Anbefalte innlegg

Hei, har søkt rundt om å montere 9A motor fra passat i Golf 2. Men finner liksom ikke infoen jeg trenger.

Men saken er at jeg har en hel passat med 9A motor så har motor, hjerne og alt, Golfen er en 1.8 90hk.

Passer alt av delene fra passaten i golfen, eller må jeg ha andre motorfester og eller flere ting i tillegg?

Håper noen kan komme med et konkret svar da jeg vet det skal gå ann :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Detta er bare å slenge rett over. Eneste som kan være problem er hvis du har en eldre golf med for gammelt ledningsnett. Da må du evt skaffe nyere ledningsnett til bilen så det passer med motornettet. Eller bygge om / koble om motornettet. Jeg ville gått for alternativ 1.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Golfen er 1991 mod, så da flytter jeg motor og ledningsnett fra passaten over i golfen da? Eller bruker jeg ledningsnettet som er i golfen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du må bruke motorledningsnettet fra Passaten. resten skal gå av seg selv. Du vil nok derimot slite mere med instrumentene dine. Såfremt du gidder ville jeg "bygd om" dashen så du får inn Passat instrumentene sammen med kjørecomputer. Da må du ha ledningsnettet til speedo som du også bytter samt at du trenger kjørecomputer hendel til rattet da vel og merke.

 

Det er ufattelig enkelt å bytte motor / ledningnsett på denne måten da alt er plug and play.

Er nok også muligheter for at du kan bruke instrumenter fra nyere Golf 16v så det fungerer. Må da endog sikkert ha riktig speedovaier og plugg til girkassa som passer overens. 9A har digital måler på speedo i girkassa. dette kom kun på Golf3 eller Golf2 med Digifiz noe som ikke akkurat er hyllevare rundtomkring.

 

Når det gjelder instrumenter og om det er mulig å bruke 9A motor samt 16V instrumenter er nok Gøran Krogh den personen jeg ville forhørt meg mot da han har gjort flere ombygginger av Golf2 en noen andre i Norge.

 

Uansett lykke til. Jeg anslår at du har alt i orden i løpet av en helg med greit pågangsmot.

 

Mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan bare skru av giveren på speedometerdrevet på kassen, sette på wire fra golf 2 16v og golf 2 speedo. Du kan forøvrig bruke det du har om du har turteller, men den går kanskje ikke langt nok.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

eneste som blir litt problematisk her er rett og slett luftfilterboksen :)

 

denn er litt annerledes utforma på passat enn på golf, da passaten er litt breiere i motorrommet :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg har 16v boks fra Golf 2 liggende.... Kan taes med til Våler vis du vil ha den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble virkelig fart på denne tråden nå ja :) Da høres det ut som det blir en enkel jobb å få motoren i bilen og igang da :) Det er turteller på golfen og den går vel til 8k rpm om jeg ikke husker helt feil, siste tallet er vel 7k rpm. Men akkuratt det om måleren viser langt nok er ikke det viktigste nå først. Men det å ha speedometer og hjerne noe turtall er veldig greit. Har tidligere bytta sensor fra elektronisk til mekanisk på ei 02A, og 02J kasse, om det er like enkelt på disse så er det jo ikke noe problem. Men er girkassa på passaten hydraulisk eller wire clutch? Tenkte på om den passer rett i golfen. Hvis ikke må jeg vel bruke kassa og clutchen som alt er i golfen?

 

Hans: Jeg tror ikke vi får bygd om enda, og ikke sikkert jeg skal på Våler da jeg ikke har noe bil for bane eller vise frem så tror kanskje jeg dropper det. Men om du har boksen og jeg trenger den så kan vi vel ordne det med post eller ett annet treff kanskje?

 

Tusen takk for alle svar, fått virkelig trua for å få 16v i golfen ganske raskt nå :)

 

Men ett spm, går en golf 2 med nylig overhalt 9A rimelig frisk som jeg vil tro? Og er det noen kammer fra en annen 16v som kanskje gir litt mere effekt når jeg først skal overhale motoren før montering?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville ikke brukt girkassa du har på 90 hestern da drevinga vil bli veldig feil. Det er hydraulisk clutch på 9A så du må evt ha pedalsett fra G60 eller lignende biler som hadde vaieroverføring for å få det til å funke. Du trenger da såklart vaieroverføring stellet til girspaken.

 

Rimelig frisk vil det nok gå. Du havner 3 hester under KR motoren. Skal du gå for andre kammer må du nok kjøpe trimkam til motoren i tilfelle. ABF motoren på 150 hester har vel også andre modifikasjoner utenom kammene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan man bruke f.eks kr kammer på 9a toppen og kanskje få noe mere villig motor? Hvis ikke er det jo bare å glemme å bare overhale motoren å sette den i bilen.

 

Men girkassa i 90hestern syntes jeg er drevet veldig fint egentlig, så om jeg bruker clutchen fra den motoren med den kassa skal det jo gå ann å bruke bilen fint, kanskje litt lav dreving i forhold til motoren bare?

 

Vil helst slippe unna å konvertere til hydraulisk clutch nå i starten. Det er planene etterhvert men dama vil ha motoren i bilen før eller like etter hu får lappen.

 

Bilen blir jo fortsatt kjørbar vel?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forskjellig clutch på din gamle og nye girkasse.

Delene før å bygge om til mekanisk clutch koster ca 1900kr på møller.

Petter Lønning bestilte fra tyskland og det var snakk om 140euro.

Passat kassen (02A) bolter rett inn. Men du må ha med spakstellet.

Det er en mye mer moderne og sterkere kasse enn din gamle.

 

Bytter du til innsugskam fra KR eller ABF så blir motoren riktig frisk, men vis det RT dama førstebil så hadde eg vurdert å vente med motor oppgradering noen måneder....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke noe hast, men allerede etter litt øvelseskjøring er hu lei 90 hk. Men jeg stresser ikke så mye med dette. Men er det ikke samme boltemønster på veiva på 16v motoren og 8v motoren? Da går vel clutch med svinghjul og trykkplate fra 8v over på 16v motoren? Skal nok bruke passaten så vil slippe å bruke spakstell og clutchpumpa og det derifra.

 

Har du evt link til delene som trengs for å bygge om, så ser jeg ann litt hva som blir gjort.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.