Motortrøbbel Passat GT G60 -90

Anbefalte innlegg

En kompis av meg har en slik bil, og plutselig igår kom der en merkelig feil, ingen finner noe ut av. Her er hele historien:

 

Det ene el.vinduet hadde rotet en stund og han dro ut til ett verksted for å fikse dette. De ordnet biffen, og da han kjørte derfra, ble bilen pottesur, og døde til slutt. Etter dette fikk han start på bilen kun hvis han filte lenge, og med gassen i bunn. Når den da tente, så virket det som om bilen kun gikk på tre sylindere.

 

Dette er sjekket:

 

Pluggene er nye for tre uker siden, det er gnist på pluggene, pluggene blir våte av bensin, bensinpumpa går, ISV er sjekket og virker, Spjeldet er sjekket og virker. Pluggene har vi prøvt å brenne rene, i tilfelle bilen hadde gått sur, men dette fungerte heller ikke. Det er strøm nok på batteriet. Ingen sikringer har gått. Det har ingen effekt å ta ut lambda. Vi har også sjekket hallgiveren, men denne er ok. Fordelerlokk og rotor er ok.

 

Dette er gjort med bilen;

 

Portet topp, hissig clutch, SNS stage 5, VW Motorsport lader, 65 mm reimhjul, custom patent på blending av spjeldet og en svær 50 mm dump valve, redtops dyser(nye).

 

Alle kriterier for at bilen skal starte er jo der; luft, bensin og gnist, men den tenner ikke. Den hoster litt, men kommer ikke igang.

 

Det eneste som jeg kan tenke meg det kan være no galt med er tenningsmodulen, men jeg har ikke peiling!

 

Noen med gode ideer her?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En kompis av meg har en slik bil, og plutselig igår kom der en merkelig feil, ingen finner noe ut av. Her er hele historien:

 

Det ene el.vinduet hadde rotet en stund og han dro ut til ett verksted for å fikse dette. De ordnet biffen, og da han kjørte derfra, ble bilen pottesur, og døde til slutt. Etter dette fikk han start på bilen kun hvis han filte lenge, og med gassen i bunn. Når den da tente, så virket det som om bilen kun gikk på tre sylindere.

 

Dette er sjekket:

 

Pluggene er nye for tre uker siden, det er gnist på pluggene, pluggene blir våte av bensin, bensinpumpa går, ISV er sjekket og virker, Spjeldet er sjekket og virker. Pluggene har vi prøvt å brenne rene, i tilfelle bilen hadde gått sur, men dette fungerte heller ikke. Det er strøm nok på batteriet. Ingen sikringer har gått. Det har ingen effekt å ta ut lambda. Vi har også sjekket hallgiveren, men denne er ok. Fordelerlokk og rotor er ok.

 

Dette er gjort med bilen;

 

Portet topp, hissig clutch, SNS stage 5, VW Motorsport lader, 65 mm reimhjul, custom patent på blending av spjeldet og en svær 50 mm dump valve, redtops dyser(nye).

 

Alle kriterier for at bilen skal starte er jo der; luft, bensin og gnist, men den tenner ikke. Den hoster litt, men kommer ikke igang.

 

Det eneste som jeg kan tenke meg det kan være no galt med er tenningsmodulen, men jeg har ikke peiling!

 

Noen med gode ideer her?

 

 

Regner med det er Frank sin bil du snakker om.

 

Jeg rådet han til å sjekke at motoren fortsatt er riktig timet.

Drevet på veiven har en tendens til å kunne ryke..

 

Eller ville jeg sjekket at styreenheten har jording og spenning..

 

Sjekk gjerne over alle jordings punktene..

 

Ser du skriver at dere har skiftet plugger.. hvilke plugger har dere satt i ?

 

Til den bilen anbefaler jeg Bosh W5DPO

 

Frank ringte meg i sta så det er bare til å slå på tråden igjenn viss dere lurer på noe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer, dette er Frank sin bil

 

Det står ett sett med Bosch W5DP0 i bilen nå.

 

Oppdatering; Vi prøvte min hjerne, og denne funker like dårlig som hans gjorde i hans bil, så hjernen er uaktuell. Vi har ikke fått sjekket om timingen er riktig, men det skulle Frank få folk med litt mer kunskap til å sjekke.

 

Er det tenningsmodul på denne bilen, og hvor sitter denne?

 

Flere tips trengs.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan det være tempføler til kaldstartfunksjonen som lurer bilen til å tro at den er kald og pøser på med bensin??????

 

Bare et forslag,har selv vært borti at det har skjedd :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan det være tempføler til kaldstartfunksjonen som lurer bilen til å tro at den er kald og pøser på med bensin??????

