Spørsmål om reparasjon av ledningsnett til baklykter og skiltlys

Anbefalte innlegg

Må gjøre litt justéringer ift. ledningsnettet i "nygolfen".

Ingenting av lys fungerer bak.

Rust/irr i kontakt til baklykt begge sider

Rust/irr i plugg til baklykt begge sider

Strømtyver og andre ulumskheter

Har gjensveiset bakluke, så må få strøm til skiltlys fra en eller annen plass. Kan muligens ta og føre baklyset inn i en wago/forgrener og trekke en kabel til baklykt og en til lys for skilt.

Hvor langt bak går kablene før de blir splittet? Antar det bare er blinklys som kommer som to ledninger. En for hver side.

Er det noen som kan hjelpe meg å komme litt i gang med dette? Har funnet ut at delenr på pluggen som skal i baklykten er 1h0 972 708. Må sikkert kjøpe 2 stk av denne. Følger det da med endehylser som kabel skal føres inn i? Pæreholder er ikke noe problem å få tak i. Kan ta meg en tur til "høggern".

(dette er en hatchback, og ikke stv)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Golf3?

Du ser jo lett de kablene da.

Hva er det egentlig du lurer på?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er også park pr side. Rimelig enkelt å måle seg fram til hva hver enkelt kabel går til. Forgreninga ser du jo hvis du titter baki der.

"endehylsene" altså kabelsko'ene som passer i orginal pluggen får du nok kjøpt sammen med pluggen på møller. Husk at du må bruke riktig type tang på disse for at de ikke skal bli ødelagte og fort ikke passe i pluggen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er det egentlig du lurer på?

Hvor langt bak går kablene før de blir splittet?

Følger det da med endehylser som kabel skal føres inn i? (1h0 972 708 8polet plugg)

Sto jo noen spørsmålstegn i teksten, så antok at man forsto at hva jeg lurte på.

I det første spørsmålet lurte jeg på om kablene går direkte fra sikringsboksen, parallellkoblet til alt utenom park og blink, eller om det er et fordelingspunkt lengre bak i bilen.

I spørsmål to, lurte jeg på om det fulgte med kabelsko til pluggen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden venstre og høyre park/baklys er på forskjellige sikringskurser, så går det forskjellige kabler fra sikringsboksen til venstre og høyre baklys. Det samme gjelder til blinklysene (naturligvis), mens bremselys og ryggelys deler krets på begge sider. Skiltlysene er ofte en separat krets de også, selv om de kommer på sammen med baklysene.

En alternativ måte å reparere ledningsnettet ditt på er å dra til hoggeren og plukke ut ledningsnettet til bakenden av bilen på en vraket treergolf, og skifte det ut på din bil.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, riktig. Det hørtes fornuftig ut. Men da kan vi altså konkludere med at ledningene går rett fra sikringsboksen og til lyktene, uten noen splitting/forgreining.

Var ute og tittet litt i baggasjerommet tidligere i kveld, og det er bare de siste centimetrene som det er strømtyver på. Altså kan jeg skjøte på den siste halve meteren med et nytt ledningsnett, i stedet for å begynne å trekke helt fra sikringsboksen.

Takk for all hjelp :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.