#1 Skrevet Mai 26, 2011 Hei! Har hatt prøveskilt på Audi 200en min med 3b motor, merket at den lå veldig høyt i temperatur. Tok av radiator, spylte og vaska. Spylte gjennom resten av systemet, bytta termostat til Biltema 92*.. Ser ut som den åpner på 88 som org.. Bykjøring og blandakjøring ligger temperaturen på 97*, til vifta starter og da faller den ned på 95*. Koker ikke, men lukter svidd Audi på lang vei. Tok meg en tur i 80 sona også. Da gikk temperaturen ned til 90* Er det slik at bilen ikke takler litt gasspådrag i 50kmt? Eller er det vasspumpa som er gåen? Luft i systemet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 26, 2011 Vannpumpa eller luft i systemet, høres mest ut som luft i systemet.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 26, 2011 Jeg har ikke snøring hvordan jeg skal lufte! Har latt den stå på tomgang mens jeg klemmer på slanger, kommer lite bobler. HVa er rett teknikk? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 26, 2011 aner heller ikkje helt hvordan man lufter disse eldgammle motorene Men antar at du har to slanger som går opp til varmeregisteret (radiatoren til varmeanlegget), ta av returslangen (mest sannsynlig den venstre), så kan du se om det kommer vann eller luft ut, kommer det bare vann ut så er det iallefall ikke luft der... vær djævelsk forsiktig da det er kokende vann det er snakk om... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 26, 2011 hmm, kan jo prøve..Har en mistanke om at den er vansklig å komme til når motoren er varm Dessuten, vil ikke en luftboble legge seg en eller annen plass i systemet, og ikke fære rundt sammen med kjølevannet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 26, 2011 Bor ett lite hull i termostaten din og sett det øverst, når du fyller opp kjølevæske så koble fra slangen øverst på radiatoren og fyll den og opp så mye du kan før du setter den på igjen. Og såklart, ha varmeanlegget på maks varme når motoren går på tomgang etterpå samtidig som du etterfyller og klemmer litt på div. slanger. Det var noe som endelig fungerte for meg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 26, 2011 Borre hull i selve termostaten, eller lage luftehull i termostathuset? Hadde du Ca samme symptomer Christian? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 26, 2011 Borre hull i selve termostaten ja, se hvor jeg har borret på bildet, jeg har brukt 5mm og det virker å være litt mye for no bruker den lang tid på å bli varm 3-4mm er anbefalt. Den termostaten til høyre var den jeg tok ut, den hadde som du ser en ventil orginalmontert. Jeg kokte begge to og når den gamle begynte å åpne seg så var den nye helt åpen, det er en såkalt 82 graders termostat som jeg kjøpte på bilxtra. Eller kan du lese litt her: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=156795 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 26, 2011 Takker for tips! Tror jeg skal bytte termostat til en kaldere, om det virkelig er 10* i forskjell på åpningstemperatur så må det hjelpe på Bilen har jo kokt to ganger, bør jeg da bytte topp på ekspansjontanken? Kjøpe på møller? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 27, 2011 den elektriske sirkulasjonspumpa...funker den?.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 27, 2011 Om bilen ikke klarer å holde riktig temperatur med 87-graders termostat som er originalt er det noe galt et sted, så fremfor å skjule problemet med en kaldere (for kald) termostat, finn og fiks problemet istedetfor. Bilen er konstruert for å kunne brukes med maksimal belastning i over 40 grader utetemperatur uten å ha varmeproblemer, så i Norge vil man *aldri* ha varmeproblemer om alt funker som det skal. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 27, 2011 Har bilen elektrisk sirkulasjonspumpe? Det hullet som skal borres i termostaten, det gjør jo egenltlig at temperaturen stiger seinere? Så det er samme juksen? Eller er hullet slik at det lettere skal luftes? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 27, 2011 Den elektriske sirkulasjonspumpen på disse bilene går aldri med motoren i gang, så den er helt irrelevant for problemer med overoppheting. Hullet er for å få ut luft enklere, men det trenger ikke å være mer enn 1,5 mm i diameter.