 

Bare et forslag,har selv vært borti at det har skjedd :)

 

Stemmer det det er også en mulighet..

 

Kortsluttning i spolen så gjør at styreeneten tror at bilen er superkald..

Å da har dysene en kjempelang åpnings tid som kan gjøre at det kommer så mye bensin at den ikke klarer å bli antennet skikkelig..

dette har jeg også vert borti men kun en gang..

 

Det er snakk om den blå tempføleren..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, da er det bare å bytte den blå føleren altså, å sjekke om ting funker etter det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, da er det bare å bytte den blå føleren altså, å sjekke om ting funker etter det?

 

 

Absolutt verdt et forsøk tror den koster under 200kr

 

eller du kan bare bytte om på din og hans..

NB Pass opp for trykk i kjølesystemet.. (ikke meningen å forklare alt i teskje modus men det er bedre "føre var" )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan jo sette på den blå kontakten på den sorte føleren like ved, bare for å sjekke. Kommer egentlig på det samme, den svarte gir vel signal til måleren inne i bilen. Ellers kan det jo være jordinga til den blå. Du kan jo også sjekke om det er forskjell om den blå føleren er påkoblet eller ikke - når bilen er i gang. Problemet er vel at du ikke får motstand til føleren, du kan jo eventuelt løse det med en lyspære eller noe som en midlertidig løsning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror jeg har en av de blå følerne liggende. Den er gammel, brukt og dårlig, men den virker. Så det kan jo funke bare for å se hvordan det funker da.

 

Men kan mann altså bruke den sorte føleren? Og bare sette på den blå kontakten på den sorte føleren...?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men kan mann altså bruke den sorte føleren? Og bare sette på den blå kontakten på den sorte føleren...?

Det var jo det jeg ble fortalt på verkstedet - selvsagt etter at jeg hadde kjørt i en måned med lyspære som jording/motstand, og bryter i kupeen :( Den trenger motstand akkurat i startøyeblikket(ved kald bil), etter det skal den fungere "normalt", men får mer enn nok bensin så det ryker nok litt svart når han gir på litt, men det gjør det jo litt av G60 likevel da :)

Hadde en tråd inne, men ingen her visste nok svar :confused:http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=959&highlight=G60

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var jo det jeg ble fortalt på verkstedet - selvsagt etter at jeg hadde kjørt i en måned med lyspære som jording/motstand, og bryter i kupeen :( Den trenger motstand akkurat i startøyeblikket(ved kald bil), etter det skal den fungere "normalt", men får mer enn nok bensin så det ryker nok litt svart når han gir på litt, men det gjør det jo litt av G60 likevel da :)

Hadde en tråd inne, men ingen her visste nok svar :confused:http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=959&highlight=G60

 

Motstanden i føleren forandrer seg hele tiden fra bilen er kald til den er varm..

og desto mer motstand det er i følerene desto kaldere tror ecu`en det er og deste lengre åpnings tid er det på dysene.. (kald start)

så ved et brudd på spolen i føleren vill ecuen tro at bilen er kald og derfor pøse på med bensin og av og til så mye at motoren drukner..

 

Men jeg er usikker på om den stikket til den sorte passer på den blå.. men det finner en jo ut ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare den får motstand når den skal starte så. Når bilen er varm kan den kobles av, slik at en "lurer" den til å tro den er kald eller varm. Den blå og svarte passer overens ja :) Napper du av den blå kontakten når bilen går, vil den vel druknes i bensin. Sporer litt av jeg nå men : bråk : prøv å bytt den blå føleren ja:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare den får motstand når den skal starte så. Når bilen er varm kan den kobles av, slik at en "lurer" den til å tro den er kald eller varm. Den blå og svarte passer overens ja :) Napper du av den blå kontakten når bilen går, vil den vel druknes i bensin. Sporer litt av jeg nå men : bråk : prøv å bytt den blå føleren ja:)

 

 

Kobler du ut den blå føleren så går ecu`en i nød modus å det er ikke til å anbefale i det hele tatt.. ;)

 

Mener å huske at ved driftstempratur skal den blå ha ca 200ohm har dette i bøkene på verkstedet men syns å huske det er noe rundt der men er den gåen vill det enten være helt brudd eller så får du kansje opp flere kilo ohm

 

ok jeg var litt usikker på om de to gikk overens ser du ;)

trodde ikke de gjorde det..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig jeg forveksler litt nå. Jeg måtte vel kanskje ha den frakoblet kald, og påkoblet varm da. Selve styringen fra den var helt mongo, det var jordingen til den blå kontakten som var av fant jeg omsider ut. Jeg fikk jo til å bruke bilen med motstand fra en lyspære i en kort periode, dog med bensinforbruk som en gammel Quattro :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig jeg forveksler litt nå. Jeg måtte vel kanskje ha den frakoblet kald, og påkoblet varm da. Selve styringen fra den var helt mongo, det var jordingen til den blå kontakten som var av fant jeg omsider ut. Jeg fikk jo til å bruke bilen med motstand fra en lyspære i en kort periode, dog med bensinforbruk som en gammel Quattro :)

 

He he ja det er mye som kan trikses til..

