#1 Skrevet Mai 25, 2011 Hei, har en Audi 80 typ 81 som ikke alltid skal være like enkel. Problemet mitt er da at jeg får ikke baklyset på høyreside til å funke, i tillegg funker heller ikke høyre parklys foran, som går på samme kurs. Har sjekka pærene og disse funker, har sjekka sikringen og den er hel. Jeg måler spenning i sikringsboksen men ikke på baklykta. Igår etter at den sto i garasjen en stund funka lysene både foran og bak, kjørte en tur i regnet, og nå funker de ikke igjen.. Har en lekkasje foran en plass, kan dette gjøre at det kortslutter i jord en annen plass eller noe sånt? er ikke noen mester elektriker for å si det sånn, så hadde vært kjekt med forslag til å få ordnet dette problemet. Skal prøve å lokalisere lekkasjen senere idag også! Mvh. Jan Tore 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 25, 2011 Ingen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 25, 2011 Som du sier så går høyre parklys og høyre baklys på samme kursen i sikringsboksen (venstre side går sammen med skiltlys på en annen sikringskurs). SIkringene i disse bilene sitter etter lysbryteren, dvs. at strømmen går først via lysbryteren, og deretter via sikringsboksen og ut til lampene. Siden du sier at du har strøm på sikringsboksen, så må vi anta at lysbryteren er OK. For ordens skyld sier min tyske bok at sikringen er nr 6 for høyre side på 85-modellen (7 er venstre), mener 100% sikkert at 84 har samme sikringsboksen med flatstiftsikringer. Jeg kan ikke se at det er noen koblinger i ledningsnettet mellom sikringsboksen og lampene, men derimot er ledningene til parklyset og baklyset lokalisert på to forskjellige plugger ut av sikringsboksen, henholdsvis plugg E for parklyset og plugg H for baklyset. Parklys er koblet til E58R, baklyset til H58R. 58 er standardnummeret for parklys, R er for høyre (L for venstre) Dermed tror jeg at feilen ligger i sikringsboksen, enten på selve kontakten til sikringen, eller i banene internt i boksen. Det er nok ikke snakk om noen jordingsfeil ved sikringsboksen. Det er et jordpunkt på sidepanelet nedenfor dashbordet på venstre side, men det er uansett ikke noe jording for front- eller baklys i området rundt dashbord/sikringsboks. Baklysene er jordet på et punkt i bagasjerommet, frontlysene er jordet i motorrommet. Jeg ville forsøkt å skifte ut sikringsboksen hvis ikke du finner noen andre feil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 26, 2011 Stemmer at det er sikring nummer 6 ja som går på høyre side. Skifte sikringsboksen? mener du da hele boksen, eller at det er bare kontakten i sikring nr 6 som burde fikses? Fikk de som sagt til å virke en dag her uten videre, og stoppet å virke igjen etter en tur i regnvær, er i tillegg plaget med en lekkasje foran på venstre side, men skal se hva som går an å få til. Tusen takk for godt og utfyllende svar, dette ga meg en veldig god peilepinn på hvor problemet i mitt tilfelle ligger Per! Mvh. Jan Tore 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 26, 2011 Jeg tror ikke du greier å reparere bare selve kontakten til sikring nr6 (du kan jo gjøre et forsøk), så da er det i tilfelle snakk om å skifte ut hele sikringsboksen ja. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 26, 2011 Nå tyder det plutselig på at det er bryteren som er problemet, siden jeg får lys i høyre side om jeg trykker blinklyshendel til høyre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 26, 2011 Bilen din er tydeligvis da utstyrt med en-side parklys, som betjenes med blinklyshendelen når bryteren er av. Siden dette fungerer, så kan det høres ut som om lysbryteren kan være defekt ja. Hvis du har en ekstra er det lett å sjekke ut. Hvis ikke så kan du teste med en liten ledningsstump som du må koble sammen mellom kontaktene 30 og 58R på pluggen til lysbryteren, evt. sjekke polene på lysbryteren med et måleapparat, mellom 30 og 58R. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 28, 2011 Fant ut at det var et rele som var feilen, er oppkoblet rele på frontlys på denne her. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 28, 2011 Sett tråden som "Løst", så kommer tråden bedre til nytte en annen gang:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 28, 2011 Merkelig at et rele til frontlys kan slå ut parklyskretsen på høyre side? Er dette en form for ettermontert automatikk for kjørelys? Jeg hadde selv en 84-modell 80 quattro hvor noe slikt var montert, og der tente alle lysene når jeg dro blinklysbryteren til en av sidene når tenning var av. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 28, 2011 Ja, eetter at jeg fikk rele som funka, lyser plutselig alle.. Er helt tydelig en haubokk som har eid den tidligere etter sporene i ledningsnettet å tyde.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...