#1 Skrevet Mai 25, 2011 Har en A6 Quattro 2,6 -97 med ei 01F/4hp-18 auto. kasse som ikke vil gire fra 3 til 4. Girer helt fint opp til tredje men det virker som den går i fri når når den skal gire til fjerde. Etter at den har prøvd å gire opp til fjerde får den også problemer med å gire ned og veksling mellom de andre gir. Kassen vil ikke forsøke å gire til 4 gir etter dette. Dette blir bra igjen etter stopp og start av bilen på nytt og helt til man når fjerde gir igjen. VagCom varsler følgende melding etter forsøk på å gir til 4 gir: VAG-COM Version: Release 409.1-S Control Module Part Number: 4A0 927 156 AL Component and/or Version: AG4 01F 2.6l2V RdW D27 1 Faults Found: 00652 - Gear Monitoring 27-00 - Implausible Signal Har lagt med en logg i xls format fra gruppe 1, 2 og 3 (vagCom) og en logg fra VWTOOL i txt format. Har så langt sjekket og rengjort plugg i bakkant (over) bunnpann, plugg ved innfesting til girkasse venstre side. Sjekket girolje nivå (ved 35 grader). Alle tips taes i mot med takk og skulle noen ha en link til hvordan feilsøke dette på denne kassen så hadde det vært flott. LOG-02-001-002-003.xls CAPTUR02.txt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 30, 2011 Siden ingen kan hjelpe meg så får jeg komme med løsningen selv. Problemet var en sprukket skive på 2-4 servoen. Servoen sitter plassert på venstre side av kassen like bak stikkaksling for venstre framhjul. Servoen kan fjernes mens kassen sitter i bilen. Oljekjølerør for gear og kontakt for "multifunksjons bryter" (inkl brakett) må fjernes for å komme til. Jeg tok også bort eksosanlegg for å få bedre arbeidsplass. Servoen er festet med en låsering som kan være litt vanskelig å få løs grunnet plassmangel. Delenummer (ZF nummer) for komplett servo er: 1050 201 227 Legger med noen bilder som illustrasjon, se vedlegg. Nå gjenstår bare et problem, og få tak i nye deler. ZF Norge (KGK) har vist litt problemer med å skaffe meg delene så om noen har en defekt kasse med disse delene så hadde det vært fint. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 30, 2011 Siden ingen kan hjelpe meg så får jeg komme med løsningen selv. Problemet var en sprukket skive på 2-4 servoen. Servoen sitter plassert på venstre side av kassen mellom stikkaksling for venstre framhjul og gearkassefeste. Servoen kan fjernes mens kassen sitter i bilen. Oljekjølerrør for gear og kontakt for "multifunksjons bryter" (inkl brakett) må fjernes for å komme til. Jeg tok også bort eksosanlegg for å få bedre arbeidsplass. Servoen er festet med en låsering som kan være litt vanskelig å få løs grunnet plassmangel. Delenummer (ZF nummer) for komplett servo er: 1050 201 227 Legger med noen bilder som illustrasjon, se vedlegg. Nå gjenstår bare et problem, og få tak i nye deler. ZF Norge (KGK) har vist litt problemer med å skaffe meg delene så om noen har en defekt kasse med disse delene så hadde det vært fint. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 30, 2011 Legger like greit med engelsk tekst fra ATSG som gjorde at jeg fant feilen. ZF 4HP-18 FLE/FLA NEUTRAL AFTER A 3-4 UPSHIFT COMPLAINT: Vehicles equipped with the ZF 4HP-18 FLE or FLA may exhibit a neutralizing condition on the 3-4 upshift, then a neutral condition when the vehicle comes down to a stop. After an ignition cycle the vehicle will then move forward, but will go through the whole cycle once the 3-4 shift is attempted again. CAUSE: The cause may be, split conical cushion washers in front of the 2-4 servo assembly, as shown in Figure 1. This will create a neutral condition when the band is re-applied in 4th gear, because of the broken cushion washers limiting the travel of the servo. NOTE: The 2-4 servo is also applied in 2nd gear but only provides engine braking because of the application of the "C" clutch in 2nd gear. See Figure 2 for the Clutch and Band application chart. The Transmission Control Module will put the transmission in a "Fail Safe Mode" when it neutrals out in 4th. In this situation, this is a 4th gear command (all solenoids OFF), which is now Neutral. The driver of the vehicle will have to cycle the ignition switch to regain forward application. NOTE: There are two different Fail Safe Modes that the TCM provides. The first Fail Safe Mode is related to soft codes or ratio errors that may occur. This is a 4th gear command (all solenoids OFF) which will result in a stalling condition when coming to a stop, (if 4th gear is available). The second Fail Safe Mode provides 2nd gear only (all solenoids OFF) if a solenoid circuit code is set before the vehicle is started. The Safety Mode Valve in the Main Valve body controls the routing of fluid for these two different fail safe modes. It is controlled by the MV-2 solenoid. This solenoid is turned ON in Park to move the Safety Mode Valve to the left as shown in Figure 3. When the Second Fail Safe mode is initiated, MV-2 is not energized which does not stroke the Safety Mode valve. This blocks the passages feeding the E clutch for 3rd and 4th gear, providing 2nd gear only. CORRECTION: Replace the conical washers, as shown in Figure 1. The entire 2-4 servo assembly can be purchased through an authorized ZF parts distributor, as the conical washers are not sold seperately. If good used conical washers are found, ensure that the washers are assembled in a "clam shell" configuration, as shown in Figure 1. SERVICE INFORMATION: 2-4 SERVO ASSEMBLY .................................................................................1050 201 227 NOTE: This part number and is available only through an authorized ZF distributer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...