Stoppet av Statens Vegvesen -> Kjøreforbud

Anbefalte innlegg

Han påpekte at coilovers ikke var godkjent i vognkort og at det var trafikkfarlig å kjøre så lavt som jeg gjorde, så han valgte å gi meg kjøreforbud. Han påpekte også FMIC, at jeg ikke hadde kat og andre ting som "dumpventil" (jeg har forge resirk) og mente at jeg måtte skru alt tilbake til slik bilen var orginalt eller godkjenne ting jeg hadde endret på.

Trenger jeg å bekymre meg for effektøkning? Chip. Jeg sa at gammel intercooler lak, så jeg skiftet til en FMIC fordi den var veldig mye billigere. Han trodde på det og starta å forklare meg ting veldig grundig. Han sa også at det ikke gjorde noe at intercooleren lak da de ikke skulle måle effekt.. Skal jeg stole på dette, eller bør jeg gjøre noe med effekten? Bilen har ikke vært 10 år i Norge ennå.

Ellers så har jeg Supersprint bakpotte, ingen mellompotte men setter inn katalysator i løpet av neste uke. Påpeker de slikt? Står ingenting om supersprint i vognkortet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I Kristiansund er de jo relativt fornuftige, når det kommer til eksos, felg og senk.

Men klart; er det ikke godkjent blir det værre. Er flere i Molde som reiser til KrSund for å få godkjent senk og hjul fordi de er utrolig vanskelige i Molde.

Mulig de krever mellompotte da det heter seg at det skal være flammedempende stoff før bakpotten. Katten er ikke flammedempende, derfor krever de oftest mellompotte. Har selv opplevd dette.

Det finnes ikke rulle godkjent for effektmåling som tilsynet kan bruke i Norge, så det er ingenting å bekymre seg for.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har 8,5x18 med 215/35 og 3-4 cm bakkeklaring nå. Små må nok vise den med andre hjul også?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har justerbart turbotrykk også forsåvidt. Her er det vel bedre med en defekt magnetventil?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres kjent ut den kjøreforbudet :P fikk samma for en måned siden, sa akkurat det samma til meg om senk å alt det dilldallet om at det var trafikkfarlig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrapa når jeg kjørte ut av lommen de sto på gjorde jeg også.... Kan ikke kjøre over dype hjulspor egentlig. Noen som har TUV til TA Coilovers til A4 B5 FWD på noe annet språk enn tysk kanskje? Vil ha den så lav som mulig når jeg godkjenner.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrapa når jeg kjørte ut av lommen de sto på gjorde jeg også....

Da er det jo ikke rart. :P

Syns ikke det høres rart ut i det hele tatt faktisk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hahaha. Neei, fair det ja.

Men de skal ta en full sjekk av bilen, tydeligvis. Så trenger vel egentlig vite litt om hva jeg må gjøre.

Har fjernet intercooleren nå, og hengt opp den orginale. Finner ikke rørene som hører til denne, så må nok kjøpe det også.

Tatt ned 3" downpipe og demontert helt bak til bakpotta har jeg også gjort nå. Som sagt, jeg har ingen mellompotte. Er redd for at dette blir ett problem.

Ellers så er det 100% sikkert at jeg ikke trenger å bekymre meg for den chippen..?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Maks uheldig du da :S

Men sa han noe om høyden under bilen eller bare om distansen melleom gummi og skjerm ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alt var bare for lavt. Han fikk neglene under bak da. Om man setter ett visakort mellom hjul og hjulbue bak så sitter det fast. Så det at jeg ble stoppet pga høyden er helt greit. Måtte godkjennes en gang uansett.. Men at jeg må ut med alt av småting som u-orginal resirk, luftfilter, turbotrykksregulator, skifte intercooler, osv. Må sikkert skifte eksosanlegget også. Dyrt med slikt. heh

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De har ingen måter å måle effekt på:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okei, da er det egentlig bare det at jeg ikke har en mellompotte som bekymrer meg litt da!

Ellers så sier de ikke noe på forge resirk vs orginal resirk?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ser ingen grunn til at de skal påpeke resirk, intercooler, luftfilter, og turbotrykksregulator. Eneste de vil kunne si da er misstanke om effektøykning.

