Dekk - Va betyr alt som står ? (215/40 ZR18 89W XL BSW feks)

Anbefalte innlegg

Heisann!:)

Skal til å bestile dekk nå, og går nok for achilles sine. Men, va betyr alt som står etter 215/40/r18? feks: 215/40 ZR18 89W XL BSW også på andre dekket står det: 215/40 ZR18 85V ** osv.

Alltså, man har 5 forsjelige sorter av samme dekk, men samme pris. Men va som er forsjelen på disse?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hastigheten er en ting hvertfall....står i vognkortet hvilken hastighet dekka skal tåle....Men hvem av de nummerne som indikerer det aner jeg ikke hehe...

Men veit bare i forhold til godkjenning å sånt så må dette stemme med vognkort mener jeg...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

215/40 ZR18 89W XL BSW
I eksempelet ditt betyr 89 load index, til høyrere tall, til mer vekt tåler dekket. W er hastighetskoden, som for dette dekket er 270km/t. XL betyr at dekket er utviklet for å tåle enda mer belastning enn det load index skulle tilsi, grunnen til det er at dekkene blir trekt ned litt i load index på de øverste hastighetskodene. BSW tror jeg står for black side wall, men er ikke helt sikker der!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann!:)

Skal til å bestile dekk nå, og går nok for achilles sine. Men, va betyr alt som står etter 215/40/r18? feks: 215/40 ZR18 89W XL BSW også på andre dekket står det: 215/40 ZR18 85V ** osv.

Alltså, man har 5 forsjelige sorter av samme dekk, men samme pris. Men va som er forsjelen på disse?

215 er dekkbredden i mm. 40 er % av dekkbredden i høyden. 18 er tommer i diameteren på felgen. R betyr at det er radialdekk. 89 er lasteindex (jo tyngre bil, jo høyere vil tallene være). W er hastighetskode. BSW vet jeg ikke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

se der ja! takk skal dere ha!!!:) bare til og bestile nå:D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

takk alle sammen! blir endel klokere nå!! :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.