pådrag. Etter byttet ble dette borte...

 

Stor jobb å utbedre dette?

Vet du noe sånn ca. hva et verksted kan finne på å ta for denne jobben?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er dette som er problemet så kan det koste litt. Jeg gjorde dette på en 2002 passat 4motion og byttet clutch og svinghjul selv. Han som skulle ha dette gjort fikk pris på et lokalt verksted på 30000,- og 20000,- hos en annen kar.

 

Svinghjul: 6-8000,-

clutch: 4-5000,-

Tid: ca. 8 timer (var det jeg brukte)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aijaijaij. Er vel bare å krysse fingrene for at det er noe annet.

 

Får de bekreftet at det helt sikkert er dette, om jeg stikker på Møller en tur?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Start med å krysse fingrene ja, så tar du det deretter :)

 

Tror de skal klare å finne ut av dette ganske greit ja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok. Takker for gode svar. :)

 

Ødelegger jeg noe mer, om jeg kjører med det som det er, eller bør jeg la bilen stå til det er utbedret?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal gå fint å bruke bilen så lenge det bare er litt vibrasjon.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen ble tatt ut 10\2006, og er følgelig ikke 5år ennå. Den har gått 137 000km.

Skal man forvente at noe slik skal oppstå, eller er det en mulighet for at man kan få det på reklamasjon?

Hadde ikke forventet at noe slik kunne skje på en så ny bil..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er du heldig så kan det bli dekket på reklamasjon, vist det er brukt merkeverksted heile veien pleier dei å vere litt greiere. lykke til:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er garantert svinghjul (dobbelmasse svinghjul på disse) da dette er problem med disse. Og det er reklamasjon og kjent problem så skal nok gå fint.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Krev reklamasjon i henhold til kjøpsloven.

Her er det 5år fra dato for førstegangsregistrering.

Dette forutsetter at bilen er solgt ny i Norge.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oppdatering i saken: Fikk verkstedstime hos et firma i Møllergruppen i dag. Leverte bilen og forklarte problemet. Etter å ha kommet meg på jobb mottar jeg en telefon fra mekaniker, som sier han ikke finner noen viberasjoner når han er ute å kjører. Påpeker at jeg har store felger, og at man derfor vil kjenne ujevnheter i underlaget bedre da.(Jeg forklarte når jeg leverte bilen at jeg har hatt samme viberasjon med vinterdekk, orginale sommerdekk og de nye felgene jeg satt på forrige uke, forøvrig.)

Avtaler med mekaniker at jeg tar turen til verkstedet og tar en prøvetur sammen med han. Under kjøreturen får jeg frem viberasjoner slik som jeg hadde forklart de tidligere. Mekanikeren kjenner nå også de viberasjonene jeg har forklart, men sier "jeg synes ikke det var så veldig mye viberasjon da. Vi kan vel ikke bare begynne å bytte deler uten at vi vet hva som er galt..". Dette er jeg selvfølgelig helt enig i. Er jo nettopp av den grunn jeg leverer bilen min til et proft verksted, som skal kunne finne ut hva som gjør at det vibererer. Når vi kommer tilbake til verkstedet virker det som de ikke tror på at jeg har de samme viberasjonene i de orginale felg\dekkene også, så de ender opp med å gi meg ny time og ber meg komme tilbake når jeg har de orginale dekkene på.

Syns dette er meget dårlig service, da man skulle tro at store verksted som dette har felger\dekk liggende, evt. kan plukke av en demo-\leiebil og prøve på disse. Er ikke det normalt å gjør det på den måten, eller er det jeg som forventer litt for mye nå?

 

Om det er svinghjulet mitt som er problemet, er det noen sikre måter for verkstedet å oppdage dette på, eller må de demontere alt for å komme til å sjekke det fysisk? Sitter med en følelse av at de egentlig ikke ville finne ut av hva problemet mitt var.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vell merker mye mere vibrasjoner når jeg kjører på 19" enn 15" vinterdekk :P

Du får bare legge om å kjøre til verkstede for og bevise at det ikke er derfor :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har også vibrasjoner på veldig lavt turtall. Har også merket det på en 3C jeg chippet, med samme motor.

Så det er nok ett kjent problem med disse svinghjulene.

 

Spørsmålet er da: Setter de inn samme type svinghjul, eller er det en forsterket/nyere type?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Verkstedet som skal utføre en eventuell reparasjon, må dekke en del av kostnaden selv.

Er nok derfor mange prøver å bortforklare seg litt;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haha, elendigt av verksted. De er så jævli klar over at det er problemet om det er vw merkeverksted. Har selv jobba hos møller å det har vært uendlig med sånne svinghjul jobber. Hver gang det kommer en bil inn med vibrasjoner forklart som du har gjort vet alle mekanikkerene hva som må til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde dette på min også, måtte bytte svinghjul der også gitt. De lurte på om noen "sluret" mye på clutchen eller noe, hehe.. Men det var nesten bare jeg som brukte bilen og kona klarer fint å kjøre hun også :) Nei, bare å slå neven i bordet og be dem skjerpe seg. Selv har jeg bare opplevd god/normal service på mitt lokale verksted, men hører mye rart fra andre steder..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Update 2: Har nok en gang vært å vist\prøvekjørt bilen min sammen med mekaniker. Denne gang med "normale" hjul, slik de ba meg om sist gang. (Viberasjonen har vært lik på 3 dekk sett, og dette har jeg opplyst verkstedet om.)

