Hva bør jeg gjøre med GTI'n før Våler?

Anbefalte innlegg

Hadde tenkt å prøve 83 GTI'n noen runder på Våler for første gang. Hva bør jeg gjøre med bilen på forhånd for at den skal "tåle" noen runder? Regner med at bremsevæske bør byttes, olje etc..men hva slags bremsevæske og hva slags olje? Kom gjerne med en sjekkliste :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har alltid brukt DOT 5,1-væske når det skulle kjøres på bane om sommeren. Det kan trengs når du kjører med de originale 239 mm-bremsene foran. Jeg hadde sjekka tykkelsen på bremsebeleggene og eventuelt bytta om det er lite igjen. De gamle kan du ta med som reserve, så slipper du å kjøre stål mot stål hjem igjen dersom du skulle kjøre så mye at du går tom;). Har tselv kjørt mye Mintex (Mekonomen). Disse er skånsomme mot skivene, men er altfor bløte til at de holdt nevneverdig lenge for meg, i alle fall. Har bedre erfaring med ATE (også Mekonom), men disse koster nesten dobbelt så mye. Aller best erfaring har jeg med Ferrodo DS2500, men så mye har vel ikke du tenkt å kjøre på bane (ennå - bare vent, du kommer til å få dilla: ja :).

Personlig har jeg kjørt Mobil 1 5-50 på Einserne mine, men i løpet av kun kort tid vil andre sikkert anbefale andre ting. Den jeg brukte får man i alle fall til hyggelig pris på Europris.

Jeg hadde også sjekka at det ikke var slakk i hjullagrene noe sted og at eksosopphengene er sunne og friske. Før avreise hadde jeg laget meg en "evighetsbue", så man har mulighet til å jumpe stikkeren på tempføleren til kjølevifta. Da har du mulighet til å tvangskjøre vifta i depotet. Ganske nyttig på varme sommerdager.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk takk, da skal jeg bytte det og se om jeg klarer å få noen til å montere en slik tvangskjører, sist gang jeg kobla noe elektrisk brant jeg opp ledningsnettet helt fram til sikringsboksen...

Skal også bytte kjølevæske da jeg ikke aner om det er gjort noen gang.. Hva bruker jeg der? Vanlig blå eller den røde dyre?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er bare å koble seg med en bryter mellom stikka som går inn på radiatoren.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk takk, da skal jeg bytte det og se om jeg klarer å få noen til å montere en slik tvangskjører, sist gang jeg kobla noe elektrisk brant jeg opp ledningsnettet helt fram til sikringsboksen...

Skal også bytte kjølevæske da jeg ikke aner om det er gjort noen gang.. Hva bruker jeg der? Vanlig blå eller den røde dyre?

Bruker bare den røde på min og den funker gull. :)

sist gang jeg kjørte på bane med einser kjørte jeg Agip racing olje og den funket gull!

Bremsvæske brukte jeg bare den originale og den funket bra. :)

Av bremser så hadde jeg org. trommelbremser bak og slissa/borra skiver fra biltema fremme med originale klosser. Det funket veldig bra og gikk ikke varmt en eneste gang på 2 dager. :)

Tips er å styre så mye luft du kan gjennom radiatoren. Hvis du ikke har den lille tildekningen på toppen av radiatoren så hadde jeg lagt til noe provisorisk der. Et tips er også å kunne tvangskjøre vifta som blir nevnt. Da skal du ha en god løsning. :)

Oljekjøler kan enkelt oppgraderes til en fra urquattro eller volvo som er litt større, men absolutt ikke noe must hvis man bare følger med på tempen. :)

Ellers så sjekker jeg alltid alt av foringer og ledd rundt på bilen. Endte sist opp med poly i hele forstillingen og kommer til å gjøre det på denne også. Presist og fint å styre med. :) Kan kanskje bli litt stivt for noen til hverdagsbruk da.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi får bytte olje, bremsevæske og frostvæske, samt sjekke bremseklosser/skiver og håpe på det beste. Blir det for varmt får jeg bare kjøre færre runder. Templampa blinker av en eller annen grunn hele tiden, mens nåla virker som den skal (tror jeg..) :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi får bytte olje, bremsevæske og frostvæske, samt sjekke bremseklosser/skiver og håpe på det beste. Blir det for varmt får jeg bare kjøre færre runder. Templampa blinker av en eller annen grunn hele tiden, mens nåla virker som den skal (tror jeg..) :)

Sjekk nivåsensoren på toppen av ekspansjonstanken. Dårlig kontakt der så blinker den.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jaha.. da sjekker jeg den, ev bytter jeg den bare. Er sånnt Meknonomenvare?

Sjekk nivåsensoren på toppen av ekspansjonstanken. Dårlig kontakt der så blinker den.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du klarer ikke å hoste opp et bilde så jeg vet hva jeg skal se etter?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er bare 1 ting å se etter egentoig. Oppe på vanntanken sår det en bryter som måler vannstanden. Det kan være denne. Fås kjøpt på mekonomen mener jeg ja.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En annen selvfølgelighet er å sjekke at du ikke har noen lekkasjer. Det kan føre til farlige situasjoner både for bilen, din egen og andres del.

Ellers er dette en enkel og morsom bil, så så lenge motoren fungerer bra, væskenivåer er på topp og bremsebelegget holder er du klar for mange morsomme runder! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er bare 1 ting å se etter egentoig. Oppe på vanntanken sår det en bryter som måler vannstanden. Det kan være denne. Fås kjøpt på mekonomen mener jeg ja.

Vel, oppå vanntanken min sitter det ingenting.. Var innom mekonomen på vei hjem i dag og de sa den måtte skaffes originalt. Men det som er merkelig er at det aldri har sitte noe der, og den lampa begynte plutselig å blinke.

Har sjekka for lekkasjer men finnner ingenting. Bremsene ser ut til å ha vært nylig byttet, tar sjansen på de. Får ringe Møller etter en slik bryter og høre hvor den skal kobles henn. Ikke lett for en hiddenidiot dette :o

Skal den sitte oppå her?

eksp.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå ser jeg at jeg har fått svar ifra Møller:

nå er ikke jeg den riktige til å stille diagnose men kanskje du burde bytte termotidsbryter for det er den eneste bryteren nr8. jeg ser på denne bilen som har med vannkjøling å gjøre !

den koster kr 1267,- inkl moms og ligger i Sverige. den er det ikke returrett på så da burde du være sikker på at det er riktig.

Litt forvirra her...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De som har, har den stående i det søkket du ser i midten av tanken der.

Men i ditt tilfelle er det mulig at det er en av sensorene som sitter rett over oljefilteret, eller en defekt i instrumentet. Det siste er nok kanskje mest vanlig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.