For høyt oljetrykk på 96 Polo 6N 1.4 motorkode AEX

Anbefalte innlegg

Heisann har ett lite problem med en Polo jeg aldri har vært borti før ettersom jeg har skjønt er det lite info og finne om temaet også. På tomgang har den 4 bar oljetrykk den skal ha 2 bar på 2000 omdr. ruser jeg den opp får den 5 bar men aldri noe mer. Symptomene er at på tomgang har den en ganske kraftig tikking fra et par av løfterne. I tillegg kan den begynne å variere ganske mye på tomgangen også.

 

Vet at jeg egentlig ikke har noe annet valg enn å bytte pumpa men er det noen her inne som har vært borti noe lignende før å kan forklare hva som skjer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2 bar @ 2000 rpm @ 80 graders oljetemp er minstespesifikasjon.

Denne tikkingen du hører, er du sikker på at det ikke bare er dysene?

Det er ingen tette oljekanaler noe sted?

Fem bars oljetrykk er ikke unormalt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dysene er det ikke. Det er en skikkelig skarp tikkelyd litt turtall så forsvinner den. Har blåst opp alle oljekanaler. Problemet er at oljetrykket tydligvis er for høyt på tomgang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oljetrykk blir jo normalt sett høyere når turtallet stiger, ofte unntatt når motoren er helt kald.

Er du virkelig sikker på at det kommer olje til løfterne dine?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som Dag sier, det er ingenting galt med oljepumpen din. Kan være så enkelt som at du har et par løftere som burde byttes (eller rettere sagt alle). Hvor langt har motoren gått og hvilken viskositet har du på oljen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt enig med Hermann i forrige innlegg. Hadde jeg vært deg hadde jeg vel og merke prøvd en motorrens (f.eks CRC Motorflush), da det kan være så enkelt som at du har noe dritt i ventilløfterne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motorrens var det første vi prøvde. Løfterne er byttet. Ja det kommer olje til løfterne. Så hva står vi igjen med da;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motorrens var det første vi prøvde. Løfterne er byttet. Ja det kommer olje til løfterne. Så hva står vi igjen med da;)

 

feil viskositet på olja :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal nok ikke se bort fra - som Dan her sier - at du har noe helt bingo-olje.

Hva slags olje bruker du?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har tenkt tanken men kan umulig være olja. Har brukt denne olja på noen tusen biler og aldri hatt noe problemer med den. Hadde Castrol før vi gikk over til Esso og kan ikke si at den har vært noe dårligere for å si det slik. Esso Ultron 5-30 er påfylt.

 

Jeg ser ingen annen løsning enn å bytte pumpa. Men tar gjerne imot tips og forslag ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vært borti en A4 1,8TQ som fikk en voldsom ventil tikking helt plutselig etter ett turbo bytte, og dær viste det seg at silen til oljepumpen var gått tett. Gjorde denne ren og problemene borte :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vært borti en A4 1,8TQ som fikk en voldsom ventil tikking helt plutselig etter ett turbo bytte, og dær viste det seg at silen til oljepumpen var gått tett. Gjorde denne ren og problemene borte :)

 

Off topic: 1,8T stilt på langs er belemret med oil sludge, så...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vært borti en A4 1,8TQ som fikk en voldsom ventil tikking helt plutselig etter ett turbo bytte, og dær viste det seg at silen til oljepumpen var gått tett. Gjorde denne ren og problemene borte :)

 

siden trykket er der, så er det nok ikke tett sil :)

 

 

vil anbefale og prøve med f.eks 10-40 olje jeg, det kjører jeg på G60'n, funker fjell

 

hadde 5-30 på den før. da tikka den som ville faen

 

hadde da bra oljetrykk. men tikka like jævlig :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vil anbefale og prøve med f.eks 10-40 olje jeg, det kjører jeg på G60'n, funker fjell

 

hadde 5-30 på den før. da tikka den som ville faen

 

hadde da bra oljetrykk. men tikka like jævlig :)

 

Med sånn passe slitte løftere kan jeg skjønne dette. Men her er det nye løftere. Lyden er den samme på kald som på varm motor. Lyden er også hardere enn vanlig tikking.

 

Står jo også selvfølgelig pumpe med kjededrift på denne da og ikke den som man trer innpå veiva som jeg hadde liggende. Ser ut til at jeg må krype til korset da og handle orginal pumpe fra VAG til 2400,- Med en km.stand på 180000 synes jeg dette er rart. Ser også fra tidligere service dokumentasjon at dette har blitt kommentert da hadde den gått rundt 160000.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg hadde også nye løftere, INA løftere

 

hvorfor kjøpe ny pumpe når trykket er tilstede?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå visste jeg jo ikke at du hadde nye løftere da Dan;) men da ser jeg jo ett bitte lite lys i tunnelen. Var jo INA løftere de som i stod i denne også. Så bestillte nye fra KM cams men ingen forskjell.

