#1 Skrevet Mai 24, 2011 hvordan går det å sveise aluminium til stål, kobber til stål, rustfritt til stål osv? er det mulig å for eksempel sveise en slik nippel (kobber?) på bildet under til vanlig svartstål med ok resultat (at det blir tett i sveisen)? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 24, 2011 Nei, det går ikke. Du kan derimot lodde den, men det blir ikke like sterkt som en sveis. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 24, 2011 gjelder det samme med andre typer metaller? alu mot svartstål er jo en aktuell problemstilling... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 24, 2011 jeg har akkurat drevet mye med nipler og rør sammen lodding på ett turbo bygg no! og sølv lodding er helt topp synet jeg i allefall på slikt ! loddet på tur og retur patenter på turbo ! Sølv lodding biter nesten alt ! Men fikk også tigget en stål nippel på ett alu rør og det og ble bra ! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 24, 2011 Hardlodding/sølvlodding er det mye rart man kan sammenføye. Blir ganske så sterkt også,men ikke alle metaller man kan sammenføye da. Ville hørt med et sveiseverksted eller et mekanisk verksted i ditt nærområde. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 24, 2011 Har lodda nesten sånn på mitt trykk rør (bruker den typen med utvendige gjenger) trykkrøret er av rustfritt stål Brukte 45% sølv med flussmiddel 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 24, 2011 hva trengs for å lodde litt hjemme i boden? snakker vi en tur innom tema så har man det man trenger? og hvordan gjøres dette mest riktig? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 24, 2011 Hvorfor ikke bare sveise på en gjenget stuss (mutter med rette gjenger eller lignende) og stikke på Tess å kjøpe en slange nippel til 45kr? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 24, 2011 også en mulighet i tilfellet med nippelen:) men jeg spør forsåvidt på generellt grunnlag - dette er ting jeg kan for lite om 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 24, 2011 Castolin er en produsent av diverse sveisetråd og mange typer hardloddings-tråd. Jeg selv har brukt en som har meget høyt bronse innhold. Fordelen med denne, er at den er mye sterkere, og tåler mye mer varme, enn sølvlodd. Arbeidsstykket må med denne typen varmes til det gløder, for å få riktig flyt på tilsats tråden. Gå til en industri/verktøy forhandler, og få deg en bok om diverse typer hardlodding. Mye interessant lesing og lærdom der. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 24, 2011 er egentlig helt sykt hvor mye lodding holder vi trykksatte rør med vann opptil 30bar på sveisekurset jeg tok i fjor, eneste som svikta var lokket i endene som bula ut 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 24, 2011 Sølv og bronselodding holder veldig bra, men tåler ikke alle kjemikalier (bensin/diesel). Svart og rustfritt kan sveises, da med 309 tråd, resten er bare å lodde eller glemme. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...