Overledning mellom parklys og venstre blinklys

Anbefalte innlegg

Edit: Biltype 99 s4 b5 facelift

Sliter med en overledning som tittelen tilsier og klarer ikke finne tegninger på nett med oversikt over hvor ledningsnettet i bilen min er lagt : (

Problemet er at når jeg skrur på parklys, så lyser venstre blinklys også. Eventuelt hvis jeg tar ut 5A sikringen nr23 (Tail and side marker left) så lyser ikke parklys eller venstre blinklys lenger annet enn hvis jeg skrur på venstreblink og da blinker parklyset sammen med blinklyset.

Ingen av pæresokklene er feilen, kobla ut alle blinklys 1 om gangen for å sjekke pluss ingen problemer med sokklene til parklys foran eller klemma som går på baklykt.

Feilen kan forsvinne etter å ha "stått til tørk" noen dager i sol, men kommer tilbake ved vask eller regnskur.

Har hørt om noen tilfeller hvor vann har sivet ned ved vindu på passasjerdør og rent ned inni dør og ned under filtmatten hvor man har benene. Der hadde vannet lagt seg og korrodert ledningsnettet. Og det er vel der mainstreamen med kabler går forbi også så antar at det kan være noe snusk der.

Tenkte at jeg skulle prøve å ohme ledningene fra sikringsholder ved ratt til venstre baklykt for å eventuelt luke ut at feilen var overledning der og mellom +lederen til parklys og +lederen til venstre blinklys var det 0.4 stabile ohm, både med og uten sikring nr 23 satt inn. Regna med at det kanskje indikerte at overledningen var der, men ville sjekke foran også og mellom +lederen til parklys foran og +lederen til venstreblink foran var det bare 0.8 ohm med og uten sikring nr 23 satt inn så nå forstår jeg ingenting lengre : P

Noen som har noen tips? Enten til å feilsøkve videre, finne disse ledningsnett tegningene på nett eller noen skjemaer?

Hjelp! ^^

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har ikke nevnt hvilken bil dette gjelder...

Generelt sett:

Sjekk godspunkt ved baklyktene. Mål spenningstap i kablene til blink og park under belastning for å sjekke om du har dårlig kontakt på gods eller tilførselspenning(12V)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1999 s4 b5 facelift edition

Ved dårlig kontakt eller mangel på jordleder (gods) blir det vel gjerne også mangel på lys? :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1999 s4 b5 facelift edition

Ved dårlig kontakt eller mangel på jordleder (gods) blir det vel gjerne også mangel på lys? :P

Du kan risikere at det trekkes jord gjennom f.eks blinklys om du har dårig kontakt i godspunktet til baklykta. Blinklysene har som regel 3stk separate jordpunkt så det vil si at om du mangler jord bak, kan de andre lysene fortsatt trekke jord over godspunktet til blinklyset framme. da vil blinklyset lyse når det trekkes strøm gjennom pæra og til parklyset. u see?:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

yes indeed, får sjekke over de pluggene på nytt. men hvis jeg finner en med dårlig kontakt, bør blinklyset flimre hvis jeg bøyer å bender på det da? det er vel sånn jeg ser at jeg har funnet riktig punkt?

Vet du forresten hvor alle disse lederne er sammenkoblet ved sikringsboksen? på et nummerert relee eller noe så jeg kan koble fra der og prøve å feilsøke ut derfra med de 3 punktene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.