Oljelekkasje fra topp?- Coupe 2,0 ABK

Anbefalte innlegg

Hei, Jeg har lenge hatt oljelekkasje på bilen min, helst siden jeg byttet toppakning på den for en liten stund siden. toppen ble planslipet også siden bilen hadde blitt varmkjørt da pakningen var gåen, men han som slipte den så vel ikke etter noen sprekker eller noe.

Det som skjer er at det lekker olje rett under toppdekselet ser det ut som. Det legger seg dermet en damm med olje over innsugsmanifolden, som deretter resulterer i at olje drypper ned på eksosen. Da ryker det som bare det opp panseret og lukter ganske jævlig(svidd olje)

Toppdekselpankningen ble også byttet ved montering av toppen, har flere ganger tatt av toppdekselet for å gjøre rent. prøvde også med flytende pakning på flatene igår, men lekker enda: bh :

Jeg kan se hvor det drypper spesiellt når jeg fyller på olje. Det kommer dråper 1-2 cm fra toppdekselet, men er veldig trangt, så det er litt vanskelig å se om oljen kommer fra dekselet eller fra evt en liten sprekke akkurat nedenfor dekselet. Hvor sansynlig er det at det er sprekke. Tviler jo på at det er fra toppdekselet, men kan jo ikke være helt sikker. om det er sprekke, vil det fungere å tette det med kjemisk metall?

Ble veldig lang tråd dette her, men er veldig kjedelig siden bilen bruker omtrent 0,5-1 liter olje hver dag, da jeg bruker bilen på jobb hver dag(omtrent 10km): klø :

 

Motoren er en Audi 2.0L med motorkode ABK

kan få tatt bilder om det er ønskelig, men lekkasjen er på venstre side av motoren, nedenfor der den midterste skruen til toppdekselet sitter omtrent.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom toppdekselet ditt er i tynt, presset stål, kan det faktisk være ødelagt.

Toppdeksler skal trekkes til med moment, typisk 10-15 nm (sjekk verkstedhåndbok). Dersom man bare drar til får man det aldri tett, og spesielt på tynne toppdeksler av presset stål vil man få problemet at de blir skjeve og de vil for alltid lekke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres merkelig ut at det skulle være sprekk i toppen. Bilder er ønsket. Du har ikke prøvd med et nytt toppdeksel? Tenker da at det er skjevt grunnet tidligere for hard tiltrekking slik at det ikke trykker på pakningen annet enn ved bolten?

Du har vel de tynne "metall platene" under muttrene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den er av gummi, men kan se at det er stål ihvertfall rundt hullene til skruene. Da er denne i presset stål?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer det Dag, 10 Nm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres merkelig ut at det skulle være sprekk i toppen. Bilder er ønsket. Du har ikke prøvd med et nytt toppdeksel? Tenker da at det er skjevt grunnet tidligere for hard tiltrekking slik at det ikke trykker på pakningen annet enn ved bolten?

Du har vel de tynne "metall platene" under muttrene?

 

 

 

Synes det er litt merkelig med sprekke jeg også: klø :

Har ikke prøvd nytt toppdeksel da, men jeg har de tynne platene du snakker om.

Har bilder på telefonen men får ikke overført dem til pc'n nå da men..evt imorgen kanskje

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er sånn ca 10 000 ganger større sjanse for skjevt toppdeksel enn sprekk i toppen på oversiden i alle fall :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde vel gjort seg med et nytt toppdeksel og en helt ny pakning for å få utelukket dette. Noen som vet hva prisen på nytt deksel ligger på? mekonomen/biltema/møller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde vel gjort seg med et nytt toppdeksel og en helt ny pakning for å få utelukket dette. Noen som vet hva prisen på nytt deksel ligger på? mekonomen/biltema/møller?

 

Nytt toppdeksel? Tjah. Du kan jo forsøke hos Møller.

...og legge frem fem kredittkort samtidig :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

haha: smil : koster vel så det holder kan jeg tenke meg. Selger de ikke slike andre steder enn orginalt fra møller tror du?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

haha: smil : koster vel så det holder kan jeg tenke meg. Selger de ikke slike andre steder enn orginalt fra møller tror du?