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mai 27, 2011 Om bilen ikke klarer å holde riktig temperatur med 87-graders termostat som er originalt er det noe galt et sted, så fremfor å skjule problemet med en kaldere (for kald) termostat, finn og fiks problemet istedetfor. Bilen er konstruert for å kunne brukes med maksimal belastning i over 40 grader utetemperatur uten å ha varmeproblemer, så i Norge vil man *aldri* ha varmeproblemer om alt funker som det skal. Det er ikke snakk om å maskere noe som er galt, bare som en hjelp til å få luftet lettere slik at hvis det er det som er problemet, så er hvertfall det eliminert. For min del, så har jeg gjerne litt mer varmeutvikling enn de tenkte på når de konstruerte bilen;) For å sjekke om sirkulasjonspumpen virker som den skal (hvis du har, er litt usikker), så kan du kortslutte to ledninger på vannrailen, da skal den starte og summe uansett. Les denne tråden for bilder og fremgangsmåte: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=205562&page=3 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Januar 23, 2012 Da har jeg kjørt bilen en tur å det er samme problem Det er sirkulasjon, så jeg vet ikke om det er luft eller hva. Har lest at 88graders termostaten ikke er helt åpen før på 102grader. Skal kjølevannstemperaturen ligge så høyt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Januar 23, 2012 Den skal regulere slik at ved normal bruk vil temperaturen stort sett ligge rett under 90, men at den under høy belastning kan stige opp mot, og iblant rett over 100 grader. Det er normalt. At den ligger rundt 100 grader ved helt normal kjøring er derimot ikke normalt. Er du sikker på at temperatursensoren er helt på nett? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Januar 23, 2012 Hadde noe samme problemet på en 80 2.0. Tempraturen steg til 100 grader, og ført da startet kjøleviftene. Mener å ha lest at kjøleviftene skal starte på 95 -> 90 på steg 1 og steg 2 (full skuv) ved 100 grader. De kjølte ivertfall til motoren var 95 grader. Luktet svidd Audi ja, så derfor utelukket jeg feil på instrumentet Byttet formotstand til kjøleviftene, tempsensor, termostat. Trykktestet systemet og luftet det etter alle kunstens regler, så har mine tvil om at det var feilen. Når jeg lasket over kontakten til tempsensoren i radiatoren, startet vitene umiddelbart. Mener de funket på begge hastighetene. Ble påkjørt og bilen ble totalvrak. Så fant desverre aldri ut av det. Men jeg tror det kan være noe med reléene som ligger å føler på tempsensoren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Januar 23, 2012 Skal skaffe ny termostat i morgen enten 85 eller 88 grader, kjøre bilen opp på bukker + skru løs ekspansjonstank og prøve så godt jeg kan å lufte tingen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Januar 24, 2012 Min går også opp til 100 på Nåla før vifta starter. Ser ikkeno problem i om den ligger der heller, ved småkjøring faller den til 80-90. Har bare montert bryter så jeg kan tvangskjøre vifta for fult etter litt rasakjøring.. Temperaturen har vært lik på 3 forskjellige motorer. Først orginal 10v, så 10vt og nå en nybygd 20vt. Ser ingen problematikk i tempen så lenge den ikke går over 100 grader. Har forresten 87 termostat. til sommern skal jeg kjøre uten, har ikke hatt behov for det før, men skal se det ann 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Januar 25, 2012 Ny termostat skaffet, åpner seg mere enn den som sto i, og åpner seg tideliger på 88 grader. Alikavell ligger tempen på 90-95 på vanlig kjøring og 95-100 med engang jeg drar på litt. Har luftet etter beste evne. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Januar 25, 2012 Vasket ribbene på radiator? Dumt spørsmål men veit jo aldri. Ligger det mykje drit der får du jo dårligere kjøling. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Januar 25, 2012 Ja, har tatt ut radiator, spylt gjennom og vasket den Har kjørt litt rundt, og selv om temperaturen er høy så koker det ikke. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...