00561 Mixture Adaption / 00533 idle speed regulation: feilkode RS2 - motronic guruer?

Anbefalte innlegg

Jeg driver å får opp denne feilkoda, og det virker som bilen går litt fett - svart røyk og trasig lav tomgang når varm.

Ellers drar den reint og fint på pådrag, ingen fjusking eller lignende.

 

NB! Når bilen er kald går den helt fint på tomgang

 

00561 - Mixture Adaptation

14-00 - Adaptation Limit (Add) Exceeded

 

00533 - Idle Speed Regulation

 

Jeg HAR prøvd følgende:

* Bytta over flere fungerende LMM fra annen bil

* Bytta over flere fungerende Lambda fra annen bil

* Bytta over fungerende temp.sensor fra annen bil

* Prøvd en annen bensintrykkregulator

* Prøvd med forskjellige lengder på rørgate fra LMM til turbo

* Trykktesta system flere ganger, ingen lekkasjer

* Sjekka at all timing er korrekt

* Prøvd et annet spjeldhus / TPS sensor

* Prøvd flere kominasjoner med ECU og softwares

++++

 

Er det noen som har vært borti dette problemet før? Kan ikke skjønne at det skal være noe feil med bensintrykk eller dyser. Jeg bruker 034 High Output coilene om det skulle ha noe å si.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lambda, eller luftmengdemåler?

 

Eventuellt vakumlekkasjer, som fører til mye mere bensin enn luft inn i motoren?

 

Jeg utheva noe av teksten i første innlegg, så blir det kanskje litt enklere å få med seg ;):D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haha. Dæven, la ikke merke til at du hadde skrevet det engang jeg gitt. Tror det er på tide at jeg legger hodet på puta å sover... Natta. Beklager :P

 

Klarte å få med meg dette. Men det over så ut som endel av feilkoden pga " * "

Er det noen som har vært borti dette problemet før? Kan ikke skjønne at det skal være noe feil med bensintrykk eller dyser. Jeg bruker 034 High Output coilene om det skulle ha noe å si.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

00561.. hadde denne koden på min gamle passat vr6, da var det lmm. Renset den i elektronikk rens og den ble bra og koden kom ikke tilbake

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

00561.. hadde denne koden på min gamle passat vr6, da var det lmm. Renset den i elektronikk rens og den ble bra og koden kom ikke tilbake

 

Tviler litt på at det er den, som du ser har jeg bytta til en jeg veit fungerte, har også prøvd å rense den som står på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan vel absolutt være bensintrykkregulatoren. På første generasjons V8-motorer (V8 3,6/4,2, S4/S6 4,2) feiler denne med resulatet at bilen bruker sinnsyke mengder bensin.

På min V8 4,2 feilet forøvrig også helt uten videre luftmassemåleren, og forbruket steg fra ca 1,05 på langkjøring til 1,5 på langkjøring.

Det var ingen ting å se på luftmassemåleren, men det var bare å bytte :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan vel absolutt være bensintrykkregulatoren. På første generasjons V8-motorer (V8 3,6/4,2, S4/S6 4,2) feiler denne med resulatet at bilen bruker sinnsyke mengder bensin.

På min V8 4,2 feilet forøvrig også helt uten videre luftmassemåleren, og forbruket steg fra ca 1,05 på langkjøring til 1,5 til langkjøring.

Det var ingen ting å se på luftmassemåleren, men det var bare å bytte :)

 

Takk for innspill Dag. Får kanskje prøve med ny bensintrykkregulator da. Har ikke fått målt trykket. Er en AAN 4bars regulator som står på.

 

Jeg hadde feilkode på gasspjeld også, men den forsvant når jeg fikk justert den litt slik at den "klikker" ved tomgang/stengt spjeld. Om jeg googler mixture adaption så ser jeg det er mange som har denne sammen med akkurat dette. Veit ikke om det er tilfeldig eller hva?

 

Andre tips? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har vanlig lambdasonde, men innsveist ekstra mutter i DP til ekstern bredbåndslambda for å ha mulighet til å lese av.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På V8-motorene er det noen ganger problemer med å få motoren "regulert" skikkelig med den vanlige lambdasonden, og man må derfor bruke en lambdasonde med fire ledninger og dermed et ekstra jordingspunkt. Om det kan hjelpe deg, vet jeg ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På V8-motorene er det noen ganger problemer med å få motoren "regulert" skikkelig med den vanlige lambdasonden, og man må derfor bruke en lambdasonde med fire ledninger og dermed et ekstra jordingspunkt. Om det kan hjelpe deg, vet jeg ikke.

 

Tviler på dette er problemet, siden oppsettet mitt har fungert knirkefritt i flere år.

En annen ting jeg stussa over er at det står på Ross-Tech man kan få den feilkoda ved for LITE bensintrykk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tviler på dette er problemet, siden oppsettet mitt har fungert knirkefritt i flere år.

En annen ting jeg stussa over er at det står på Ross-Tech man kan få den feilkoda ved for LITE bensintrykk?

 

Det kjenner jeg ikke til desverre :)

Da jeg kjøpte V8'en min skiftet jeg alle sensorer samt bensintrykkregulatoren, og dermed fungerte alt slikt helt greit med forholdsvis lavt forbrukt, foruten da lmm'en la på røret.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forska litt på det igår. Alle plugger er nedsota, dersom en dyse hang ville vel bare den ene pluggen som sota? Det lukter bensin både på tomgang og ellers også.