 

Du kan jo prøve Classicparts og Audi Tradition Teile. Ellers: Nej.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde vel gjort seg med et nytt toppdeksel og en helt ny pakning for å få utelukket dette. Noen som vet hva prisen på nytt deksel ligger på? mekonomen/biltema/møller?

 

 

ellers så kan du prøve med bare ny pakning og trekke til med rett moment, før du tømmer lommeboka for nytt deksel ;)

 

hvis det er korkpakning drar du på litt slik pakningsguffe som ikke størkner

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ellers så kan du prøve med bare ny pakning og trekke til med rett moment, før du tømmer lommeboka for nytt deksel ;)

 

hvis det er korkpakning drar du på litt slik pakningsguffe som ikke størkner

 

blir jo billigest å prøve dette ja, kan vel skru den av og på flere ganger uten at den blir skeiv/ødelagt så lenge jeg bruker rett monment? pakningen er i gummi, men på mekonomen sine sider får jeg opp 2 pakninger med forskjellige delenr etter chassinr tror jeg.

 

chnr -8BP006500, sats Pris: 259.00 Artikkelnr: 13-457.200

chnr 8BP006501- Pris: 372.00 Artikkelnr: 13-915.653

 

Hvilken er rett?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

...ja, det kommer jo ann på chassisnr ditt da..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

i know, men her er chassinr mitt: WAUZZZ8BZNA004670

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

i know, men her er chassinr mitt: WAUZZZ8BZNA004670

 

chnr -8BP006500, sats Pris: 259.00 Artikkelnr: 13-457.200

skal du ha.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker:) skal komme med tilbakemelding når jeg har fått byttet denne

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nei riv av toppdeksel,vask reint å smør på ei stripe vanlig silikon på kver side av pakninga.vent kvarter 20 min å skru det på igjen.sko no vel bli tett det.:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har prøvd å smurt på silikon, men dog bare på oversiden av pakningen da.

men tror jeg kjøper ny pakning imårra, men bør jeg da skrape vekk gamle pakningsrester og sette på den nye, eller sette på den nye med silikon i tilegg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrap av alle gamle pakningsrester og gjør det HELT rent.

Så legger du på et tynt lag pakningsmasse på hver side av pakningen og monterer.

Ingen tykke striper...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrap av alle gamle pakningsrester og gjør det HELT rent.

Så legger du på et tynt lag pakningsmasse på hver side av pakningen og monterer.

Ingen tykke striper...

 

ok, men skal ikke tørke før jeg setter på igjen, bare smekke rett på?:P

og bare legge på striper på pakningen, ikke "kline d på med fingeren for å få det flatt og jevt?

sry for mange spørsmål, men er lei av å skru av å på:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

holder nok med en tynn stripe på begge sider,den trykkes ut sjøll når du montere.vei ikke med pakningssement el,men vanlig silikon lar du tørke litt først.tetter bedre da.

:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det går en halvsirkel av en tynn plastring i forkant nær kamdrevet. Overgangen mellom denne og den store pakningen er veldig kritisk. Her gjelder det å være veldig nøye. Dra gjerne mutrene i 2 omganger. 5-6 Nm først. Og alle 10 Nm etterpå. Finn en rekkefølge som fordeler kraften jevnt og fint. Da bør det bli tett. Det ble i hvertfall det på Golfen min.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det går en halvsirkel av en tynn plastring i forkant nær kamdrevet. Overgangen mellom denne og den store pakningen er veldig kritisk. Her gjelder det å være veldig nøye. Dra gjerne mutrene i 2 omganger. 5-6 Nm først. Og alle 10 Nm etterpå. Finn en rekkefølge som fordeler kraften jevnt og fint. Da bør det bli tett. Det ble i hvertfall det på Golfen min.

 

ja, merket at det var veldig tynt der, men blir jo tykkere der dersom jeg legger på en stripe med pakningsmasse.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei igjen. Har nå fått byttet pakninga, og har ikke lenger lekkasje(synlig hvertfall)

fylte til topp på peilepinnen med olje, er nå sunket litt da men: klø :

Mulig det er en ørliten lekkasje enda pga dårlig toppdeksel. menmen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.