Hvordan fikse ripete/mattede dørlister i krom??

Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg Audi igjen (endelig...) en '06 A8 3.0 TDI

 

Bilen er grei, men tidligere eier har ikke hatt helt samme forhold til detaljer som meg.

 

Etter en lakkskade (der passasjersiden ble lakkert med dårlige/manglende grunnarbeider) har tidligere eier klart å matte/pusse dørene uten å maskere kromlistene (!).... : eek : Skjønner egentlig ikke at det er mulig : bh :

 

Lakkproblemene skal jeg klare å fikse ved litt omsorg, men hva kan jeg prøve for å utbedre kromlistene?? Er usikker på om det er lakkert plast , og om de kan poleres opp igjen eller lakkeres??

(kanskje metallpolish??) Tror de sitter fastmontert på den dørlista som er i bilens farge, men jeg har ikke fått til å løsne dem heller...

 

Er redd for å ødelegge dem enda mer med å prøve/feile... Bedre å spørre andres erfaringer her først.

 

Sakser inn ett eksempelbilde fra forumet som viser dørlisten slik den bør/skal være, men min kun er stygg og matt...

AudiA8092.jpg

 

Alle forslag mottas med takk. : rock :

 

Thor-Erik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv med det stålullet som er med såpe. Det bruker jeg på all krommen på motorsykkelen min med stort hell. Lager ikke riper om du passer på å bruke mye vann.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurer på om det er klarlakk eller noe på de listene. Mange anbefaler Autosol metallpolish, som funker topp til mye, men jeg fikk ikke det til å hjelpe på mine. De ser riktignok ikke så verst ut fra før, men kunne ikke se noen forskjell.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

man skal vel ikke bruke autosol metallpolish på "krommet" plastikk? Tror de listene dine er plastikk btw.

Har lurt på det der selv jeg =D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så på tv en gang noen som prøvde å pusse chrome med sølvfolie å cola :)

Ble faktisk bra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

TV-shop ? :D:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tipsene...

 

Her må det jo sterk lut til siden tdligere eier har kjørt på med slipemaskin/rondell (uten å maskere/tape lista)

-så det er snakk om **RIPER** : eek :

 

Det merkeligste er at han ikke hadde oppdaget dette selv, og påstod at dette ikke synes da jeg kjøpte bilen...

-Jeg er faktisk fargeblind selv, men dette oppdaget selv jeg jo på første øyekast : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen som vet hvordan jeg får demontert listene? : klø :: klø :

 

Kan tenke meg det blir enklere å gjøre dette på en bordmontert maskin, og holde lista slik at jeg kommer til uten å risikere å skade siden på bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.