 

Kompresjonen er perfekt, 10bar på alle syl.

 

Trykktesta igår igjen - rør og slanger er tett. Men det lekker bittelitt ut innsugspakningen. Det ser jeg når jeg sprayer på vann at det bobler. Så skal få bytta denne i morgen selv om jeg tviler på at det er dette som er feilen.

 

Og så skal jeg prøve med en annen bensintrykkregulator - om noen har en 4 bar fra AAN / ABY jeg kunne lånt blir jeg glad for det :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du ikke mulighet til å måle bensintrykket med manometer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du ikke mulighet til å måle bensintrykket med manometer?

 

Da må jeg eventuelt få kjøpt et manometer og skrudd på. Skal se hva jeg kan få tak i.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tess har jo dette. Jeg fikk laget meg testverktøy til K-Jetronic på Tess :)

...de var i godt humør den dagen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen som veit om det bør være en viss avstand mellom Luftfilter - LMM - Turbo?

Har det noe å si om lufta har lenger eller kortere vei på innsugssiden liksom?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg prøvde en annen 4bar bensintrykkregulator men det var ingen forskjell. Hva pokker kan det være som lager denne feilen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg prøvde en annen 4bar bensintrykkregulator men det var ingen forskjell. Hva pokker kan det være som lager denne feilen?

 

Har du prøvd byttet plugger, coiler ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har ikke nylig gjort regreimsbytte EL ? Min Rs2 var feiltime'et ifra Møller elverum. gikk som ei bøtte møkk på tomgang , hørstes nesten ut som den gikk på 4 vis du skjønner. men gikk på alle burkane. jeg stilte den inn på nytt , bytta plugger, coiler fra 1.8T , 4 bars btr. så gikk den som en klokke etterpå.

 

Hadde ak samme feilkoder du viser , så den kommer sikkert opp ved flere anledninger. mitt tilfelle var at eksoskam stod feil.

 

Har du annen programvare i bilen ? i såfall så kan jeg hjelpe deg med orginal sw til bilen så kan du ev teste det.

 

/Johan

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du prøvd byttet plugger, coiler ?

 

Jeg har forholdsvis nye både plugger (originale bosch) og 034 high output coiler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har ikke nylig gjort regreimsbytte EL ? Min Rs2 var feiltime'et ifra Møller elverum. gikk som ei bøtte møkk på tomgang , hørstes nesten ut som den gikk på 4 vis du skjønner. men gikk på alle burkane. jeg stilte den inn på nytt , bytta plugger, coiler fra 1.8T , 4 bars btr. så gikk den som en klokke etterpå.

 

Hadde ak samme feilkoder du viser , så den kommer sikkert opp ved flere anledninger. mitt tilfelle var at eksoskam stod feil.

 

Har du annen programvare i bilen ? i såfall så kan jeg hjelpe deg med orginal sw til bilen så kan du ev teste det.

 

/Johan

 

Takk for innspill Johan. Bilen går på alle 5 ja, men den går lavt på tomgang, spesielt når den er varm. Kan avogtil stoppe også når jeg slipper gassen og trykker inn clutch. Merker ingenting spes på pådrag.

 

Jo jeg bytta vel regreim i fjor, så jeg kan ta en titt timingen på den og kammene så jeg er sikker på at alt står riktig.

Fikk du mixture adaption koda altså? Da må jeg få tatt en økt i garasjen :)

 

Har annen programvare i bilen ja, men den har fungert feilfritt i årevis, tviler litt på at det er den. Jeg skal sjekke timingen, og så hører du fra meg om jeg trenger å prøve org. software. Takk for hjelp :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for innspill Johan. Bilen går på alle 5 ja, men den går lavt på tomgang, spesielt når den er varm. Kan avogtil stoppe også når jeg slipper gassen og trykker inn clutch. Merker ingenting spes på pådrag.

 

Jo jeg bytta vel regreim i fjor, så jeg kan ta en titt timingen på den og kammene så jeg er sikker på at alt står riktig.

Fikk du mixture adaption koda altså? Da må jeg få tatt en økt i garasjen :)

 

Har annen programvare i bilen ja, men den har fungert feilfritt i årevis, tviler litt på at det er den. Jeg skal ta en titt på timingen, og så hører du fra meg om jeg trenger å prøve org. software. Takk for hjelp :)

 

Bare hyggelig , good luck. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har forholdsvis nye både plugger (originale bosch) og 034 high output coiler.

 

Kom over dette her :

 

00561 VAG1551/2 Fault Code Number

Mixture Adjustment,

Adaptation limit exceeded, Adaptation limit not reached, Leakage in exhaust system before 3 Way catalytic converters, Incorrect signal for Mass Air Flow Sensor, Spark plugs, ignition coil(s), or Ignition Coil Power output stage malfunctioning

Symptom: Rich mixture, increased fuel consumption

 

Lykke til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du funnet ut av problemet Jon Arne? Står masse på S2forum.com hvis du søker på feilkoden.

 

Morten

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sliter litt med dette fortsatt. Tomgangen er helt fint til bilen når ca 70-80 grader da begynner den å gå lavt etter at jeg har rusa den opp. Snart tom for ideer. Jeg tror jeg må prøve en annen ECU kanskje?

 

Har satt bort bilen men skal få sjekka timingen nå når jeg får tid.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.