Men skru ned trykket med regulatoren, så bilen går som orginalt ca. La dem på trangsynet få prøve bilen, så kjenner de fort om den er trimmet eller ikke.

Eksos er de selvsagt pirkete på mtp kat osv.

Det står ingen ting i norsk regelverk at du MÅ bruke orginale deler når du bytter ut for eks et gammelt luftfilter, en resirk, en IC osv.

De kan påstå at du har økt effekten, men det er ingen forskjell bare med et filter og en annen ic.

Det kan sammenlignes med at de vil si at en bremsekloss fra biltema ikke er godkjent, for det står ikke audi logo på den. :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haha, jeg sa at den ikke var trimmet og om den skulle gå andeledes enn orginalt så var det dårligere. Da ble han helt rammis i maska og startet å prate om at det heller ikke var lov å trimme NED. Hahah. Jeg får bare ta det som en lærepenge til neste bil.

I vognkortet mitt er det godkjent VMAXXX justerbart. Disse ble byttet ut for 2 måneder siden eller noe. Imponerende at han greide å se at det ikke var VMAXXX jeg hadde på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvis det var kofoed du snakket med,så burde du være litt forsiktig.

han er den skarpeste av kontrollørene,og han har sinnsyk evne til å se forskjell på ulike coilovers og trim.

men han er best på japseblekk :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ser ingen grunn til at de skal påpeke resirk, intercooler, luftfilter, og turbotrykksregulator. Eneste de vil kunne si da er misstanke om effektøykning.

Men skru ned trykket med regulatoren, så bilen går som orginalt ca. La dem på trangsynet få prøve bilen, så kjenner de fort om den er trimmet eller ikke.

Eksos er de selvsagt pirkete på mtp kat osv.

Det står ingen ting i norsk regelverk at du MÅ bruke orginale deler når du bytter ut for eks et gammelt luftfilter, en resirk, en IC osv.

De kan påstå at du har økt effekten, men det er ingen forskjell bare med et filter og en annen ic.

Det kan sammenlignes med at de vil si at en bremsekloss fra biltema ikke er godkjent, for det står ikke audi logo på den. :P

Jeg fikk faktisk tilsnakk om at det ikke var lov med åpent luftfilter når jeg godkjente senk på min. Flafra jo som bare f..n utpå plassen når han testkjørte, også spurte han om jeg hadde byttet. Ja sa jeg, og da sa han at det måtte dokumenters på lik linje som f.eks sportseksos pga endring av typegodkjenningen på bilen i forhold til støy : rolleyes

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk faktisk tilsnakk om at det ikke var lov med åpent luftfilter når jeg godkjente senk på min. Flafra jo som bare f..n utpå plassen når han testkjørte, også spurte han om jeg hadde byttet. Ja sa jeg, og da sa han at det måtte dokumenters på lik linje som f.eks sportseksos pga endring av typegodkjenningen på bilen i forhold til støy : rolleyes

Lawl. Nå fløtter jeg snart til sverige.... : bh :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haha, må erstatte hele eksosanlegget også jeg da. Blir mye jobb bare for å ha det slik i en dag. Er ikke tvil engang om at den skal få tilbake fmic, blodsenken og 3". Men dette passer meg egentlig greit da jeg uansett skal på EU i før September eller hva det var.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kommet over en orginal katalysator til 300,-

Det å tilpasse denne til anlegget jeg nå kjører med er vrient med tanke på 3" downpipe.

Kan jeg kjøpe en fra biltema å sette den midt under bilen uten at den nåværende 3" downpipen blir noe problem for gjengen på biltilsynet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg fikk godkjent audi 100 2,8 med biltema katt! så det skal gå!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde du 3" downpipe og kun bakpotte da? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grunnen til att de påpeker åpent filter å resirk er vel pga lyden, som tidligere nevn her. Hiv i org filter boks så slipper du lyden hvertfall. Ang. eksos så er det vel kun ei dB grense du må holde deg under(?)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nja, vet ikke jeg. Følger jo med TUV-papirer på eksosdeler og slike ting, så de kan vel slå seg vrang der også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da hadde jeg spurt om lovhjemmel :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som har blitt bedt om å enten godkjenne eksos eller komme tilbake med orginalt her da?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.