A6 2004 1.8t oljer (i flertall)

Anbefalte innlegg

Hei!

Dette er mitt første innlegg her på forumet, så ikke skyt meg dersom jeg er litt, eh.., uerfaren! Mine tidligere bilerfaringer er med BMW - dette er min første Audi.

Jeg har en 2004 mod Audi A6 1.8t Quattro med manuell girkasse, kjørt 120 000km. De fleste servicer er fulgt, men måtte skifte clutch, registerkjede pluss strammer etter kjøp. (Clutchen ble en Valeo single mass flywheel-variant - helt ok - tåler å dra henger i motsetning til den gamle røyk-clutchen). Motoren har litt koks, men oljetrykket er målt på verksted, og skal være ok.

Før sommerferien i år, tenkte jeg skifte ut diverse oljer:

1. MOTOROLJE: Hvilke olje burde jeg dytte på en motor som har kjørt såpass langt? MECA mente jeg burde bruke 5w-30 Mobil1, ref Mobil sine nettsider. Etter å ha saumfart forumet her, ser jeg at det finnes mange alternativer, men ingen definitive. Er det en som ikke kokser så fælt som andre feks? Planen er å flushe motoren med Forte Motor Flush før bytte - i håp om å få ut litt grums.

2. Girkasseolje: Det er mange tråder på girolje, men de jeg klarer finne handler alle om Multitronic. Jeg har god erfaring med Valvoline ATF DXIII olje for high milage girkasser (husker ikke eksakt hvilken). Kan ATF DX III brukes på en manuell kasse? Evt hvilken annen burde jeg bruke?

3. Dif-er: Tenkte bytte olje på hele quattrosystemet også, for å være på den sikre siden. Hvilke olje(er) er å anbefale her?

Til slutt:

- Trengs det noen spesialverktøy til en slik jobb, annet enn pumpe osv?

- Må man peile olja på dif og girkasse, eller kan man fylle til det begynner å renne olje ut av påfyllingshullet?

Mange spørsmål, som forhåpentligvis genererer noen vettuge svar:) Tips og triks mottas med takk:)

Mvh

Kristoffer

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke peiling på olje til drivverket. Men Mobil 1 har rett når det gjelder motorolje: 5W-30 viskositet og VW 504.00 kvalitet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spm 2; ATF olje = Automatic Transmission Fluid. ATF olje er for automatkasse. ;)

Følg linken i signaturen min, så finner du teknisk hidden på VW Audi. Har lagt ut på AEB motoren (er det denne du har?) Er ihvertfall 1,8t.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar!

Grunnen til jeg spurte om ATF på manuell kasse, var at BMW bruker det på en del manuelle kasser og servostyringer, og tenkte at denne olja kanskje var mer enn god nok for en Audi-kasse også, men som sagt - dette har jeg ikke nok greie på.

Titter på linken din Freddy - takk:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut til at jeg har AWT-motor gitt. Gjelder samme oljemengder, type osv på denne som AEB mon tro? Såvidt jeg skjønner av andre forum er AWT en drive by wire motor, mens AEB er mekanisk?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.