Du tok en liten Macgyver :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har vi hatt en lang dag i garasjen, og vi har funnet ut litt av hvert.

 

Vi prøvte å bytte den blå føleren, ingen effekt.

Så prøvte vi å flytte over mitt ledningsnett (tennkabler) med rotor og lokk, ingen effekt.

Så prøvte vi å flytte over min Coil, ingen effekt.

Deretter prøvte vi å flytte over min fordeler, ingen effekt der heller.

 

Etter mye kløing i hue, fikk vi tak i en kompresjonsmåler. Det er så å si ingen kompresjon i hans motor!

 

Vi skrudde av toppdekselet, og der var kammen ok. Ergo feilen ligger lenger ned i motoren. Mistenker at stempelringene har blitt nedslitt. Motoren ble plukket fra hverandre i høst, og da ble blokka honet opp igjen, mens toppen ble portet. Nye stempelringer ble da montert. Mistanken ligger på at blokka ble honet for grovt, og at dette har slitt enormt på stempelringene, som nå ikke eksisterer lenger. Bakgrunnen for dette er at en toppakning aldri ryker på alle fire kammer samtidig, det er ikke olje i kjølevesken, ikke kjøleveske i oljen. Det lukter heller ikke eksos i kjølevesketanken.

 

Så nå blir det litt ro i leiren, mens vi får tak i ett presist meter for kompresjonsmåling, og mens vi finner ut av tingene videre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har vi hatt en lang dag i garasjen, og vi har funnet ut litt av hvert.

 

Vi prøvte å bytte den blå føleren, ingen effekt.

Så prøvte vi å flytte over mitt ledningsnett (tennkabler) med rotor og lokk, ingen effekt.

Så prøvte vi å flytte over min Coil, ingen effekt.

Deretter prøvte vi å flytte over min fordeler, ingen effekt der heller.

 

Etter mye kløing i hue, fikk vi tak i en kompresjonsmåler. Det er så å si ingen kompresjon i hans motor!

 

Vi skrudde av toppdekselet, og der var kammen ok. Ergo feilen ligger lenger ned i motoren. Mistenker at stempelringene har blitt nedslitt. Motoren ble plukket fra hverandre i høst, og da ble blokka honet opp igjen, mens toppen ble portet. Nye stempelringer ble da montert. Mistanken ligger på at blokka ble honet for grovt, og at dette har slitt enormt på stempelringene, som nå ikke eksisterer lenger. Bakgrunnen for dette er at en toppakning aldri ryker på alle fire kammer samtidig, det er ikke olje i kjølevesken, ikke kjøleveske i oljen. Det lukter heller ikke eksos i kjølevesketanken.

 

Så nå blir det litt ro i leiren, mens vi får tak i ett presist meter for kompresjonsmåling, og mens vi finner ut av tingene videre.

 

Sjekket dere timinga på motoren ? det kan fortsatt være den som er på tur..

skal litt til for at bilen går som en kule og plutselig stopper.. viss du tenker på at ringene kan være slitte.. men det er fortsatt en mulig het for det eller at de er brendte..

 

Men sjekk i allefall at timinga er korrekt på bilen for nye stempler bestilles inn ;) for viss timinga er utfor kan det hende at eksos eller innsugs ventilene står åpne når stemple nermer seg od - ergo liten eller ingen kompresjon alt ettersom hvor mye utfor den er..

 

Greit når en har en donor bil en kan låne deler av og feilsøke med ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Timingen er riktig. Sjekket både fordeler, reg reim, kam og hele pakka. Så det er ikke der det er no kluss.

 

Greit med donorbil, men var litt skjepisk til at vi halveis demonterte motoren på min idag. Men bilen kom sammen igjen, og den virker, så da er det jo ingenting å tenke på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

fikk dere denne til å gå igjen? har samme type feil på min g60 nå..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ble motoren kjørt inn skikkeligt uten noe særlig belastninger osv.. etter honning og skifting av stempelfjærer?

Var kompresjonen lik på alle,eller var det kun en som var spessielt lav?.gjekk bilen først,så stoppet den er det sånn og forstå?Da kan det ikkje være stempelfjærerne som har tatt kveld hverfall.

lenge siden eg har hadt g60,men når stempel nr 1 er på topp,så ska rotoren treffe på et merke på fordeleren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.