 

I følge tekniske hidden på denne bilen skal den ha 2bar ved 2000 rpm den har da 4bar på tomgang. Det er vel mere riktig å kalle lyden for knekkende enn tikkende. Ved å øke turtallet forsiktig forsvinner knekkingen direkte og man hører kun svak tikking. Virker som at selve knekkingen kun kommer fra en eller to av løfterene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå visste jeg jo ikke at du hadde nye løftere da Dan;) men da ser jeg jo ett bitte lite lys i tunnelen. Var jo INA løftere de som i stod i denne også. Så bestillte nye fra KM cams men ingen forskjell.

 

I følge tekniske hidden på denne bilen skal den ha 2bar ved 2000 rpm den har da 4bar på tomgang. Ved å øke turtallet forskiktig er lyden borte. Det er vel mere riktig å kalle lyden for knekkende enn tikkende. Virker som at den kun kommer fra en eller to av løfterene.

 

Men 2 bar @ 2000 rpm @ 80 graders oljetemp er vel minstespesifikasjon? Har da aldri sett VAG oppgitt at det skal være maks oljetrykk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå visste jeg jo ikke at du hadde nye løftere da Dan;) men da ser jeg jo ett bitte lite lys i tunnelen. Var jo INA løftere de som i stod i denne også. Så bestillte nye fra KM cams men ingen forskjell.

 

I følge tekniske hidden på denne bilen skal den ha 2bar ved 2000 rpm den har da 4bar på tomgang. Det er vel mere riktig å kalle lyden for knekkende enn tikkende. Ved å øke turtallet forsiktig forsvinner knekkingen direkte og man hører kun svak tikking. Virker som at selve knekkingen kun kommer fra en eller to av løfterene.

 

på kald motor vil oljetrykket være vesentlig høyere :)

 

jeg har litt over 5 bar på kald motor når jeg starter. går stødig nedover med varmen på olja

 

på ca 100grader på olja har jeg 2.2bar trykk på 2000rpm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

på kald motor vil oljetrykket være vesentlig høyere :)

 

jeg har litt over 5 bar på kald motor når jeg starter. går stødig nedover med varmen på olja

 

på ca 100grader på olja har jeg 2.2bar trykk på 2000rpm

 

Har fått med meg dette da:) men her går ikke oljtrykket ned. Ved varm motor har denne 5bar på 2000rpm dette er også maks trykk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sikker på at det ikke er måleren som har lagt på røret da? som lurer deg til å tro at trykket er høyere enn hva det egentlig er?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er en mekanisk væskefylt måler som skal være iorden. Men skulle gjerne hatt bort ulyden da;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke noen peiling på den motoren så dette blir bare spørsmål for å forsøke å oppklare litt:

- kom tikking plutselig eller gradvis

- kom tikking og høyt trykk samtidig

- kom tiking, høyt trykk og variabel tomgang samtidig

- hva er nylig service/reparasjonshistorikk

- løfterne ble byttet pga tikkingen

- hvordan vet du at alle løfterne får olje, ble motor turnet uten løftere i

 

Motoren har vel en mekanisk overtykksventil, kan det være en ide å ta ut og rense den?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke noen peiling på den motoren så dette blir bare spørsmål for å forsøke å oppklare litt:

- kom tikking plutselig eller gradvis

- kom tikking og høyt trykk samtidig

- kom tiking, høyt trykk og variabel tomgang samtidig

- hva er nylig service/reparasjonshistorikk

- løfterne ble byttet pga tikkingen

- hvordan vet du at alle løfterne får olje, ble motor turnet uten løftere i

 

Motoren har vel en mekanisk overtykksventil, kan det være en ide å ta ut og rense den?

 

Bilen var sånn da jeg kjøpte den og vet ikke i åssen sammenheng symptomene har inntruffet.

Den har fulgt servicer men står bare at det er registert ulåt fra ventilmekanismen da hadde bilen gått ca. 20000km mindre enn nå. Så er jo tydlig at det har blitt kjørt med en stund. Motoren ble ikke turnet uten løftere i. Var olje i alle løfterene jeg tok ut. Har blåst opp alle oljekanaler. Vet åssen slike løftere høres ut uten olje men denne lyden er betydlig skarpere. Lyden forandrer seg ikke fra kald til varm motor.

Så fort turtallet på motoren økes med bare noen hundre omdreininger forsvinner lyden.

Sitter flere ventiler i pumpa men de er plomberte alle sammen.

 

Får sette alt i sammens igjen og prøve og finne ut hvem av ventilene lyden kommer fra så ta det derfra tenker jeg. Samt overvåke oljetrykket over tid og se om det skjer forandringer og teste oljetrykksmåleren på en annen bil for å se at den viser korrekt verdi.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.