Mekaniker er med ut på prøvetur og kjenner han også at det er en viberasjon, men sier kun "vanskelig å si hva dette er".

Jeg har oppdaget at den samme viberasjonen i bilen oppstår når jeg står på tomgang, og kun toucher borti gasspedalen slik at turtall øker med 50-100. Får da en risting i hele bilen som ikke har vært der før. Viser dette til mekanikeren, som fortsatt sier at han ikke skjønner noe, men han ønsker å ta med bilen inn for å løsne motorfester og skru til igjen. Dette blir gjort uten at noe endrer seg til det bedre. Etter å ha blitt ganske irritert over å må bruke mye tid på dette, går jeg inn til verksmester.

Han sier det blir vanskelig å starte med å bytte svinghjul, når det ikke kan bevises at det er dette som skaper viberasjonen.

Etter å ha snakket med ham en stund, blir han med ut for å kjenne på viberasjonen jeg kjenner på "tomgang". Etter å ha prøvd litt, ber han meg kjøre med dette en uke til for å se om det blir værre, deretter løper han inn igjen.

 

Beklager at det blir lange innlegg dette, men jeg må bare få ut frustrasjonen på en måte. Det virker som de vil bagatellisere viberasjonen og ha meg til å kjøre med det som det er. Dette er ikke noe jeg kommer til å gjøre, da viberasjonen er ubehagelig å kjøre med.

Er det noen som har råd\tips om hvordan jeg bør gripe an saken videre? Bør jeg kontakte et uavhengig verksted som ser på det og kommer med sin uttalelse? NAF?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva vil du at de skal gjøre da?

 

Syns du at det blir riktig at de skal bytte svinghjul med en gang? Jeg regner med at du blir ganske grinete dersom det ikke løser problemet, med følge av at DU må ta regningen fordi du har bedt om å få det byttet på grunn av at du har lest på Internett at det er et vanlig problem.

 

Jeg sier ikke at det -ikke- kan være svinghjulet, men du må tenke på at det kan være lurt å begynne med å undersøke de billige løsningene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva vil du at de skal gjøre da?

 

Syns du at det blir riktig at de skal bytte svinghjul med en gang? Jeg regner med at du blir ganske grinete dersom det ikke løser problemet, med følge av at DU må ta regningen fordi du har bedt om å få det byttet på grunn av at du har lest på Internett at det er et vanlig problem.

 

Jeg sier ikke at det -ikke- kan være svinghjulet, men du må tenke på at det kan være lurt å begynne med å undersøke de billige løsningene.

 

Hva er det billige løsningene?

Eneste ønsket jeg har er at viberasjonen skal lukes bort, slik at bilen blir god å kjøre. Jeg har bedt om at de gjør det som trengs for at bilen skal bli bra. Saken er jo at de ikke har noen forslag på "billigere" løsning, og at de derfor ikke har noe annet forslag til hva annet det kan være. Er det da riktig at de _ikke_ bytter svinghjul, for at viberasjonen ikke er sterk nok til at de _SYNES_ det er nødvendig?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Be dem ringe til Møller Bil haugesund å snakke med teknikkeren der.

Tror han kan gi dem et svar på dette uten å nøle.

Høres ikke ut som det er et vw/audi merkeverksted du går til?

Som ikke aner hva problemet er, å alikevell ikke vil bytte svinghjul når det er et alt for kjent problem.

Jeg hadde aldri gått til det verksted der igjen noen gang (etter at jeg hadde krangla meg til nytt svinghjul)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det da riktig at de _ikke_ bytter svinghjul, for at viberasjonen ikke er sterk nok til at de _SYNES_ det er nødvendig?

 

Sett opp mot kostnaden for å bytte svinghjul er det nok det.

Dersom det er en veldig svak vibrasjon, som kun kommer innimellom er det bare å kjøre på videre evt ta den kostnaden selv om du vil bytte det nå. Vær da obs på at det ikke er sikkert at det løser problemet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Petter: Jo, det er et VW\AUDI merkeverksted i Møllergruppen..

 

Knut Arne: Jeg merker viberasjonen så si konstant når jeg kjører, og den er av en sånn art at de gangene jeg har lånt bort bilen til andre har jeg fått telefon med spørsmål om det er kast i hjulene mine eller noe.

Det er selvfølgelig en økonomisk risiko å bytte dette, uten å være 100% sikker på at det er skadet.( Det kan man vel heller ikke være før man har plukket det ut!? ) Men, når man har sjekket alt annet, og kun står med dette uprøvd bør man vel nesten som merkeverksted stole såpass på sin kunnskap til at man skifter det., eller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man kan aldri være 100% sikker på at det er svinghjul, men når bilen er gått over og andre ting er utelukka blir svinghjul byttet.

Hvor i norge er det du bor?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.